Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Todella paha ovikellokammo. Onko kenelläkään muulla?

Vierailija
24.10.2016 |

Minulla on ongelma, jota häpeän ihan hirveästi. En pysty avaamaan ovea, jos joku soittaa ovikelloa. Menen aivan paniikkiin, hikoilen, vapisen ja jäädyn paikalleni, jos ovikello soi. Reaktio on niin paha, että saatan sen laannuttua oksentaa. Pelko alkoi lapsuudessa. Vanhemmat huitelivat usein missä sattuu, ja jättivät minut jo 8-vuotiaasta alkaen vahtimaan yksin sisaruksiani. Sisarukseni ovat minua muutaman vuoden nuorempia. Aina ennen lähtöä vanhemmat huusivat ja vannottivat minulle hyvin vihaisina, että ovea ei ikinä saa avata kenellekään, sieltä tulee hyvin pahoja ihmisiä. He voivat tehdä mitä vaan, jos avaan oven jne. Muistan, kuinka äiti puristi olkapäistä, tuijotti pistävästi silmiin ja pelotteli näillä pahoilla ihmisillä. Huusi joskus niin, että sylki roiskui. Tätä jatkui monta vuotta. Lopulta aloin pelkäämään ovikelloa myös silloin, kun vanhempani olivat kotona. Se iskostui mieleeni pahana asiana, vaarana ja uhkana. Pelko oli niin voimakasta, että en saanut aina edes nukuttua, koska pelkäsin ovikellon soivan. Olin muutenkin herkkä lapsi, jolla oli vilkas mielikuvitus, joten kaikenlainen pelottelu vain pahensi asiaa. Sitten tapahtui hirveä onnettomuus. Paras ystäväni jäi auton alle ja menehtyi 11-vuotiaana. Olin sekaisin surusta ja vaivuin jonkinasteiseen masennukseen. Vanhemmat reagoivat tähän niin, että he sekosivat huolesta ja menettämisen pelosta ja alkoivat yhä ankarammin pelotella minua kaikella mahdollisella. Kaikki kauhuskenaariot, missä vain voi käydä huonosti, taottiin kunnolla päähäni. Ovikellopelottelu kävi yhä ankarammaksi. Nyt olen aikuinen, 28-vuotias, jolla on hyvin vaikea ovikellokammo. Olen käynyt psykiatrian polilla masennuksen ja ahdistuksen takia, mutta tähän kammoon ei puututtu, vaikka olisin halunnut. Tuntui kuin sitä ei olisi pidetty oikeana ongelmana. En saanut muutenkaan olooni apua, eikä lukuisista lääkekokeiluista ollut hyötyä. Nyt tilanne on se, etten kertakaikkiaan pysty avaamaan ovea ollenkaan, vanha syvälle mieleen juurtunut pelko on niin voimakas. Järkeily ei auta asiaan ollenkaan. "Senkun menet ja avaat" ei ole ratkaisu, sellaisiin kommentteihin en edes vastaa, koska tuollainen osoittaa täydellistä ymmärtämättömyyttä ihmisen psyykettä kohtaan. Onko kenelläkään muulla vastaavaa ongelmaa? Haluaisin vertaistukea.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kammoa, vaan ärsytys. Koska 99 % todennäköisyydellä kyseessä on kaupustelija tai kerjääjä. Rivitaloon muuton jälkeen olen vakavasti harkinnut kamerallisen ovikellon hankkimista.

Vierailija
42/55 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon että vanhempien syy, kun pelottelivat sinua kauhuskenaarioilla. Ihme ettei tuota käsitelty terapiassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinut on ehdollistettu ovikellon soiton negatiivisille vaikutuksille vanhempien toimesta samoin kuin Pavlov ehdollisti koirakokeessa koiriaan, mutta positiivisesti. Voisitko yrittää ehdollistaa itseäsi ovikellon positiivisille vaikutuksille jollain myönteisellä palkinnolla tai ajatuksella? Kun ovikello soi, söisit vaikka palan suklaata tms. Tai ajattelisit, niin että ovikellon soidessa joku tuo sinulle toivomiasi lahjoja tai rahaa. Tätä voisi vaikka harjoitella ystäväsi kanssa. Olet selvästi traumatisoitunut. Postraumaattisessa stressireaktiossa jokin ääni saattaa laukaista negatiivisen muiston kuten entisillä sotilailla, joilla jokin äkillinen ääni saatetaan tulkita aseen laukaisuna ja siten negatiivisena tapahtumana. Olisiko jostain kognitiivisesta tai ratkaisukeskeisestä terapiasta hyötyä sinulle? 

Vierailija
44/55 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Kukaan vieras joka on käynyt ovellani, ei ole soittanut ovikelloa. Hakkaavat, potkivat tai koputtavat oveen. Mikä järki?

Vierailija
45/55 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun helsingissä ja miehenä en todellakaan avaa ovea jos en ole erikseen jotain tapaamista sopinut.

Vierailija
46/55 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP. Tuo on tervettä itsesuojelua. Ovessa pitää olla ovisilmä ja turvaketju. Minä tarkistan aina kuka soittaa.  Vieraille en avaa 

Vierailija
47/55 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun vanhemmat ovat pelännyt että lastensuojelu tulee tarkistaa onko lapset yksin kotona.

Sun pitää ymmärtää että ovikello ei ole paha, eikä mitkään muut ihmiset, pelkästään sun omat vanhemmat ovat tahtoneet sulle pahaa, katkaise välit heihin ja saat mielenterveyden kuntoon.

Vierailija
48/55 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun kerrostalossa. Saako ovikellon noin vain ottaa pois käytöstä? Olisi kyllä helpottavaa tehdä niin. Mukava myös kuulla, että meitä on muitakin, vaikka en tietenkään toivo kenellekään tällaista ongelmaa. Tuttujen kanssa on sovittukin, että eivät koske ovikelloon vaan soittavat ennalta, mutta täällä ramppaa jehovia melko usein ja posti tuo joskus paketteja ovelle, vaikka ne on käännetty tarkoituksella suoraan eri postiin. Valitettu on, mutta ei auta. Ap

Saa tietysti poistaa käytöstä 

Vierailija
49/55 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on. En avaa koskaan ovea, ellen tiedä kuka siellä on, ja ellei ole perheenjäsen jonka pitäisi tulla käymään.

Nykyään tilaan kerran kuussa ruokakaupasta ruuat ovelle, niin ihmeen hyvin olen siihen jo tottunut, varmaan kolmisen vuotta nyt jatkunut. 

Olen muutenkin arka, varmaan on PTSD nuoruuden jouccoraiscauksen ja muiden traumojen summana, olen välillä ku jänis ajovaloissa, esim rappukäytävässä. Onneksi todella harvoin olen siellä ihmisiin törmännyt. Mutta saatan olla kuin aaveen nähnyt esim jos joku tuttu näkyy kaupassa tai säpsähtää pienestä. Olen aina kuin supervirittynyt kun olen ihmisten ilmoilla. En tiedä miten reakoisin jos yhtäkkiä joku tönäsis tms, saattasin vaikka tehdä pahaa jälkeäkin. En voi hallita sitä, se on syöpynyt lihasmuistiin se tila. 

Vierailija
50/55 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan ovikello ei ole se ongelma tai kammon kohde, vaan se pelottelun ja muiden lapsuuden tapahtumien aiheuttama turvattomuuden kokemus. Ehkä ihan traumastakin voisi puhua. Olet oikeassa, järkeily ei auta, vaan asiaa on käsiteltävä tunteiden ja kehollisen kokemuksen tasolla. Apua tähän voit saada esim. psykofyysiseen lähestymistapaan erikoistuneelta psykoterapeutilta tai rosen-terapiasta. Myös tanssi-liiketerapiassa voidaan käsitellä vastaavia haasteita. Valitettavsti nämä joutuu monesti maksamaan itse. Ole armollinen itsellesi, sinussa ei ole mitään vikaa.

Vierailija
51/55 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän samalta, kuin joillakin hämähäkkikammo, hiirikammo, ym kammotilat.

Todella ikävää, että asiat on jääneet elämääsi, etkä ole päässyt niistä vapaaksi.

Sun pitäisi saada sisäistettyä se ajatus, että vanhempasi ei voi enää ohjata sinun ajatuksiasi ja tekemisiäsi.

Itse en yleensä avaa kellekään tuntemattomalle, enkä aina tutuilekaan.

Ovikellon voisi ottaa pois mutta se ei ehkä auta, koska sitten hakkaavat ovea.

Vierailija
52/55 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on lievä ovikellokammo. Johtui siitä kun nuorena yksinhuoltajaäitinä sairastuin vakavaan synnytyksen jälkeiseen masennukseen, hoidin sitä aivan väärin ja sossut tulivat ovelle. Siinä tilanteessa heidän oli täysin aiheellistakin puuttua ja korjasin lopulta elämäni lapsen huostaanoton jälkeen. 

Jos ovisummeri soi enkä odota ketään, karjaisen ovipuhelimeen:"Haloo". Yleinen ovikoodin viimeinen numero on nimittäin sama kuin asuntoni numero ja koodi ei usein toimi. Yleensä sieltä mokeltaa sekavana joku etsien henkilöä x jolloin pamautan että:"X ei asu täällä, yritä seuraavaa asuntoa". 

Nykyään ovikello on myös hieman hiuksia nostattava mutta katson ovisilmästä, kuka siellä on. Jos en tunne, en avaa ovea. 

Vierailija
53/55 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovikello pois,  kyllä siellä koputetaan, jos jotain asiaa.  Tai soitetaan etukäteen.  Mutta trauma kannattaa hoidattaa, siedättää tai muuten käsitellä hallittavaksi.

Vierailija
54/55 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ovikello kokonaan pois päältä.

Jos on tulossa joku kotiinkuljetus tms, niin laitan jo tilaukseen huomautuksen, että ovikello ei ole käytössä ja että koputtavat. Laitan usein myös pienen lapun ovikelloon ("ovikello ei käytössä") tällaisia sovittuja tulijoita varten (vain siksi aikaa, kun tarvitsee).

Ystävät tietävät, että ovikello ei toimi ja koputtelevat. Ilman etukäteissopimusta en vastaa edes koputtelijoihin. 

Ihana rauha, kun ei tarvitse kuunnella kovaäänistä ovikelloa ja kaikenmaailman pimputtelijoita. 

Vierailija
55/55 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun kerrostalossa. Saako ovikellon noin vain ottaa pois käytöstä? Olisi kyllä helpottavaa tehdä niin. Mukava myös kuulla, että meitä on muitakin, vaikka en tietenkään toivo kenellekään tällaista ongelmaa. Tuttujen kanssa on sovittukin, että eivät koske ovikelloon vaan soittavat ennalta, mutta täällä ramppaa jehovia melko usein ja posti tuo joskus paketteja ovelle, vaikka ne on käännetty tarkoituksella suoraan eri postiin. Valitettu on, mutta ei auta. Ap

Ovikello ei ole millään tavalla pakollinen asunnoissa. Voit aivan hyvin poistaa käytöstä.