Onko muka jotenkin "väärin" omaksua omalle perheelleen perinteitä ja tapoja telkkarista, kirjoista, elokuvista jne.
Kommentit (83)
Tottakai voit viettää kiitospäivää, hanukkaa, ramadania, fredags-musia ja sinivihreän lohikäärmeen juhlaa jos haluat.
Mutta älä perhettä sotke niihin.
Minusta voi omaksua hyvin "mausteita" muiden maiden juhlista osaksi suomalaista juhlaperinnettä (siis kuka pakottaa syömään jouluna kinkkua ja lanttulaatikkoa, jos thai tyyppinen juhlaruoka maistuu paremmin tms.).
Kokonaisia juhlia (esim. Halloween tai kiitospäivä) voi napata mukaan perheen juhlakalenteriin, mutta näiden osalta olisi hyvä tuntea ainakin päällisin puolin juhlan historia ja miettiä onko omien arvojen mukaista juhlia ko. juhlaa.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vai Kiitospäivää :D Tiesitkö, että Kiitospäivän se juttu on footballin katsominen. Mites meinasit Suomessa pärjätä? Katsomalla videolta vuoden -95 lätkän kultajuhlia?
Tai jos vaikka katsoo sitä jefua ihan täällä suomessakin?
Ja Suomessakin on hyvä jefu-sarja, tosin nyt jo päättynyt. Suomi on maailman rankingin 8.
Vierailija kirjoitti:
KULTTUURIN VARASTAMINEN ON RIKOLLISTA JA RUMAA. KULTTUURIN LAINAAMISELLE PITÄÄ AINA OLLA ENSIN LUPA.
Ethän vaan käytä koskaan farkkuja?
Vai soititko kenties John Waynelle ja pyysit luvan?
Kiitospäivä liittyy erityisiin tapahtumiin Yhdysvaltain historiassa, joten on aika naurettavaa juhlia sitä Suomessa. Miksi sen pitää olla saman niminen ja samana päivänä? Voithan paistaa kalkkunaa milloin vain ja keksiä ihan oman juhlan, jos ei nykyiset juhlat millään riitä täyttämään kalenteria.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä saan viettää voitonpäivää, saavat muutkin juhlia mitä tahtovat. Halloweenissa on ehkä vähän kyseenalaista se siihen kuuluva karkkien kerjääminen muilta, mutta senkin voi hoitaa järkevästi. Joku juhlii kirsikankukkia tai thanksgivingiä, joku fasismin murskaamista tai kwanzaa. En näe ongelmaa.
Sulle on hankalaa lahjoittaa pari karkkia lapsille Halloweeninä? Että on oikein kerjäämistä? Kitupiikki.
Kumma miten Halloween on ok mutta kiitospäivä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisikohan arvon ap:lla antaa vaikka jonkinlaista esimerkkiä?
kiitospäivä
Aika vajaa saa olla että kiitospäivää suomessa viettää. Sama kun viettäisi usan itsenäisyyspäivää.
Black friday kuitenkin sulle kelpaa eikä ole vajaata mielestäsi? Miksi näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kiitospäivä
Suomessa saat viettää Kiitospäivää, jos haluat vaikkei se suomalaiseen kulttuuriin kuulukaan. Toivottavasti ymmärrät olla kiitollinen siitä vapaudesta.
Kyseessä ei ole kulttuurisidonnainen juhla vaan historialliseen tapahtumaan perustuva juhla.
Jos joku jotain muualta omaksuu niin pitää selvittää taustat mistä juhlassa on kyse
Miksi, eikö riitä että haluaa pitää sellaiset koko suvun juhlat kuin on nähnyt telkkarissa niin monesti? Kalkkunaa ja kaikkea kivaa.
Saathan sinä ne pitää mutta en minä ainakaan niitä kiitospäiväksi kutsuisi
"Kalkkunaa ja kaikkea kivaa" on hyvä nimi päivälle.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kiitospäivä
No, on ihan h e l v e t i n väärin. Jotain rajaa nyt tähän! Jos edes pikkuisen oltaisiin ylpeitä omista perinteistä, eikä apinoitaisi ihan kaikkea. Etenkin sellaista, mihin joillain liittyy ihan oikeita oman kulttuurin asioita, joita me emme voi millään ymmärtää. Saatika, että pitäis alkaa niitä juhlia. Hävettää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kiitospäivä
Suomessa saat viettää Kiitospäivää, jos haluat vaikkei se suomalaiseen kulttuuriin kuulukaan. Toivottavasti ymmärrät olla kiitollinen siitä vapaudesta.
Kyseessä ei ole kulttuurisidonnainen juhla vaan historialliseen tapahtumaan perustuva juhla.
Jos joku jotain muualta omaksuu niin pitää selvittää taustat mistä juhlassa on kyse
Miksi, eikö riitä että haluaa pitää sellaiset koko suvun juhlat kuin on nähnyt telkkarissa niin monesti? Kalkkunaa ja kaikkea kivaa.
Olisi kyllä aika noloa. En ehkä kehtaisi itse osallistua tuollaisiin...
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole väärin. Voi siten kerätä itselleen ja perheelleen oman perinnemaailman, juuri sellaisen kuin haluaa.
Itse pidän keinotekoisena juhlia kiitospäivää, koska sillä ei ole suomalaisille tai edes eurooppalaisille mitään historiallista merkitystä. Mutta hei, jos haluat järkätä kalkkunapäivällisen jonain tiettynä ajankohtana loppusyksystä, niin anna palaa! Voisihan sitä toki juhlia jotakin vähän läheisempääkin merkkipäivää kiitospäivästä lainatuik TAVOIN, tässä on ennen joulua isänpäivää, itsenäisyyspäivää, adventtia...
Eli entä, jos vaikka ottaisitte tavaksi juhlia ekaa adventtisunnuntaita kunnon päivällisellä koko perheen kesken? Silläkin olisi enemmän kontaktipintaa meidän historiaamme ja kulttuuriimme.Mutta toki, mitä se kenellekään kuuluu, jos haluat nimenomaan kiitospäivää juhlistaa. Jokainen tekosyy juhlia on hyvä syy.
Tämä! Advettipäivällinen kuulostaa hauskalta. Voisi kehittää sille omat, jokavuotiset ruokaperinteetkin.
Mä luulin pitkään, että tämä on juttu Suomessa. Mun lapsuudenkodissa vietettiin ekaa adventtia eli pikku joulua. Saatiin pienet lahjat ja syötiin pieni kattaus jouluruokia. Istuttiin ja juteltiin joulunodotuksesta ja suunnitelmista seuraavalle vuodelle.
Eikö kiitospäivän viettäminen olisi kulttuurista omimista? (en lukenut ketjun vastauksia enkä sitä, joko joku tarttui tähän)
Vierailija kirjoitti:
Kumma miten Halloween on ok mutta kiitospäivä ei.
Kuin? Halloweeniin meillä on omatkin perinteemme vuosisatojen ajan, samhain ja kekri. Kiitospäivä on jenkkien sisäinen juttu, kun intiaanit ja valkoiset tekivät jonkin asteisen yhteistyösopimuksen.
Mä ysärillä omin yhden tavan tv-sarjasta. Frendeissä Rossin ja Monican isä varmistelee, että muistaahan lapset yhä, että kaikesta tulevasta rahasta laitetaan 10 %:ia säästöön.
Mä en ollut kotoa saanut mitään noin konkreettista säästövinkkiä tms. koskaan. Se räjäytti tämän teinin tajunnan. Se oli järkevä, konkreettinen ja helposti suoritettava. Sain tiliä 200 markkaa kuussa, niin jo vot siitä pysty hyvin laittamaan 20 markkaa säästöön, eikä edes häirinnyt ostovoimaa, vaan tiliä jäi reilusti tuhlattavaksi.
Tätä käytän yhä ja opettanut omille lapsillekin. Go Frendit!
Vierailija wrote:
Mä ysärillä omin yhden tavan tv-sarjasta. Frendeissä Rossin ja Monican isä varmistelee, että muistaahan lapset yhä, että kaikesta tulevasta rahasta laitetaan 10 %:ia säästöön.
Mä en ollut kotoa saanut mitään noin konkreettista säästövinkkiä tms. koskaan. Se räjäytti tämän teinin tajunnan. Se oli järkevä, konkreettinen ja helposti suoritettava. Sain tiliä 200 markkaa kuussa, niin jo vot siitä pysty hyvin laittamaan 20 markkaa säästöön, eikä edes häirinnyt ostovoimaa, vaan tiliä jäi reilusti tuhlattavaksi.
Tätä käytän yhä ja opettanut omille lapsillekin. Go Frendit!
Meillä syödään pitsat just ennen joulua koska Home Alone!
Länsimaisuuteen kuuluu nimenomaan vapaus valita. Kaikkinaiset rajoitukset ja puheet "kulttuurin varastamisesta" ovat yrityksiä aidata ihmiset tiukkaan monokulttuuriin natzi-Saksan tai lähi-idän teokratioiden tapaan.