Naapuri polttaa kynttilää kerrostalossa ovensa edessä
Siis mitä ihmettä! Huomasin äsken kun tulin kaupasta että naapurilla palaa kynttilä lasilyhdyssä ovensa edessä, luonnollisesti vartioimattomana. Edellisessä kerrostalossa jossa asuin ei saanut pitää edes ovimattoja ovien edessä, nimenomaan paloturvallisuuden vuoksi, mikäli palokunta joskus joutui tulemaan paikalle ja ovien edessä ei saanut olla mitään esteitä... Ilmoitanko isännöitsijälle suoraan, ei kai tuo nyt voi olla sallittua???
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Puutalon puuterasillakin kynttilän poltto voi johtaa koko perheen kuolemaan
Tämä on kans ihan totta. Hiukan suojaa tarjoaa iso ja aika tiivis lyhty siinä ympärillä, mutta palo voi sellaisestakin levitä. Kaikkein vaarallisimpia ovat minusta ulkotulet, niitäkin olen nähnyt, jopa puuterasseilla :/
Meillä tiilitalo ja kiviterassi, lyhdyssä ollaan uskallettu kynttilää terassilla polttaa. Ulkotulia en laittais vartioimattomina, vaikka periaatteessa terassilla ei pitäisi olla mitään syttyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ei se tietenkään ole laillista. Ilmoita isännöitsijälle, ja ota kuva jonka liität viestiin huoltoyhtiölle.
Näyttäisikö joku sen lakipykälän, joka kieltää polttamasta kynttilää kerrostalossa lyhdyn sisällä?
Jos palavia materiaaleja olisi ympärillä voi se vaatia valvontaa, mutta rappukäytävässä ei sellaisia ole. Tai ei ainakaan saisi olla.
Niin oliko siellä siis kokko vai kynttilä? Näiden viestien perusteella voisin veikata ensimmäistä.
Vierailija kirjoitti:
Kun googlettaa palo sai alkunsa kynttilästä, tulee kyllä ihan kohtuullisesti osumia :/. Eikä siinä välttämättä ole mukana niitä, jotka on saatu itse sammutettua. Ja joo, tuttu mummeli kanssa oli kova polttamaan kynttilöitä, hänellekin tuli sairaalareissu kynttilän takia. Tämä(kin) oli lehdissä silloin kun tapahtui.
Palo edellyttää sitä palavaa materiaalia ympärille. Itsekin olen hysteerinen kynttilöiden kanssa, mutta en kyllä keksi minäkään, mikä rapussa voisi luoda sen vaaran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se tietenkään ole laillista. Ilmoita isännöitsijälle, ja ota kuva jonka liität viestiin huoltoyhtiölle.
Näyttäisikö joku sen lakipykälän, joka kieltää polttamasta kynttilää kerrostalossa lyhdyn sisällä?
Jos palavia materiaaleja olisi ympärillä voi se vaatia valvontaa, mutta rappukäytävässä ei sellaisia ole. Tai ei ainakaan saisi olla.
Tässä oli lyhdyn vieressä vielä kaikenlisäksi koriste-esineitä. Kiva kun mulla on vielä suhteellisen suuri tulipalokammo, ja yleensä olen valinnut asuntoni niin että olen tarkastanut että tulipalon sattuessa ikkunan vierestä löytyy palotikkaat tai että asun niin alhaalla, että voin hypätä ikkunasta. Nyt on asunto jossa ei kumpikaan näistä täyty ja alakerrassa asuu todella ajattelematon ihminen mitä tulee paloturvallisuuteen...Pitänee ehkä itse alkaa suunnitella sitä maalle muuttoa.
No olette kyllä yksiä pöljiä.
Asunnossa on vaikka kuinka paljon palavaa materiaalia, mutta kukaan ei huomaa, eikä oikeasti voi tietäessäänkään kieltää kynttilän polttamista valvomattakaan. Nyt joku on asettanut kynttilän asuntoa turvallisempaan paikkaan ja täällä ollaan hysteerisiä.
En polta minäkään kynttilöitä, mutta ei se nyt vaan ole tulipalon alku tai edes aavistus sellaisesta, ellette tunge sitä palavana naapurin postiluukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun googlettaa palo sai alkunsa kynttilästä, tulee kyllä ihan kohtuullisesti osumia :/. Eikä siinä välttämättä ole mukana niitä, jotka on saatu itse sammutettua. Ja joo, tuttu mummeli kanssa oli kova polttamaan kynttilöitä, hänellekin tuli sairaalareissu kynttilän takia. Tämä(kin) oli lehdissä silloin kun tapahtui.
Palo edellyttää sitä palavaa materiaalia ympärille. Itsekin olen hysteerinen kynttilöiden kanssa, mutta en kyllä keksi minäkään, mikä rapussa voisi luoda sen vaaran.
No vaikkapa kotiin tullessa koira pääsee karkuun hetkeksi rappukäytävään, kaataa lyhdyn ja tuli syttyy näihin koriste-esineisiin, jotka ympäröivät lyhtyä. Vaikka ei koriste-esineitä olisi ollutkaan, olisi siinä ollut ovimatto joka olisi myös helposti syttynyt tuleen.
Soittakaa palokunta paikalle. Siellä rappukäytävässähän palaa. Yks-yks-kakkoseen ei kannata kertoa, että kynttilä.
Ottakaa kuitenkin kuva siitä palosta siltä varalta, että palokunta laskuttaa turhasta käynnistä. Voitte riitauttaa ja kertoa oikeudelle, että kerroitte tilanteen totuudenmukaisesti hätänumeroon, koska siellähän palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikkapa kotiin tullessa koira pääsee karkuun hetkeksi rappukäytävään, kaataa lyhdyn ja tuli syttyy näihin koriste-esineisiin, jotka ympäröivät lyhtyä. Vaikka ei koriste-esineitä olisi ollutkaan, olisi siinä ollut ovimatto joka olisi myös helposti syttynyt tuleen.
ainakin meidän rapussa ne koristeet ehkä huonolla tuurilla kärähtäisi, mutta ei nuo kivilattiat ja -seinät kovin helposti tuosta roihahtaisi. Miten uskallatte asua talossa, jossa on sähkökyntentöjä? nehän ne vasta tulipaloja aiheuttaakin.
Vierailija kirjoitti:
Soittakaa palokunta paikalle. Siellä rappukäytävässähän palaa. Yks-yks-kakkoseen ei kannata kertoa, että kynttilä.
Ottakaa kuitenkin kuva siitä palosta siltä varalta, että palokunta laskuttaa turhasta käynnistä. Voitte riitauttaa ja kertoa oikeudelle, että kerroitte tilanteen totuudenmukaisesti hätänumeroon, koska siellähän palaa.
Ja joku kiva perhe palaa poroksi kun palokunta oli katsomassa sitä kynttilää kun kukkahattu soitteli?
En polta kynttilää kerrostalossa oven edessä, mutta en myöskään ymmärrä miksi tästä pitäisi olla noin hysteerinen. Esittäkääpä skenaario missä se yksi kynttilä lyhdyssään aiheuttaa jotain vahinkoa ja miettikää kuinka todennäköistä se on?
Elävä tuli on aina riski. Nimimerkillä kerran tuikku paloi loppuun mutta ei sammunut vaan se foliokuori syttyi tuleen. Voin kertoa että korkeat oli lieskat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko av-mamma muistaa, että tietokoneen tai sähklaitteiden vieressä ei juoda? Voi syntyä oikosulku. Sähköpalot on myös yleisiä.
Ap:n kannattaa muistuttaa myös naapureitaan, etteivät vie juomamukeja tietokoneiden lähelle. Ja yhtiökokouksessa varmistaa, että jokainen on puhdistanut TV:n tai etenkin jos on projektori sen pölystä. Niiden taustavalot ja muuntajat tuottavat paljon kynttilää korkeampia lämpöarvoja. Ja on yleisimpiä tulipalojen sytyttäjiä.
Eihän ap sinulla ole mitään koriste-esineitä telkkarin lähellä, kun olet niin huolissaan naapurisi kynttilästä? Ja eihän telkkari ole varsinkaan puisen kirjahyllyn tai paperitapetin lähellä? Tai onhan tapetti paloluokiteltu (meillä muuten on)?
Kynttilää ei saa koskaan jättää valvomatta palamaan!!!
Typerää edes väitellä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin asuntojen ulko-ovet ovat puuta. Myös rappukäytävän ikkunoiden puitteet ovat puuta. Ja alaoven edessä sisäpuolella on suuri kynnysmatto, joka kyllä roihahtaa alta aikayksikön jos avoliekin kanssa joutuu kosketuksiin. Joillakin naapureilla on myös ovikransseja ulko-ovessaan. Eli en todellakaan pitäisi rappukäytävää niin paloturvallisena paikkana, että siellä voisi kynttilöitä valvomatta poltella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelastuslain 10. pykälä sanoo ettei rakennuksen uloskäytävillä saa säilyttää mitään tavaraa. Kynttilä ja lyhty ovat tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ainakin meidän rapussa ne koristeet ehkä huonolla tuurilla kärähtäisi, mutta ei nuo kivilattiat ja -seinät kovin helposti tuosta roihahtaisi. Miten uskallatte asua talossa, jossa on sähkökyntentöjä? nehän ne vasta tulipaloja aiheuttaakin.
Meidän vanhanajan kerrostalossa on vielä kaikenlisäksi kaikilla puuovet, ja siihen kun liekki leihahtaa niin on kyllä kohta koko asunto tulessa, samoin minun asunto täällä yläkerrassa. -ap
Vierailija kirjoitti:
En polta kynttilää kerrostalossa oven edessä, mutta en myöskään ymmärrä miksi tästä pitäisi olla noin hysteerinen. Esittäkääpä skenaario missä se yksi kynttilä lyhdyssään aiheuttaa jotain vahinkoa ja miettikää kuinka todennäköistä se on?
Ootsä ihan oikeasti idiootti?
Ensinnäkin ulko-ovet on puuta. Kynttilä, varsinkin lämpökynttilä kaatuessaan levittää sulaa steariinia ja leimahtaa isommalle liekille helposti. Siinä se sitten leviää puurakenteisiin yllättävän helposti.
Ovikransseja on monella,ne on edelleen sallittu.
Toisilla on silti ovimattoja ja kun se kynttilä ja steariini osuvat sitten siihen mattoon, niin palo on taattu.
Meneppä kuule kysymään joltain brankkarilta, mitä mieltä se on lämpökynttilöistä
Jos vaikka viisastuisit....
Vierailija kirjoitti:
Elävä tuli on aina riski. Nimimerkillä kerran tuikku paloi loppuun mutta ei sammunut vaan se foliokuori syttyi tuleen. Voin kertoa että korkeat oli lieskat.
Näin kävi myös meillä kerran. Ilmeisesti pohjalle jäänyt, ohut steariinikerros syttyi tulikuuman foliokuoren ja melkein loppuun palaneen sydänlangan vaikutuksesta tuleen.
No eipä niillä säteile missään muussakaan asiassa. Ihmiset tosiaan kuvittelevat, että kerrostalossa asuminen ei eroa mitenkään omakotitalosta ja että voi elää yhtä itsekkäästi välittämättä naapureista tuon taivaallista.
Tuo kynttilä rappukäytävässä on kyllä urpouden huippu.