Palstafeministi, kannatatko tasa-arvoista asevelvollisuutta?
Jos kannatat, niin mitä olet tehnyt käytännön tasolla sen toteutumiseksi? Jos et kannata, niin miksi et?
Kommentit (31)
Kannatan pakollista asevelvollisuutta molemmille sukupuolille. Miesten asevelvollisuus on väärin ja ainoa miesten tasa-arvo ongelma.
Kannatan myös tasa-arvoista asevelvollisuutta. Käytännössä en asian eteen juuri aktiivisesti toimi, koska prioriteettilistallani on itselleni tärkeämpiä asioita, eikä yksi ihminen voi revetä kaikkeen. Jos joku muu kuitenkin ajaa tätä asiaa, kannatan häntä, voin äänestää, laittaa nimen adressiin, osallistua mielenosoitukseen yms.
Minua kuitenkin ärsyttää sellainen joidenkin miesten asenne, että naisten olisi hoidettava kaikki miesten asiat ensin kuntoon ennen kuin voivat mihinkään itseään koskevaan. Kun mikään ei estä miehiä itseään toimimasta esim. tämän asian eteen. Naisjärjestöiltäkin varmasti tulisi tukea. Mutta se, että odotetaan palvelua ja sitä, että oman aseman on jatkuvasti oltava korkeammalla kuin toisen, kertoo surullista tarinaa feminismin tarpeellisuudesta.
Asevelvollisuuden voisi poistaa, armeija vapaaehtoiseksi sekä miehille että naisille. Porkkanana se, että armeijan käyneitä suositaan työelämässä (esim. esimiesasemaan valitaan ensisijaisesti armeijan käyneet). Saadaan asepalvelukseen motivoituneita ihmisiä eikä kenenkään tarvitse ruikuttaa pakollisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Palkka-armeija, yhtä lailla naisille kuin miehillekin.
Palkka-armeija on huono ratkaisu.
Ollaan ongelmissa heti, kun maan johto ja armeijan johto on eri mieltä politiikasta.
Olen mies, enkä feministi, mutta vastaan kuitenkin.
Minä kannatan asevelvollisuuden poistamista ja maanpuolustuksen toteuttamista vapaaehtoisella asepalveluksella, jonka suorittamiseen motivoitaiisin erilaisin keinoin. Yksi keino on maanpuolustusvero maksettavaksi heille, jotka eivät palvelusta suorita ja käy säännöllisesti kertausharjoituksissa. Toinen motivaattori voisi olla, että minimipalvelusaika lyhennettäisiin 1-2kk pituiseksi, jossa ehdittäisiin opettaa kaikki tarpeellinen. Kertausharjoituksia lisättäisiin, mutta pidettäisiin määrä kuitenkin kohtuullisena. Peruskoulutuksen ajalta voitaisiin myös maksaa joku pieni rahabonus, joka ei olisi pois mistään kyseisen ihmisen saamista tuista ja siitä ei tarvisi maksaa veroja.
Olen vaihtelevan aktiivisesti kirjoittanut aiheesta netissä jo yli 10 vuotta ja lähettänyt aiheesta sähköpostia muutamalle poliitikolle. Kyseessä on tämän maan ylivoimaisesti suurin tasa-arvo-ongelma ja kun asevelvollisuus viimein poistuu, niin se on minulle juhlan päivä ja myös vapaapäivä töistä, vaikka lääkärin kautta jos ei muuten. Silloin kilistellään, vaikka olen lähes absolutisti.
-Sivarimajuri
Tietenkin. Itse en kyllä käynyt armeijaa, kun terveys oli mitä oli, muuten olisin mennyt.
Tuon mielipiteeni kyllä ilmi, jos asiasta on puhe. Miehethän lähinnä ovat naisten asevelvollisuutta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Palkka-armeija, yhtä lailla naisille kuin miehillekin.
Tämä.
En tietenkään kun se ei olisi 'Naisille enemmän'. Tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
"Tasa-arvoisen" asevelvollisuuden kannattaminen on täysin aivotonta. Nykyinen kehitys on, että yhä harvempi mies käy armeijan ja suurempi osa laistaa. Tilalleko otettaisiin sitten naisia? Idea on lähtöisin naiivista päästä, naiset heikentävät armeijaa.
Tällä logiikalla voi siis luistaa hommista joissa ei ole niin kauhean hyvä? Miehetkin voivat luistaa kotitöistä koska heikentävät niiden laatua naisten ollessa parempia?
Kannatatko naisille synnytysvelvollisuutta?