Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auton ajovalon polttimo maksaa 119€

Vierailija
24.10.2016 |

Auton ajovalon polttimo maksaa 119€/kpl. Ohjekirjassa käsketään viedä auto huoltoon ja lamppu vaihdetaan huoltoliikessä sähköiskuvaaran takia. Ei ole varaa käyttää autoa merkkihuollossa. Uskaltaako polttimon vaihtaa itse ja pitääko molemmat ajovalon polttimot vaihtaa?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu autosta. Joissain autoissa se on parin minuutin homma. Toisissa pitää purkaa puolet etupäästä, että valoon pääsee käsiksi. Kiitti vaan autonvalmistajat, kun vaihto-osa laitetaan jonnekin hemmetin syvään koloon.

Vierailija
22/39 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu autosta. Joissain autoissa se on parin minuutin homma. Toisissa pitää purkaa puolet etupäästä, että valoon pääsee käsiksi. Kiitti vaan autonvalmistajat, kun vaihto-osa laitetaan jonnekin hemmetin syvään koloon.

Ei pidä. Ammattitaidoittamat vaan luulette niin ja niin teille myös uskotellaan.  Menette ensi kerralla sinne huoltoon ja seuraatte miten se hoidetaan ja seuraavalla kerralla osaatte sen jo itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on ilmeisesti syy, miksi usein nimenomaan uusia autoja näkyy toinen ajovalo pimeänä. Omistaja PA ja/tai tietämätön.

Vielä todennäköisempää: Kuskin aviomies on liian kiireinen viedäkseen autoa merkkihuoltoon jonnekin ties minne.

Meillä minä huolehdin kaikista oman auton huolloista. Jos en niitä voi tai osaa tehdä itse niin auto lähtee huoltoon samana päivänä. Ei siihen aviomiestä tarvita, vaikka hän totta puhuen on huoltohommissa taitavampi kuin minä. Välillä toki auttaa työkalujen kanssa :)

Vierailija
24/39 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on ilmeisesti syy, miksi usein nimenomaan uusia autoja näkyy toinen ajovalo pimeänä. Omistaja PA ja/tai tietämätön.

Vielä todennäköisempää: Kuskin aviomies on liian kiireinen viedäkseen autoa merkkihuoltoon jonnekin ties minne.

Meillä minä huolehdin kaikista oman auton huolloista. Jos en niitä voi tai osaa tehdä itse niin auto lähtee huoltoon samana päivänä. Ei siihen aviomiestä tarvita, vaikka hän totta puhuen on huoltohommissa taitavampi kuin minä. Välillä toki auttaa työkalujen kanssa :)

Mitali tulee postissa.

Vierailija
25/39 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aplodeja. Ihminen joka sattuu olemaan sukupuoleltaa nainen huolehtii kaikista oman autonsa huoloista mitenkään korostamatta, että on NAINEN.

Vierailija
26/39 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolustat tätä naisten heikkouksia syystä, että ___? Huonosti piilotetulla itsekorostuksella korostat, että naisena teet miesten töitä? Kahvia, et voi keittää koska olet nainen?

Vierailija
27/39 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä. Ammattitaidoittamat vaan luulette niin ja niin teille myös uskotellaan.  Menette ensi kerralla sinne huoltoon ja seuraatte miten se hoidetaan ja seuraavalla kerralla osaatte sen jo itse.

En ole koskaan päässyt huoltohalliin, vaikka olen kysynyt lupaa. Syynä on työturvallisuus.

Ajovalojen polttimoiden vaihtaminen on monissa autoissa yllättävänkin työlästä ja hankalaa. Joissain automalleissa akku tai pissapojan säiliö pitää ottaa edestä pois ennen kuin polttimon pääsee vaihtamaan. Pahimmillaan autosta pitää purkaa puskuri, jotta ajovalon saa irrotettua ja polttimoon pääsee käsiksi”, kertoo Autoasi-korjaamoiden ketjupäällikkö Antti Korhonen.

Vierailija
28/39 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aplodeja. Ihminen joka sattuu olemaan sukupuoleltaa nainen huolehtii kaikista oman autonsa huoloista mitenkään korostamatta, että on NAINEN.

Meilläkin on tuollainen Marjatta niminen yleiskone, joskus pitää pahaa ääntä mutta ei kovin usein.

Vierailija
29/39 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan päässyt huoltohalliin, vaikka olen kysynyt lupaa. Syynä on työturvallisuus.

Ajovalojen polttimoiden vaihtaminen on monissa autoissa yllättävänkin työlästä ja hankalaa. Joissain automalleissa akku tai pissapojan säiliö pitää ottaa edestä pois ennen kuin polttimon pääsee vaihtamaan. Pahimmillaan autosta pitää purkaa puskuri, jotta ajovalon saa irrotettua ja polttimoon pääsee käsiksi”, kertoo Autoasi-korjaamoiden ketjupäällikkö Antti Korhonen.

Jos ostaisin vielä joskus auton, tää polttimon vaihdon helppous olisi yksi tärkeimmistä kriteereistä. Todella vittumaisia virityksiä tullut nähtyä.

Vierailija
30/39 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin polttimojen hintoja ebayssä. Hinnat ovat puolet Suomen hinnoista. Osa tuotteista oli selvästi Kiinan piraatteja. Kannattaako polttimot tilata ulkomailta ja mistä tietää että tuote on aito?

Miten tämä meni taas väittelyksi?

Vain 3 prosenttia autoilevista suomalaismiehistä kertoo, ettei tee mitään autoiluun liittyviä askareita itse. Naisautoilijoista 8 prosenttia ei tee mitään autoiluun liittyviä askareita. 

Vierailija
31/39 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No älä herranjestas vie merkkihuoltoon! Vie esim. Fixus-autohuoltoon!

Pyh. Soitin fixus huoltoon ja kysyin hintaa autoni huollolle, niin eivät osanneet sanoa mitä maksaa, ei edes arvoita. 

Vierailija
32/39 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolustat tätä naisten heikkouksia syystä, että ___? Huonosti piilotetulla itsekorostuksella korostat, että naisena teet miesten töitä? Kahvia, et voi keittää koska olet nainen?

Sinähän tässä puhut naisten ja miesten töistä. Minä teen töitä, joista olen kiinnostunut. Tykkään autostani ja se kiinnostaa minua, joten teen sen kanssa mielellään töitäkin, harrastusmielessä. Olen kyllä kiinnostunut myös ruuanlaitosta ja leipomisesta ja kahviakin keitän päivittäin. Sitten on töitä, joista ei ole niin kiinnostunut mutta nekin on tehtävä - kuten siivous ja silittäminen.

nro 23

Vierailija
33/39 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein liisattuja työsuhdeautoja, jolloin ei viitsitä alkaa itse vaihtamaan polttimoita, vaan ajetaan seuraavaan huoltoon asti ja toivotaan että toinenkin lyhty ei pimene ennen sitä.

Vierailija
34/39 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin minulla oli auto johon oli melko vaikea vaihtaa polttimot, tarvi mm, tolkuttoman suuren torxavaimen, jota ei ihan joka jannun työkalupakista löydy. Seuraavaa autoa vaihtaessa kysyinkin myyjältä että miten vaikea siihen on vaihtaa pottimot. Myyjä näytti, avasi konepellin, irroitti osan etumaskista, veti pari kiinnityssokkaa irti ja otti koko pumpion irti. Olipas helppoa. Mutta sitten kun parin vuoden päästä piti oikeasti alkaa vaihtamaan lamppu niin mikään ei ollut enää helppoa. Pöly ja kosteus oli jumittanut nuo kaikki osat niin tiukkaan että tarvi CRC:tä ja työkaluja että ne hilut sai liikkumaan. Lisäksi kädet oli likaiset kuin moottoriremontin jälkeen.

Vierailija
35/39 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän tässä puhut naisten ja miesten töistä. Minä teen töitä, joista olen kiinnostunut. Tykkään autostani ja se kiinnostaa minua, joten teen sen kanssa mielellään töitäkin, harrastusmielessä. Olen kyllä kiinnostunut myös ruuanlaitosta ja leipomisesta ja kahviakin keitän päivittäin. Sitten on töitä, joista ei ole niin kiinnostunut mutta nekin on tehtävä - kuten siivous ja silittäminen.

nro 23

Peukut nro23:lle, tuollaisia naisia arvostaa jotka tekee mitä haluaa.

Juu siellä taas jonkun kädettömän nysvääjän itsetunto koki kolausen.

Vierailija
36/39 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttimon vaihto tuli maksamaan 109€. Vaihto kesti 10 minuuttia.

Vierailija
37/39 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkki kiertäen auki, polttimon kanta irti kääntämällä hieman vastapäivään ja veto ulos ja vanha polttimo vetäen pois ja uusi tilalle kannassa oleva ura ylös  ja polttimon kanta työnnettään takaisin paikalleen samassa asennosssa kuin vedettiin pois ja käännettään myötäpäivään. 

Kuulostaa yksin kertaiselta. Valitettavasti osassa autosta joutuu purkamaan umpio jotta lampun saa vaihdettua.

Joka ei myöskään ole kovin monimutkaista. Osin samat ohjeet pätee niidenkin pulttien avaamiseen. Ensin käännetään vastapäivään, että aukeaa ja sitten myötäpäivään kun laitetaan takaisin.

No omassa autossani operaatio olisi ohjekirjan mukaan tehtynä vaatinut etupuskurin/etuhelmamuovin irroittamista, jonka jälkeen pääsee irroittamaan umpion, mutta onneksi pienikätisenä selvisin purkamalla pissapojan syöttöputken ja ilmansuodattimen kotelon tieltä pois, jonka jälkeen polttimon mahtui juuri ja juuri ropeltamaan paikalleen umpiota irroittamatta.

Vierailija
38/39 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin polttimojen hintoja ebayssä. Hinnat ovat puolet Suomen hinnoista. Osa tuotteista oli selvästi Kiinan piraatteja. Kannattaako polttimot tilata ulkomailta ja mistä tietää että tuote on aito?

Parit vaihtaneena en näkisi riskin arvoiseksi lähteä tilailemaan, saattaa tulla piraattia tai särkyä matkalla. Motonetista ostettu Philips oli jotain 50,-/kpl ja jos oletettavasti kestää samat 8-9 v. kuin alkuperäiset niin vuosikulu jää hyvinkin tolkulliseksi.

Vierailija
39/39 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä herranjestas vie merkkihuoltoon! Vie esim. Fixus-autohuoltoon!

Pyh. Soitin fixus huoltoon ja kysyin hintaa autoni huollolle, niin eivät osanneet sanoa mitä maksaa, ei edes arvoita. 

Huoltoliikkeet hakevat auton rekisterinumerolla Trafista auton tiedot. Jos et tiedä auton rekisterinumeroa on hankala arvioida huollon hintaa.