LIDLin maitomainoskampanja loukkaa seksuaalivähemmistöjä. Voiko näitä mainoksia joku oikeasti puolustella?!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016102322505592_uu.shtml
"Lidl lanseerasi maitotuotteidensa uuden mainoskampanjan perjantaina. Sen iskulauseiksi oli valittu muiden muassa "Tunsin olevani oikea maito väärässä tölkissä" ja "Vihdoin uskalsin tulla ulos maitokaapista." Mainoslauseet ovat selkeitä viittauksia seksuaalivähemmistöjen edustajien kokemusmaailmaan, ja kauppaketjua syytettiin sosiaalisessa mediassa homo- ja transfobiasta.
- Kun näin ne itse ensimmäistä kertaa, ajattelin, että onpa todella huonoa makua ja asiatonta meininkiä. Tässä ollaan ehkä vähän kompastuttu omaan nokkeluuteen, eikä ymmärretä näiden asioiden vakavuutta, seksuaalivähemmistöjen oikeuksia ajavan Setan puheenjohtaja Panu Mäenpää arvioi.
Kohua herättäneet mainokset ovat kadonneet sittemmin ainakin Lidlin Facebook-sivuilta. Ruutukaappaukset ja kuva erään myymälän pahviplakaateista kiertävät edelleen sosiaalisessa mediassa.
Lidlin viestinnästä vahvistetaan Iltalehdelle, että kyseiset lauseet ovat osa Lidlin uutta mainoskampanjaa."
Tökeröä touhua. Huh.
Kommentit (72)
Omalta kannalta nyt ei nakerra tai mennyt tunteisiin. Huonoja vitsejä riittää. Ilmeisesti lidlin markkinointi on myös huonon vitsin alaisuudessa. En asiasta sen enempää ajatellut. Kohtalaisen nolo veto.
-trans ja homokin vielä itse.
Siis joku homo loukkaantuu siitä, jos sanon, että minulla on kaapissani vääränlaisia vaatteita? Sehän on selkeä viittaus seksuaalisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmistöt nyt ovat aina tuollaisia ammattiloukkaantujia. Etsimällä etsivät kohteita, joista he voisivat loukkaantua ja pöyristyä.
En oikeasti haluaisi allekirjoittaa tätä, mutta samalta alkanut tuntua. En saa vertaistukiryhmistä irti mitään ja itsestään ei saa tehdä edes pilaa tai joku vaatii paperipussia. - nro 3 homotrans
Asiat taitavat olla sittenkin aika hyvin tässä maassa, kun ihmisillä riittää energiaa loukkaantua milloin mistäkin kummallisesta asiasta.
Pitäsikös kaikkien mummojenkin loukkaantua Lidlin mainoksista?
Itse seksuaalivähemmistön edustajana sanoisin, että mainos oli mainio. Vituttaa kun jotkut "totuuden torvet" pilaa samalla muiden vähemmistön edustajien maineen. Jos ei kestä maitomainosta, niin mun mielestä on vahvasti psykiatrin tarpeessa.
Tuli mieleen Ekokauppa Ruohonjuuren mainoslause vuosien takaa. Joulun alla myytiin koivunmahlajuomaa (tai vastaavaa) lauseella: "Pullo kirkasta pöytään juhlan kunniaksi!"
Naurattaahan se muita, mutta tuskin alkoholistiperheissä kasvaneita.
Jos kaapista ulos tuleminen (tai siellä pysyminen) on ollut traumaattista, niin varmaan "kaappivitsit" tuntuvat pahoilta.
Huonoja vitsejä on käytetty markkinoinnissa ennenkin. Pääsiäisenä "Punnitse ja Säästä" rohkaisi asiakkaita sisään lauseella: "Meillä ei kiskota munista!"
Jos mainos ei miellytä, äänestäkään kukkarollanne. Älkää ostako tuotetta.
Vähemmistöt ovatkin nykyisin siellä kaapin päällä -mielestään parempia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Asiat taitavat olla sittenkin aika hyvin tässä maassa, kun ihmisillä riittää energiaa loukkaantua milloin mistäkin kummallisesta asiasta.
Aivan, ihan hölmöähän on kunnioittaa ihmisoikeuksia ja muita ihmisiä... eikun eikun ...
ku minä nyt mieleni pahoitin... maitopurkista värikin on "poikien väri"
Siis voisivathan nuo vitsit olla hauskoja, jos seksuaali- ja sukupuolivähemmistöillä olisi oikeasti samat oikeudet kuin enemmistöllä. Eivät nuo tietenkään loukkaa itsevarmaa ja/tai välinpitämätöntä ihmistä, mutta hyvin moni vähemmistön edustaja todella joutuu kipuilemaan syrjinnän ja väheksynnän takia. Mutta tässä se taas nähdään, ettei osata samaistua ollenkaan ja että heikkoa saakin kiusata ja rankaista heikkoudestaan.
Kaikesta voi loukkaantua. Jännä, että mitä pienempi vähemmistö niin sitä suurempi haloo asioista saadaan aikaiseksi.
En pahoittanut mieltäni ja olen homo. Ärsyttää kun ihmiset on niin tosikkoja ja pahoittavat kaikesta mielensä. Käyn jatkossakin lidlissä.
Taidan olla tyhmä, kun en tajunnut, että tuostakin voi loukkaantua.
t. heteronainen
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta voi loukkaantua. Jännä, että mitä pienempi vähemmistö niin sitä suurempi haloo asioista saadaan aikaiseksi.
No johtuisko siitä, että mitä pienempi vähemmistö, sitä suurempi vähättely? Tsiisus tätä koulukiusaajamentaliteettiä... On se niin kauheaa kun toisia ei saisikaan pilkata!
Kaikkein eniten minua ärsyttää suomenruotsalaisten uhriutuminen. Heillä on maailman hemmotelluimman vähemmistön asema, jos joku vaikka Joensuussa joku ei tykkää lukea pakkoruotsia, niin heti on sitten suomenruotsalaisten mielestä ruotsinkielisiä vihaava kielitaidoton rasistipersujuntti.
Voi helkkari miten tuosta voi loukkaantua :D :D :D Seta on kyllä yks turha organisaatio nykyään. Ennen niillä oli enemmän aikaa oikean syrjinnän ehkäisyyn.
Tämä maailma on menossa jonnekin outoon aikaan. Ihmiset ovat enemmän sekaisin kuin koskaan. En näe maailmalla paljoa tulevaisuutta, ehkä kuolemme sukupuuttoon.
"Heterokin voi miettiä: haluanko, että lähikaupassa kommentoidaan seksuaalisuuttani?"
öö, no joka toista tuotetta markkinoidaan seksin avulla, enkä ole vielä heterona pöyristynyt saati kirjoittanut iltalehteen