Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jokin bakteeri raskaanaolevan virtsassa mikä voi synnytyksessä tehdä vauvalle infektion. Mikä se on?

Vierailija
26.10.2016 |

Vai voiko niitä olla useampia? Normaali flooraan kuuluu joillain naisilla eli ei aiheuta oireita

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-streptokokki. Normaaliflooraa, vastasyntyneelle vaarallinen, edellyttää antibioottitippaa synnytyksessä, ei ainakaan muutama vuosi sitten kuulunut rutiinitesteihin, todetaan esim. ennenaikaisten

supistusten tai tulehdusoireiden perusteella.

Vierailija
2/42 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli äiti saa antibioottia eikä vauva??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli äiti saa antibioottia eikä vauva??

Antibiootti annetaan synnytyksessä. Mulle on annettu kaksi kertaa. Jos streptokokki tarttuu vauvaan, kai vauvaa sitten hoidetaan. Antibiootti kyllä siirtyy äidistä vauvaan ensin napanuoran välityksellä ja sitten maidosta.

Vierailija
4/42 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidille laitetaan tosiaan antibioottitippa, että lääke ehtii ajoissa verenkiertoon ja sitä kautta vauvaan. Tippa laitetaan, kun tiedetään että synnytys on käynnissä, mutta pitää olla tieto bakteerista.

Vierailija
5/42 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidille laitetaan tosiaan antibioottitippa, että lääke ehtii ajoissa verenkiertoon ja sitä kautta vauvaan. Tippa laitetaan, kun tiedetään että synnytys on käynnissä, mutta pitää olla tieto bakteerista.

Toisilla paikkakunnilla (tai sairaanhoitopiireissä) streptokokki muuten seulotaan kaikilta. Mulla testattiin lapsivesien menon yhteydessä v. 2011, kolme vuotta myöhemmin se testattiin rutiininomaisesti kaikilta.

Vierailija
6/42 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hyi saatana kun vauva pullahti ulos pillusta ja kusikaari ruiskahti vauvan suuhun

Ei se streptokokki muuten virtsassa ole, vaan emättimessä, ja emättimestä se näytekin otetaan.

Vierailija
7/42 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolibakteeri, stafylokokki...?

Vierailija
8/42 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa VAATIA tuo antibioottitippa, jos tarpeellinen. Itse en saanut ajoissa ja vauva sairastui vakavasti.

Vierailija
9/42 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bakteeri ei tartu vauvaan virtsasta vaan emättimen limakalvokosketuksen välityksellä.

Vierailija
10/42 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hyi saatana kun vauva pullahti ulos pillusta ja kusikaari ruiskahti vauvan suuhun

Ei se streptokokki muuten virtsassa ole, vaan emättimessä, ja emättimestä se näytekin otetaan.

Niin. Se on vauvan omaa paskaa josta tartunta tulee.

Vierailija
11/42 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kolmesta synnytyksestä ovat olleet niin nopeita alle 2h supistusten alusta, että sairaalaan olen ehtinyt 20min ennen lapsen syntymää. Siinä ei ole streptokokkinäytteitä ehditty ottaa eikä mitään muutakaan tehdä. Näytteet otettiin sitten synnytyksen jälkeen.

Vierailija
12/42 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppakin voi tarttua synnytyksessä, bakteeri on treponema pallidum.

Vierailija
13/42 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on emättimessäkin jonkun tulehduksen oireita. Ei hiiva mutta sellainen painon tunne. Ei kuulemma pitäis liittyä tuohon. Voiko olla vielä jotain muita bakteereita joita voi virtsasta löytyä??

Vierailija
14/42 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Se on vauvan omaa paskaa josta tartunta tulee.

Ei ole.

Vierailija
15/42 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa VAATIA tuo antibioottitippa, jos tarpeellinen. Itse en saanut ajoissa ja vauva sairastui vakavasti.

Mulla kävi tavallaan tuuri, kun eka tuli ennenaikaisena ja sain siksi varalta antibiootin. Tokassa raskaudessa bakteeri vasta todettiin ja silloin sain antibiootin, kun itse huomautin asiasta. Henkilökunta ei itse huomannut merkintää bakteerista.

1&4 kirjoittaja

Vierailija
16/42 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtsa on normaalisti steriiliä

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
17/42 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuppakin voi tarttua synnytyksessä, bakteeri on treponema pallidum.

Eikai normaali flooraa kuitenkaan tuo?

Vierailija
18/42 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kolmesta synnytyksestä ovat olleet niin nopeita alle 2h supistusten alusta, että sairaalaan olen ehtinyt 20min ennen lapsen syntymää. Siinä ei ole streptokokkinäytteitä ehditty ottaa eikä mitään muutakaan tehdä. Näytteet otettiin sitten synnytyksen jälkeen.

Se näyte pitää kyllä ottaa ennen synnytystä, ei siinä vaiheessa, kun tullaan synnyttämään. Mä ehdin kuopusta synnyttäessä just saada sen antibiootin (olin sairaalassa 45 min). En kyllä tiedä, oliko se riittävä aika, joskus kuulin, että se pitäisi antaa väh. 2-3 h (tai jotain sinnepäin) ennen vauvan syntymää. No, ei se vauvalle silti tarttunut.

Vierailija
19/42 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vähän epäiltyä lapsiveden lirahtelua. Tutkittiin emättimestä ja oli streptococcus agalactiae. Luultavasti ei ollut lapsivettä, mutta kun bakteeri oli kuitenkin läytynyt, sain synnytyksen yhteydessä jonkun antibiootin.

Vierailija
20/42 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on emättimessäkin jonkun tulehduksen oireita. Ei hiiva mutta sellainen painon tunne. Ei kuulemma pitäis liittyä tuohon. Voiko olla vielä jotain muita bakteereita joita voi virtsasta löytyä??

Jos ei ole B-streptokokkia niin voi olla joku muu bakteeri, joka on kuitenkin harmiton. B-streptokokin ja muidenkin bakteerien määrä voi ilmeisesti lisääntyä, kun raskausaikana hormonitoiminta ja emättimen pH muuttuu.