Millaista on asua Oulussa?
Olen muuttamassa pääkaupunkiseudulta Ouluun. Millainen kaupunki se on? Onko ihmiset mukavia? Millainen yöelämä siellä on? Jne.
Kommentit (70)
Paska kaupunni! ;)
Ei vaan, Oulussa on ihan mukavasti menoa ja rauhaa, hyvässä suhteessa. Yliopisto tuo aina uutta porukkaa paikalle ja lisää kaupunkikulttuuria. Viime vuosina tosin Nokian alasajo on vaikuttanut vähän kaikikeen.
Minkä ikäinen oot? Mää oon kakskymmentä ja aina asunut täällä :) rakastan, just tänään mietin että en vielä ainakaan halua muuttaa pois. Kysy jotain?😌
Asuminen on halpaa, mutta työpaikat kiven alla jos et ole juuri oikean tekniikan koodari.
Munkin mielestä täällä on mukavaa asua. Hyviä lenkkipolkuja ja urheilutarjontaa. Sopivan kokoinen, voi tietty vaikuttaa aika pieneltä jos pk-seudulta oot muuttamassa tänne:) ja vois mainita että 19 oon
Minusta siellä on aina kylmä ja se asenneympäristä on kuin 50 luvulta. Lestadiolaisuus näkyy ja se että mies on ns perheen pää. Oulun yliopistollinen sairaala on kamalan iso, sekava ja pitkiä käytäviä täynnä.
Asuminen on halpaa ja tarjontaa on paljon. Hyvät harrastusmahdolisuudet melkein mihin vaan. Paljon työttömyyttä. Paljon opiskelijoita, nuori ikärakenne.
Onpa hankala kuvailla jotenkin lyhyesti ja ytimekkäästi. Totta moni edellämainittu, mutta ei tämä oo pelkästään sitä. Kysy jotain mikä erityisesti mietityttää?
T. 28-vuotias äiti, reissannut muuallakin mutta periaatteessa asunut ikänsä Oulussa.
Yöelämä on monenkirjavaa. On täyteenammuttuja tanssimestoja, keikkoja, karaokea, perus kaljabaareja, viinibaaria. Omia lemppareita St Michael (olutbaari erittäin laajalla olut- ja viskivalikoimalla), Snooker Time (perus "isompi paikallinen", tutut myyjät, bilispöydät, asiakaskunta punkkareita, hevareita, teatteriporukkaa, ouluhippejä...), Ihku ja Apollo rehtiin krebaamiseen tanssimisineen.
Serkkuni asuu Intiössä, millainen paikka se on lähiönä? En ole vuosiin tavannut, joten ei nyt viitsi soitella hänelle, eikä googlailla. Jos saa tässä ketjussa kysyä...
Vierailija kirjoitti:
Minusta siellä on aina kylmä ja se asenneympäristä on kuin 50 luvulta. Lestadiolaisuus näkyy ja se että mies on ns perheen pää. Oulun yliopistollinen sairaala on kamalan iso, sekava ja pitkiä käytäviä täynnä.
Missähän piireissä mahdat kulkea? Oulussa asuu kyllä lestaadiolaisia, mutta ei se kyllä meidän ei-lestaadolaisten elämään mitenkään vaikuta. Asuu täällä myös muslimeja, ortodokseja, jehovantodistajia jne. kuten kaikissa muissakin kaupungeissa.
Olen itse Oululainen, mutta asunut välillä myös muualla Suomessa mm. pääkaupunkiseudulla. Oulu on mielestäni oikein kiva kaupunki. Liikunta ja urheilu mahdollisuuksia on hyvin tarjolla. Matkat ovat myös pääkaupukiseutuun verrattuna "lyhyet". Asuitpa missä puolella Oulua tahansa työmatka taittuu yleensä nopeasti. Samoin lasten päiväkotimatkat ym. ovat kohtuulliset. Näin ollen vapaa-aikaa jää enemmän. Tämä on mielestäni tosi merkittävä asia. Itse koin elämän pk-seudulla raskaaksi juurikin siitä syystä, että työ- ja lasten kuskausmatkoihin meni aivan tuhottomasti aikaa. Samoin lasten ja omiin harrastusmatkoihin.
Miinus puolena sanoisin Oulun kulttuuritarjonnan. Verrattuna etelän isoihin kaupunkeihin täällä tapahtuu vähemmän sillä saralla. Yöelämästä en osaa sanoa, kun ei tule juuri käytyä.
Olen kotoisin pikkupaikkakunnalta Oulun läheltä joten täällä on tullut rampattua lapsesta asti. Nyt olen kolmekymppinen ja asunut täällä muutaman vuoden. Oulu on ihan kiva paikka. Ihmiset on mukavia, varsinkin jos itsekin olet mukava. Asun muutaman km päässä keskustasta rauhallisessa kerrostalossa, käyn koiran kanssa lenkillä lähimetsissä ja linja-autolla pääsee keskustaan noin 15 min välein. Todella hyvät pyörätiet, itse esim. poljen täältä pyörällä keskustaan samassa ajassa kuin ajan autolla. Kuvittelee olevansa isompikin kaupunki kuin mitä on. Välimatkat on outoja, kaikki on jotenkin kaukana toisistaan (esim. yliopisto monen km päässä keskustasta) mutta kulkuyhteydet on ihan hyvät. Baareja en oikein osaa arvostella kun niin harvoin tulee käytyä ja monta vuotta tuli käytyä huonoissa paikoissa. Nyt tänä vuonna olen löytänyt pari itselleni sopivaa paikkaa joissa viihdyn. Eli eiköhän täältä löydy jokaiselle jotakin.
Intiö on hyvä paikka asua. Lähellä keskustaa, mutta rauhallinen. Kesällä vihreä ja puistomainen. Kivoja lenkkeilymaastoja myös lähellä (Ainolan puisto, joen ranta). Hautausmaan takana Raksilan marketit.
Vierailija kirjoitti:
Serkkuni asuu Intiössä, millainen paikka se on lähiönä? En ole vuosiin tavannut, joten ei nyt viitsi soitella hänelle, eikä googlailla. Jos saa tässä ketjussa kysyä...
Intiöhän on mukava paikka. Melkein keskustaa, joten Intiössä ei oo itsessään oikein mitään, kun kaikki keskustan palvelut on ihan 5min matkan päässä. Opiskelijoita ja vanhuksia oman kokemuksen perusteella, rauhallista. Ainoa miinus oli mulle kun lyhyin matka marketeille kulki hautausmaan poikki ja se oli vähän creepy.
Paljon asukkaita mutta ei tunnu oikealta kaupungilta. Uskonnollisen pikkupaikkakunnan pakkotasapäistävä sisäänpäinkääntynyt ilmapiiri. Jos tuo ei haittaa niin hyvä paikka elää. Edullista asua ja lenkkipolkuja kaikkialla.
Keskusta on ankea ja näivettyy. Tyhjiä liikehuoneistosta joka kulmalla. Kaikki parveilee Valkeassa. Arina hallitsee kaupunkia.
Mutta ikäni olen täällä asunut enkä kaipaa poiskaan. Että pääsääntöisesti täällä on hyvä asua :)
Kylmä tulee!
T. Paljon Oulussa hengaillut helsinkiläinen
Vierailija kirjoitti:
No tuokin riippuu mihin muuttaa. Jos muuttaa johonkin Kiimingin kirkonkylälle niin varmasti näkyy lestadiolaisuus, mutta taas esim. Linnanmaalla ja Kaijonharjussa yliopiston lähellä ei näy.
Ex-oululainen, asun nykyään 15 kilsaa oulusta etelään eli kempeleessä, vauras ja kehittyvä kunta, kaikki palvelut löytyvät ja junallakin täältä nykyää pääsee, moottirietä ouluun reilussa kymmenessä minuutissa, huippupaikka ja rauhallinen :)
Up!