Maanisdepressiivisiä tuntevat!
Kertokaa millaisia tapauksia ovat arkielämässä? Epäilen erästä henkilöä bipoksi
Kommentit (12)
Miesystava on. Hyvin rauhallinen persoona, masentuneena sisaanpainkaantynyt, hidas ja hiljainen, nopeammalla kaudella vilkas ja meneva, nukkuu vain vahan.
Ei ketään voi diagnosoida käytöksen tai toiminnan perusteella arjessa mitenkään. Ei oireet välttämättä näy.
Suurimman osan ajasta masentunut. Syö vahvoja mielialalääkkeitä ja suunnitellut itsemurhaa. Kausia, jolloin vaipuu synkkyyteen ja voivottelee kaikkea. Ylihuolehtii lähiomaisista ja puuttuu kärkkäästi esim.lasten ja lastenlapsien elämään. Joskus pelot ja huoli ovat irrationaalisen suuria. Kova järjestöihminen ja mukana kaikenlaisessa toiminnassa. Kerää itselleen hirveästi kaikkea puuhaa ja näennäistoimintoja, mutta masennuskautena ahdistuu vastuun määrästä. Sosiaaliset suhteet ja kulissin pitäminen sekä sosiaalinen status tärkeä. Kuitenkin melko itsekäs; ylpeilee omilla ja perheensä/tuttavien saavutuksilla. Nolaa muita ihmisiä pönkittääkseen omaa egoa. Pompottelee puolisoaan. Myös muita perussairauksia (iän myötä tulleita). Melko rankka lapsuus, joutunut näkemään rankkoja asioita ja aikuistumaan liian nopeasti. Pohjimmiltaan todella sydämellinen ja harmiton ihminen, jonka ajatuksenjuoksusta on lähimmäistenkin on vaikea saada kiinni.
Tarkoitinkin sellaisia henkilöitä jotka ovat saaneet diagnoosin.
Mun kaverilla on nopeasti kiertävä muoto biposta. Siinä mielialat vaihtelevat todella nopeasti päivän mittaan. Yleensä hänen olonsa masentunut, ärtynyt ja agitoitunut. On siis masentunut, mutta ei makaa sängyn pohjalla todellakaan. Maanisena hän on kuin olisi vetänyt huumeita: todella vauhdikas ja estoton. Tämä kaveri ei silti ole ollut ikinä psykoottinen. Toisin kuin toinen tuntemani bipo, jolla edellisestä poiketen on selkeät sairausjaksot, jolloin on todella huonossa kunnossa. Sairausjaksojen välissä hän on tasapainoinen ja terve.
Onko bipo sama asia kuin epävakaa persoonallisuushäiriö? Kuulostaa samantapaiselta kun mieli vaihtelee nopeasti
Mielialat heittelehtii, masiskautena vajoaa omaan kuoreensa ja erakoituu
Mulla on kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnoosi, tyyppiä kaks, siis hypomania ja masennus vuorottelee. En kuitenkaan ryhtyis luettelemaan tässä mitään piirteitä käytöksestäni, jotta joku toinen vois köökkipsykologoida tuttavalleen saman. Mun mielestä sellaset sais jättää. Jos jollakulla vaikuttaa olevan jokin hätänä, juttele itse hälle ja toivo, et menis lääkärille. Sieltä sen diagnoosin sit saa tarvittaessa.
Minä olen. Ilman lääkitystä mieliala kulkee ylös ja alas liian lujaa. Lääkitykselläkin tietty vauhti säilyy (luonne?), eli olen täynnä energiaa ja intoa ja saan paljon aikaa. Sitten tulee suvantovaihe, pakko levätä ja hidastaa. Ilman lääkettä tulisi masennus.
Mulla myös kakkostyyppiä, eli hypomania-masennus-vaihtelua. Masennuspainotteista enemmän. Tyypillistä on masennuksen "ihmeparantuminen" eli yhtäkkiä olen taas elämäni kunnossa.
Maniaa ei siis ole koskaan ollut, en ole sössinyt raha-asioitani, perustanut manioissa firmaa tai ottanut avioeroa.
Mulla on vanha diagnoosi mutta sanoisin ettei ne diagnoositkaan aina pidä paikkaansa, esim itselläni ei ole useiden vuosien aikana ollut kuin masennusta, ei mitään maniaan viittaavaa.
Up ketään?