Tapailu ja ystävämies. Mitä tekisit tilanteessani?
Olen juuri alkanut tapailla pitkäaikaista ihastustani ja olen onneni kukkuloilla. Emme kuitenkaan vielä seurustele virallisesti.
Minulla on myös eräs ystävämies, joka on masentunut, ja juuri tällä hetkellä elämässään lisäksi puhkesi todella suuri kriisi käyntiin. Hänellä ei ole montaa ystävää, varsinkaan sellaista jolle voisi avautua elämästään, joten olen tällä hetkellä hänen elämässään ollut paljon tukena ja hän on myös ollut minulle suuresti elämässäni tukena. Ystävyys on siis hyvinkin syvää ja vastavuoroista.
Ongelmana on se, että olemme tämän ystävän kanssa viettäneet aikaa vain kahdestaan, meillä ei ole minkäänlaista yhteistä kaveriporukkaa. Välillämme on myös selvää kipinää, vaikka en haluakkaan tämän miehen kanssa suhdetta (mysteeriksi jäävistä, hyvin pätevistä syistä) ja sen vuoksi olemme pysyneet vain ystävinä.
Tilannehan on siis juuri sellainen, ettei olisi etenkään mahdollisen virallisemman seurustelun kannalta fiksua/reilua viettää aikaa tämän ystävän kanssa. Kuitenkin sydäntä riipaisee ajatus siitä, että jättäisin hänet oman onnensa nojaan juuri pahimman kriisin aikana, kaveria ei jätetä. Mitä tekisit tilanteessani?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Nussi kerran ja jätä se.
Pillu parantaa miehen masennuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Siis tietääkö, ystäväsi sinun tapailevan toista miestä? Kuinka kauan olet tapaillut ystävääsi? Jos teillä on ystäväsi kanssa selvää kemiaa, vietätte aikaa paljon kahdestaan, mistä ihmeestä ystäväsi tietää ettette tapaile? Hän voi olettaa, että teistä tulee pari ja päädytte yhteen jossain vaiheessa, varsinkin tuon kemian takia? Ei tuo kovin reilulta kuulosta, että ensiksi tapailet toista miestä "ystävänä", teillä on molemminpuolista kemiaa (flirttailua?) ja heti kun pitkäaikainen ihastus kiinnostuu sinusta, vaihdat lennossa miestä. Jos ystäväsi ei tiedä tapailustasi toisen miehen kanssa, varmasti pahoittaa mielensä. Oletko puhunut ystäväsi kanssa yhdessä, että olette pelkkiä ystäviä, ei mitään muuta? Jos ette, käy nopeasti keskustelu, ettei tule aivan shokkina asia. En ymmärrä sinua, miksi alunperin olet tapaillut miestä ystävänä, jonka kanssa on vahvaa kemiaa? Ystävät ovat ystäviä, ei niiden kanssa kuulu mitkään kemiat säkenöidä. Kemiat kuuluvat potentiaalisiin seurustelusuhteisiin ja ei miehiä/naisia saisi pitää "varalla". Mitäs jos tapailu kaatuu tämän pitkäaikaisen ihastuksen kanssa, jokin ei vaan toimi? Otatko taas varakortin esiin, ystäväsi jonka kanssa sinulla on kemiaa ja jonka tiedät olevan ihastunut sinuun? Vietät taas hänen kanssa aikaa kaksistaan ja mietit kuinka paljon kemiaa teillä on? Sanoit, että ystäväsi on yksinäinen, hänellä ei ole kavereita ja sinä olet hänelle ainoa tuki -hölmökin sen tajuaa, että ystävä on sinuun ihastunut tai pitää sinua mahdollisena seurustelukumppanina, varsinkin jos itsekin myönnät teillä olevan kemiaa. Teit niin tai näin, huonosti menee joka rapauksessa.
Ollaan siis tän ystävämiehen kanssa puhuttu asia perinpohjin. Molemmat tiedämme, että tunteita on puolin ja toisin, mutta eräistä syistä, joita en tässä mainitse, en halua parisuhdetta ja tämä on selvää miehelle. Eli syynä ovat järkisyyt ja periaatteet, eivät tunteet.
Ystävämieheni vaatimalla vaati, että halusi kuitenkin olla ystäviä. Hän ei ole siis varalla, vaan ihan rehellinen ystävä. Kuitenkin sellainen, jonka kanssa kipinää löytyy, minkäs sille mahtaa.
Olemme puhuneet myös siitä, ettei ystävyytemme juuri tunteiden takia välttämättä ole mahdollinen, jos alan seurustelemaan toisen kanssa. Mies oli itsekin uumoillut tätä ja pohtinut, että haluaa joka tapauksessa olla tällä tavalla ystäväni niin kauan kuin mahdollista, vaikka se jossain vaiheessa sattuisi. (En ymmärrä miksi, koska en itse samassa tilanteessa pystyisi moiseen.)
Hän myös tietää, että tällä hetkellä tapailen toista miestä.
Ja nyt olen tässä tilanteessa, kun pitäisi oikeasti miettiä mikä on oikein kaikkia kohtaan.
Ja ei, en ole hänestä vastuussa, mutta kaikkihan me aina ja varsinkin vaikeina aikoina tarvitsemme toinen toisiamme. Ystäväni kyllä osaa ottaa itsestään vastuun, en ole hänelle toiminut esim. terapeuttina vaan ihan vain ystävänä. :) -AP
Tapaatte ystävämiehen kanssa mahdollisimman sitä neutraalimmin ja kenties harvemmin, mitä lähemmäs varsinaista seurustelua etenet toisen kanssa.
...