Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asunnon irtisanominen, asiasta tietäville!

Vierailija
24.10.2016 |

Olen asunut samassa asunnossa kohta kolme vuotta, siitä lähdin kun muutin ensimmäiseen omaan asuntoon. Nyt olisi muutto poikaystävän kanssa yhteen tulossa.
Mikä on vuokrasopimuksen loppumispäivä, jos irtisanon asunnon
a) huomenna
b) 31.10.2016
c) 1.11.2016?

Ja miten vuokrasopimuksen irtisanominen onnistuu? Mitä minun tulee sanoa? Olen vuokrannut asunnon yksityiseltä välitysfirman kautta, enkä ole ikinä puhunut vuokranantajalle. Hänen puhelinnumeronsa löytyy vuokrasopimuksesta.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soitat sinne välitysfirmaan ja irtisanot asunnon. Voi olla että joudut tekemään sen kirjallisesti, joten kysy sieltä neuvoa. Jos sinulla on toistaiseksi jatkuva vuokrasopimus, jossa irtisanomisaika on kalenterikuukausi (näin yleensä on), niin jos irtisanot asunnon huomenna, vuokrasopimus päättyy 30.11. Sama tilanne jos irtisanot 31.10. Mutta jos irtisanot 1.11, vuokrasopimus päättyy 31.12 eli joudut maksamaan vielä joulukuunkin vuokran.

Irtisanominen tehdään aina kirjallisesti, suullinen (eikä esim. sähköposti/tekstiviesti) riitä.

Minun poikani irtisanoi asuntonsa ihan tekstarilla, tosin ei ollut mikään välitysfirma vaan yksityinen vuokranantaja. Ei ollut mitään ongelmia.

Hyvä ettei ongelmia tullut.

Kyllä vuokra-asunnon irtisanominen tulee tehdä aina kirjallisesti.

Oli yksityinen tai ei.

Molemmille oma kappale (vuokralaiselle ja vuokran antajalle) , irtisanomispäivämäärä siinä on se oleellisin ja muuttopäivä.

Vierailija
22/32 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minun poikani irtisanoi asuntonsa ihan tekstarilla, tosin ei ollut mikään välitysfirma vaan yksityinen vuokranantaja. Ei ollut mitään ongelmia." - No pojalla kävi hyvä tuuri, sillä joku ikävämpi vuokranantaja olisi voinut kiistää irtisanomisen ja väittää, että ei ole koskaan moista tekstiviestiä saanut. - Toki sama pätee myös postin kautta lähetettävissä "tavallisissa" kirjeissä. - Joten jos varman päälle haluaa niin täytynee laittaa kirjattuna kirjeenä. Mutta yleensä kirjallinen ilmoitus ja puhelin soitto ovat oikein hyvin riittäviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä:

"

54 §

Irtisanomisilmoitus ja sen tiedoksiantaminen

Vuokranantajan irtisanoessa vuokrasopimuksen on vuokralaiselle annettava kirjallinen irtisanomisilmoitus, jossa mainitaan vuokrasuhteen päättymisajankohta ja irtisanomisen peruste. Irtisanomisilmoituksesta käy myös sellainen haaste vuokralaisen häätämisestä, jossa vuokrasuhde vaaditaan päättymään.

Vuokralaisen irtisanoessa vuokrasopimuksen on vuokranantajalle tai sille, jolle vuokranantaja on antanut tehtäväksi periä vuokran, ei kuitenkaan rahalaitokselle, annettava kirjallinen irtisanomisilmoitus. Samalla on mainittava irtisanomisen peruste, jos irtisanominen edellyttää tämän tai muun lain mukaan erityistä perustetta.

Irtisanominen on toimitettava todistettavasti. Irtisanominen on myös asianmukaisesti toimitettu, kun irtisanomisen tiedoksiannossa on noudatettu, mitä haasteen tiedoksiannosta on voimassa.

Jos ei tiedetä, kuka vuokralainen on, irtisanomisilmoitus voidaan antaa vuokralaiselle tiedoksi julkaisemalla se virallisessa lehdessä ja lisäksi toimittamalla siitä tiedonanto huoneistoon, jota vuokrasuhde koskee. Ilmoituksen katsotaan tulleen tällöin vuokralaisen tietoon lehden ilmestymispäivänä.

Jollei irtisanomista ole suoritettu siten kuin tässä pykälässä säädetään, irtisanominen on tehoton."

Lähde  https://www.vuokraturva.fi/tietopankit/huoneenvuokralaki/vuokrasopimuksen-irtisanominen#k04

Vierailija
24/32 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen irtisanonut vuokrasopimuksen aina meilillä, yhteensä 5 kertaa. Ei ikinä mitään ongelmia sen suhteen ole ollut. Aina yksityinen vuokranantaja kyseessä. Enkä tosiaan millekään lomakkeille, ei siitä kannata liian vaikeeta tehdä! :)

Vierailija
25/32 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin tuon välitysfirman sivuja, ja siellä lukee näin:

Vuokrahuoneiston irtisanominen tulee tehdä aina kirjallisesti. Irtisanomisilmoitus tulee toimittaa pääsääntöisesti vuokranantajalle, mikäli vuokrasopimuksessa ei ole muuta mainittu. Irtisanomisen perillemeno kannattaa varmistaa puhelimitse.

Ei ole muuta mainittu, eli kirjettä ilmeisesti menemään. Mietityttää vain, kun vuokranantaja oli laittanut siihen vain ison omistamansa yrityksen osoitteen, että mahtaako tieto mennä vuokranantajalle jos joku muu hoitaa yrityksen posteja tms. Eli jos laitan kirjeen vaikka keskiviikkona, niin se ehtii vielä ajoissa perille, ja soittelen vaikka ensi viikolla tuliko kirje perille?

t. Ap

Mitä jos soittaisit vuokranantajalle ja kysyt, että mihin osoitteeseen hän haluaa irtisanomislapun lähetettävän? Samalla tulee hyvissä ajoin vuokranantajalle tieto irtisanomisesta.

Vierailija
26/32 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä irtisanomisilmoitus pitää toimittaa suoraan sille taholle, jolle maksat vuokraa eli asunnon omistajalle eikä välitysfirmalle.

Minun kokemukseni mukaan menee juuri toisinpäin, eli irtisanominen aina vuokrafirman kautta vaikka vuokran olen maksanut suoraan vuokranantajan tilille. 

Vierailija
27/32 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas. Lähetin irtisanomiskirjeen 27.10. Kannattaako minun nyt vain odotella että vuokranantaja ottaa minuun yhteyttä, vai soitella esim. ensi viikolla onko saanut kirjeen ja että miten avaimien palautus sovitaan?

Toinen asia mitä haluaisin kysyä, on se että poikaystäväni vuokrasopimus alkoi 1.1.2016. Milloin hän voi sen aikaisintaan irtisanoa ilman sopimussakkoa, ja mikä on tällöin todellinen muuttopäivä edellisestä asunnosta pois uuteen yhteiseen asuntoomme? Olen siis muuttamassa sinne ensin yksin, ja poikaystävä muuttaa heti kun edellisen sopimus loppuu.

t. Ap

Vierailija
28/32 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sopimussakko. Sama kuukauden irtisanomisaika vissin?

Vierailija
29/32 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aikuinen ihminen voi olla noin avuton?

Vierailija
30/32 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä taas. Lähetin irtisanomiskirjeen 27.10. Kannattaako minun nyt vain odotella että vuokranantaja ottaa minuun yhteyttä, vai soitella esim. ensi viikolla onko saanut kirjeen ja että miten avaimien palautus sovitaan?

Toinen asia mitä haluaisin kysyä, on se että poikaystäväni vuokrasopimus alkoi 1.1.2016. Milloin hän voi sen aikaisintaan irtisanoa ilman sopimussakkoa, ja mikä on tällöin todellinen muuttopäivä edellisestä asunnosta pois uuteen yhteiseen asuntoomme? Olen siis muuttamassa sinne ensin yksin, ja poikaystävä muuttaa heti kun edellisen sopimus loppuu.

t. Ap

Eli hänellä on vuoden määräaikainen, joka jatkuu toistaiseksi voimassa olevana? Silloin irtisanoo marraskuun aikana ja joulukuu on jokatapauksessa vielä maksettava. Muuttaa voi vaikka heti :)

Vierailija
31/32 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. Ap

No mitä siinä poikaystävän vuokrasopimuksessa lukee? Jos on maininta, että vuokrasopimus vähintään vuodeksi tai muuten seuraa sopimussakko, niin sitten tulee sopimussakko jos nyt irtosanoo. Ellei vuokranantaja sitten suostu ittisanomiseen ilman sakkoa. Jos poikkis löytäisi itse uuden asukkaan tilalle, vuokranantaja voi heltyä ja ottaa vaan uuden asukkaan poikkiksen tilalle ja poikkis säästyy sakoilta. Sopimussakkohan on olemassa mm. sen takia, että vuokranantaja menettää tuloja kun vuokralainen irtisanoo kämpän lyhyen asumisen jälkeen. Kun vuokralainen lähtee, kämppä voi olla tyhjillään ja omistaja menettää tuloja. Ja sitten syntyy kuluja kun yrittää taas etsiä uutta vuokralaista. On siis kannattavampaa omistajalle löytää pitkäaikainen vuokralainen ja nämä "vuokrasopimus vähintään vuodeksi" -säännöt perustuu siihen.

Vierailija
32/32 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Ap

Eli hänellä on vuoden määräaikainen, joka jatkuu toistaiseksi voimassa olevana? Silloin irtisanoo marraskuun aikana ja joulukuu on jokatapauksessa vielä maksettava. Muuttaa voi vaikka heti :)

Juuri noin. Okei, kiitos paljon!

Joku ihmetteli avuttomuuttani. Muutin tähän ensimmäiseen asuntooni 18v ja nyt on ensimmäistä kertaa vuokrasopimuksen purku edessä, lisäksi tuo poikaystävän kämppä, niin kyse on tietämättömyydestä eikä avuttomuudesta. Kysyin täältä neuvoja vahvistamaan omaa käsitystäni. Olemme 20v ja poikaystävä vielä enemmän asioista kujalla kuin minä. Periaatteessa tiesin miten asiat näin päivämäärien kanssa menee, ja myöskin koska poikaystävän pitäisi oma kämppänsä irtisanoa (sanoin hänelle aiemmin jo että marraskuun loppuun mennessä), mutta tulin täältä varmistamaan asiaa.

t. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi