Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää tutut, jotka yrittävät "verkostoitua" saadakseen töitä työpaikaltani

Vierailija
26.10.2016 |

On tullut nyt parin vuoden sisällä pari tällaista naista vastaan. Ensimmmäisen kanssa olin ollut tekemisissä ~10 vuotta aikaisemmin, ja vaihdoimme kuulumisia facebookissa, kun hän ihan suoraan sanoi, että jos työpaikallani haetaan uusia työntekijöitä, niin hän on reipas ja ahkera ja whatnot. Toinen oli entinen työkaverini edellisestä työpaikastani. Hän halusi yllättäen kahvitella parin vuoden jälkeen, ja kiertäen kaartaen antoi ymmärtää, että työ kiinnostaisi. Tämä on mielestäni kummallista, koska olen ihan tavallinen toimihenkilö, en mikään rekrytointivastaava. Eiköhän esim. pomoillakin ole nykyään ties miten monta tuttua töihin tyrkyllä, ei siinä toimihenkilöiden tuttuja enää kaivata. Lisäksi kyseinen toiminta tuntuu vain hyväksikäytöltä. Ei tulisi mieleenkään suositella vain tuttua, kaverin/ystävän puolesta olen joskus puhunut (ei kylläkään saanut paikkaa tuolloin). Verkostoitumisesta toki puhutaan paljon, mutta älkää nyt tehkö sitä noin tökerösti! Verkostot tulisi olla luotuna jo ENNEN kuin on sitä työpaikkaa vailla.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten odotat jos joku puolituttu kymmenen vuoden takaa ottaa yhteyttä? Haluaa kysellä montako laukkua sulla on ja onko kotisi valkoinen vai harmaa?

Totta kai ymmärrän että lipevyys inhottaa mutta sellaiselle voi sanoa suoraan että "mitä olet vailla" heti lounaan aluksi.

Olen ehkä hyvinkin sinisilmäinen tuossa mielessä ja haluaisin aidosti uskoa, että jotkut tahtoisivat esim. ihan vain viettää aikaa ihmisten kanssa ja vaikkapa lämmitellä uudelleen jostain syystä väljähtänyttä kaveruutta. Minun moka.

Ap

Onhan se noiden kavereidesi moka kun eivät ole osanneet verkostoitua kanssasi niin että sullakin olisi hyvä mieli siitä. Tuskin laaja verkosto paljon auttaa jos muut pitää lipevänä mielistelijänä jonka auttamisesta ei hyödy mitään vaan saa pahan mielen.

Vierailija
22/29 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten odotat jos joku puolituttu kymmenen vuoden takaa ottaa yhteyttä? Haluaa kysellä montako laukkua sulla on ja onko kotisi valkoinen vai harmaa?

Totta kai ymmärrän että lipevyys inhottaa mutta sellaiselle voi sanoa suoraan että "mitä olet vailla" heti lounaan aluksi.

Olen ehkä hyvinkin sinisilmäinen tuossa mielessä ja haluaisin aidosti uskoa, että jotkut tahtoisivat esim. ihan vain viettää aikaa ihmisten kanssa ja vaikkapa lämmitellä uudelleen jostain syystä väljähtänyttä kaveruutta. Minun moka.

Ap

Onhan se noiden kavereidesi moka kun eivät ole osanneet verkostoitua kanssasi niin että sullakin olisi hyvä mieli siitä. Tuskin laaja verkosto paljon auttaa jos muut pitää lipevänä mielistelijänä jonka auttamisesta ei hyödy mitään vaan saa pahan mielen.

Juuri näin. Tuntuu jopa, että tämän tyyppiset "verkostoitujat" aliarvioivat täysin toisen älyn ja ymmärryksen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jäin itse työttömäksi, niin ohje oli ottaa yhteyttä entisiin työpaikkoihin ja työkavereihin, opiskelukavereihin, sukulaisiin ja naamakirjaankin olisi pitänyt kirjoittaa, että on töitä vailla. Tätä ihan painotettiin.

En ymmärrä, miksi ap on mielensä pahoittanut. Suomessa on kuulemma ihan hirveän paljon piilotyöpaikkoja, niitä pitää metsästää, kun ne on piilossa. Eihän paikan esimies mitään kerro, mutta rivityöntekijältä voi kuulla, että yksi työkaveri on raskaana, toinen jää eläkkeelle, kolmas vuorotteluvapaalle, neljäs lähtee opiskelemaan ja viides muuttaa puolison työn vuoksi toiselle puolelle Suomea.

Työttömiä tai työttömyysuhan alaisia on pitkin ja poikin haukuttu laiskoiksi ja nyt kun muutama osoittaa aktiivisuutta, niin pistetään vaan lisää loskaa niskaan. Nyt pikkuisen valoja päälle.

Vierailija
24/29 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun jäin itse työttömäksi, niin ohje oli ottaa yhteyttä entisiin työpaikkoihin ja työkavereihin, opiskelukavereihin, sukulaisiin ja naamakirjaankin olisi pitänyt kirjoittaa, että on töitä vailla. Tätä ihan painotettiin.

En ymmärrä, miksi ap on mielensä pahoittanut. Suomessa on kuulemma ihan hirveän paljon piilotyöpaikkoja, niitä pitää metsästää, kun ne on piilossa. Eihän paikan esimies mitään kerro, mutta rivityöntekijältä voi kuulla, että yksi työkaveri on raskaana, toinen jää eläkkeelle, kolmas vuorotteluvapaalle, neljäs lähtee opiskelemaan ja viides muuttaa puolison työn vuoksi toiselle puolelle Suomea.

Työttömiä tai työttömyysuhan alaisia on pitkin ja poikin haukuttu laiskoiksi ja nyt kun muutama osoittaa aktiivisuutta, niin pistetään vaan lisää loskaa niskaan. Nyt pikkuisen valoja päälle.

Aivan, juu. Mutta tämän voi tehdä myös ihan suoraan, vaikka nyt kirjoittaa sen fb-statukseensa. Siitä sitten voivat sen bongata ne, jotka voivat ja haluavat auttaa. Ei siis niin, että mietitään, että "Hei, se Paulahan onkin töissä firmassa X, pyydänpä sitä yllättäen kahville, ja kun käy selväksi, että Paulasta ei ole hyötyä minulle, en enää ota häneen yhteyttä".

Ap

Vierailija
25/29 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on ottanut yhteyttä naiseen? Ja väärinkäsitys on valmis.

Vierailija
26/29 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on ottanut yhteyttä naiseen? Ja väärinkäsitys on valmis.

Ei, vaan ihan nainen naiseen.

Ap

Vierailija
27/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
28/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on pomoni kanssa ollut joskus samassa työpaikassa. Kyselee ja pyytää mainitsemaan hänestä. So not - jos tarttee työpaikan soittakoon itse työpaikan perään pomolleni. Itse duunia on haettava eikä voi laittaa kamua asialle.

Vierailija
29/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe tuossa mitään ongelmaa. Entinen työkaverini otti minuun Linkedinin kautta yhteyttä, vaikka emme olleet olleet yhteyksissä kolmeen vuoteen. Kyseli, olisiko meillä tarvetta hyvälle työntekijälle. Sillä hetkellä ei ollut, mutta 6 kk myöhemmin tuli toisella osastolla tarvetta työntekijälle. Suosittelin osaston pomolle entistä kolleegaani (tiesin että hän osaa hommansa) ja hän sai lopulta paikan. Ja minäkin olen ihan tavallinen ylempi toimihenkilö ilman alaisia. Mikäli joskus olen itse työpaikkaa vailla, niin uskon että joku entisistä työkavereistani tekisi samoin, vaikkei oltaisikaan pidetty yhteyttä.

Samat sanat. Minä olenkin hommannut työpaikan kahdelle ystävälleni ja vastaavasti saanut itse yhden työpaikan entisen työkaverin kautta. Mutta me olemmekin miehiä ja ap on nainen. Naismaailmassa taitaa esiintyä aikalailla enemmän kateutta.