Ulkosuomalainen! Voisitko kuvitella maassasi käytävää paheksuvaa keskustelua ristiäisissä tarjottavasta kuohuviinilasillisesta?
Ja kommentteja olisi tyyliin lasten kutsuihin ei alkoholi sovi, ja että lapsille ei kannata näyttää alkoholia käyttäviä aikuisia tai entä jos kummisetä meneekin lasillisen saatuaan viinakaapille ja juo koko kaapin tyhjäksi ja kaatuu maahan?
Kommentit (56)
Toi on juuri niin tiukkapipoista, että sopii vain Suomeen!
No en! Terveiset Pohjois-Espanjasta.
En ole tarpeeksi pitkään asunut tässä maassa antaakseni varmaa arviota, mutta kyllä nämä vähän sellaisia jeesustelijoita ovat ja aika lähellä suomalaisia näissä alkomahooliasioissa. Ruotsi.
Vierailija kirjoitti:
No en! Terveiset Pohjois-Espanjasta.
Laita piruuttais jollekin espanjalaiselle mammapalstalle vastaava aloitus ja raportoi meille :)
Mä mietin myös tätä ap:n kysymystä mielessäni kun luin ko. ketjua.
Ei varmasti. Pikemminkin olisi ihmetyksen aihe, jos sukujuhlissa EI tarjottaisi viiniä. Ranska.
Ehkä siinä kyse lapsesta eikä aikuisten hauskanpidosta, juhla mielletään pyhäksi juhlaksi. En tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siinä kyse lapsesta eikä aikuisten hauskanpidosta, juhla mielletään pyhäksi juhlaksi. En tiedä.
Ja vastaus oli mihin kysymykseen?
Vierailija kirjoitti:
Eikö kirkossakin tarjota viiniä?
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä viiniä ja kuoharia yhdistetä automaattisesti "hauskan pitoon". Luonnollinen osa aikuisten ateriointia, niin kuin meillä vaikka maito.
Apua olen unohtanut Suomen maidon aikuisten ruokajuomana :D
Ehkä huvittavinta antia siinä keskustelussa oli juhlien viinitarjoilun yhdistäminen perhesurmaajiin
Täällä Italiassa on aina tarjolla aikuisille proseccoa sekä dolcea jo ihan lasten perussynttärijuhlissa. Vaikka pidettäisiin ihan jossain puistossa. Luulen, että pidettäisiin nolona jos ei olisi. Lapset juovat limsaa ja aikuiset sen yhden lasin viiniä ja ihan kirkkaasta muovikupista. Kukaan ei ole kännissä.
En ole koskaan ollut kastejuhlissa, joissa ei olisi ollut kuohuviiniä. Luulen, että sen puuttumista jauhettaisiin sukulaisten kesken vuosia. Noissa kastejuhlissa se tosin tarjoillaan laseista.
Kuohuviinilasi --> hillitön kännääminen, perheen lumihankeen ajaminen, perhesurma, koko tienoon räyjäyttäminen... aina Suomessa mielipiteet menee ihan överiksi. Ja oli kyse vain tervetuliaismaljasta, 100 ml.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Italiassa on aina tarjolla aikuisille proseccoa sekä dolcea jo ihan lasten perussynttärijuhlissa. Vaikka pidettäisiin ihan jossain puistossa. Luulen, että pidettäisiin nolona jos ei olisi. Lapset juovat limsaa ja aikuiset sen yhden lasin viiniä ja ihan kirkkaasta muovikupista. Kukaan ei ole kännissä.
En ole koskaan ollut kastejuhlissa, joissa ei olisi ollut kuohuviiniä. Luulen, että sen puuttumista jauhettaisiin sukulaisten kesken vuosia. Noissa kastejuhlissa se tosin tarjoillaan laseista.
Kummasti näkyy se alkoholi herättävän tunteita siellä Italiassakin jos kerta vuosia asiasta jauhettasiin.
Juu, tuntuu että Ruotsi on vielä Suomeakin edellä tällaisessa kaihistuneessa moralisoinnissa.
Täällä viini on luonteva osa elämää ja viinaan menevästä kummisedästä ymmärretään pitää huoli, että ei mene sinne kaapille. Eli vaikea kuvitella.