Jokin bakteeri raskaanaolevan virtsassa mikä voi synnytyksessä tehdä vauvalle infektion. Mikä se on?
Vai voiko niitä olla useampia? Normaali flooraan kuuluu joillain naisilla eli ei aiheuta oireita
Kommentit (42)
Niin mikä tuo treponema pallidum on? Eikai se sentään normaali flooraa? En muista bakteerin nimeö kun lääkäri sen sanoi
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä tuo treponema pallidum on? Eikai se sentään normaali flooraa? En muista bakteerin nimeö kun lääkäri sen sanoi
No ei, kuten siinä yllä sanottiin, sehän on kuppa.
Tarkastin omakannasta. Tuo b strepto se oli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kolmesta synnytyksestä ovat olleet niin nopeita alle 2h supistusten alusta, että sairaalaan olen ehtinyt 20min ennen lapsen syntymää. Siinä ei ole streptokokkinäytteitä ehditty ottaa eikä mitään muutakaan tehdä. Näytteet otettiin sitten synnytyksen jälkeen.
Se näyte pitää kyllä ottaa ennen synnytystä, ei siinä vaiheessa, kun tullaan synnyttämään. Mä ehdin kuopusta synnyttäessä just saada sen antibiootin (olin sairaalassa 45 min). En kyllä tiedä, oliko se riittävä aika, joskus kuulin, että se pitäisi antaa väh. 2-3 h (tai jotain sinnepäin) ennen vauvan syntymää. No, ei se vauvalle silti tarttunut.
Jorvissa tänä keväänä kätilö otti näytteen salissa synnytyksen jälkeen ja pääsin osastolle vasta tuloksen tultua.
Streptokokki, joka tarttuu emättimestä kun vauva syntyy.
Esikoisen synnytin 2012, silloin ei vielä seulottu enkä tiennyt koko asiasta, mutta kaikki meni hyvin eikä lapsi sairastunut.
Toisen synnytin 2015, silloin täällä oli alettu rutiinisti seulomaan tuota kaikilta ennen synnytystä (olisko ollut rv38 kun piti käydä antamassa näyte labraan). Testi oli positiivinen. Synnytys alkoi vesien menolla ja minun piti mennä heti synnärille vaikka ei supistellut. Aika pian sain antibioottitipan ja kun supparit ei alkanut kuudessa tunnissa, synnytys käynnistettiin tipalla. Kuulemma vauva on hyvä saada suht koht nopeasti pihalle jos on tämä bakteeri...
Ja kuulemma seuraavassa raskaudessa voi olla että näyte onkin negatiivinen, se kuulemma jotenkin aktivoituu välillä toisilla naisilla ja välillä sitten on "sammuneessa tilassa"...
Aika vähän tuosta missään puhuttiin, vaikka ilmeisesti kohdalle osuessa on aika paha juttu (siis jos se synnytyksessä tarttuu vauvaan).
Jos sen antibiootin ehtii saamaan niin onko varmaa ettei tartu vauvaan? Joutuuko tämän takia olemaan kauemmin synnytyksen jälkeen sairaalassa tarkkailussa?
Mulla todettiin b-streptokokki, mutta ei synnärillä mitään antibioottitippaa laitettu. Ei ollut edes mitään puhetta, vaikka pari päivää käynnisteltiin synnytystä.
Vierailija kirjoitti:
B-streptokokki. Normaaliflooraa, vastasyntyneelle vaarallinen, edellyttää antibioottitippaa synnytyksessä, ei ainakaan muutama vuosi sitten kuulunut rutiinitesteihin, todetaan esim. ennenaikaisten
supistusten tai tulehdusoireiden perusteella.
Ap kysyi aloituksessaan virtsan bakteereista eli virtsatulehduksesta. B-streptokokkia tutkitaan emättimestä rvko 35-37, sillä sikiö voi saada synnytyskanavasta streptokokki-infektion.
Oireeton virtsatietulehdus sen sijaan hoidetaan raskausaikana aina, koska oireetonkin virtsatulehdus raskausaikana lisää ennenaikaisen synnytyksen riskiä ja jopa näistä 1/3 saa tuolloin munuaistulehduksen
Bakteeri ei kuitenkaan tartu synnytyksessä kovinkaan helposti. Vain 1-3% GBS-tulehdusta sairastavien äitien lapsista saa tartunnan. Eli ei nyt ole kovin iso riski. Antibioteista on haittaa lapsen bakteerikannan kehitykselle. Eli jos tulehdusta ei ole, ei b streptokokista huolimatta kannata välttämättä ottaa antibiootteja. B-strepto asuu noin 15-30 % maamme vaginoista.
Ap on rv 11. Sikiöseulonnan veri/pissakokeesta selvisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyi saatana kun vauva pullahti ulos pillusta ja kusikaari ruiskahti vauvan suuhun
Ei se streptokokki muuten virtsassa ole, vaan emättimessä, ja emättimestä se näytekin otetaan.
Mulla otettiin kyllä peräaukosta!
Vierailija kirjoitti:
Ap on rv 11. Sikiöseulonnan veri/pissakokeesta selvisi
Verestä selviää yleensä tuo kuppa. Pissasta virtsatulehduksen aiheuttajabakteeri, kuten nyt E.Coli, mutta ei tuo paljon puhuttu B-streptokokki.
Jatkokysymys: Mitä oikeastaan selvisi ja miten hoidettiin?
Vierailija kirjoitti:
Bakteeri ei kuitenkaan tartu synnytyksessä kovinkaan helposti. Vain 1-3% GBS-tulehdusta sairastavien äitien lapsista saa tartunnan. Eli ei nyt ole kovin iso riski. Antibioteista on haittaa lapsen bakteerikannan kehitykselle. Eli jos tulehdusta ei ole, ei b streptokokista huolimatta kannata välttämättä ottaa antibiootteja. B-strepto asuu noin 15-30 % maamme vaginoista.
Kuitenkin riskiä pidetään sen verran isona, että toisissa sairaanhoitopiireissä kaikki odottajat seulotaan streptokokin varalta. Tartunta voi vielä tänäkin päivänä johtaa vauvan kuolemaan, joten siinä se todennäköisin syy seulontaan.
TIedän kyllä, että antibiootista on haittaa bakteerikannan kehitykselle, mutta onneksi siitä huolimatta molemmat antibiootin saaneet lapseni (mulla on siis todettu streptokokki molemmissa raskauksissa) ovat olleet onneksi terveitä. Toinen on tuon synnytyksessä saadun antibiootin lisäksi syönyt yhden kuurin 4 vuoden iässä, toinen 2-vuotias ei ole vielä yhtään kuuria syönyt. Mä en suosittelisi antibiootista kieltäytymistä, koska synnytyksen kulkua ei voi ennakoida, ja pitkittyneessä synnytyksessä (kuten mun ensimmäisessä) se tartunnan riski kasvaa. Suomessa on pieni äiti-lapsikuolleisuus syystä!
Ihmettelin myös että miksi sitä pissasta katsotaan.
Voiko tämä aiheuttaa jotain emätintulehdusta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sairastuneen vauvan äitinä pitäisin tuota synnytyksessä saatavaa antibioottia hyvin "pienenä pahana". Aivan hirveää katsella elämästään taistelevaa vauvaa ilman että (kosketusarkuuden vuoksi) saa edes ottaa syliin ja lohduttaa. Vauva myös sai paljon vahvoja antibiootteja ja silti tulehduksen pelättiin leviävän aivoihin ja selkäytimeen tai kehittyvän verenmyrkytykseksi.
Tarkoitukseni ei missään nimessä ole pelotella ketään vaan lähinnä liputtaa tuon antibioottitipan puolesta.
Minun ainokaiseni sairastui myös vakavasti synnytyksen yhteydessä saadun b-streptokokkitartunnan vuoksi. Oli pitkään sairaalahoidossa, aluksi teho-osastolla. Hänen syntymänsä aikaan bakteeria ei odottajilta seulottu. Antibioottitippa olisi ollut aika pieni paha kaikkeen siihen verrattuna mitä tartunta aiheutti. Onneksi mitään pysyviä oireita ei jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Minun ainokaiseni sairastui myös vakavasti synnytyksen yhteydessä saadun b-streptokokkitartunnan vuoksi. Oli pitkään sairaalahoidossa, aluksi teho-osastolla. Hänen syntymänsä aikaan bakteeria ei odottajilta seulottu. Antibioottitippa olisi ollut aika pieni paha kaikkeen siihen verrattuna mitä tartunta aiheutti. Onneksi mitään pysyviä oireita ei jäänyt.
Voi, olen pahoillani. :( Onneksi säästyitte pysyviltä vaurioilta.
Joutuuko olemaan tarkkailussa pidempään? Voiko vauvalle silti tulla jotain vaikka saan tipan?
Ap
Taysissa ainakin itseltäni näyte otettiin hyvissä ajoin raskausaikana muun seurannan yhteydessä.