Haaveissa sijoitusasunto, rahoitus???
Löytyisiköhän täältä laina-asioista ja/tai asuntosijoittamisesta tietäviä. Jos haluan ostaa sijoitusasunnon, niin käykö nykyisen asunnon velaton osuus lainan takuuna? Esim. jos nykyisen asunnon hinta on 200000e ja lainaa on 120000e. Eli "velaton" osuus on 80000e. Tästä pankki toki katsoo oon nykyisen lainan takuuksi. Mutta voiko sitä osaa, jota ei lasketa nykyisen lainan takaukseksi, käyttää vakuutena uuteen lainaan? Ja kuinka paljon pitäisi olla riihikuivaa käteistä? Tähtäimessä m. 100000-120000 euron arvoinen asunto.
Halpa laina houkuttelisi kovasti toteuttamaan pitkäaikaisen unelman.
Kommentit (42)
Itseäkin kiinnostaisi sama. Kiitokset jo etukäteen vastauksista mikäli asiaan perhtyneet eksyvät vastaamaan.
Asunnon vakuusarvo on noin 70% eli käytännössä nykyisessä asunnossasi on 20 000 euroa vapaata vakuutta. Periaatteessa vakuutesi siis suunnilleen riittävät 100 000 e arvoisen asunnon ostoon, mutta kannattaa ottaa huomioon, että lainat sijoitusasuntoja varten myönnetään lähtökohtaisesti huonommilla ehdoilla. Onko sinulla laittaa yhtään omaa rahaa sijoitusasuntoon vai ajattelitko sataprosenttista lainoitusta?
Minulla on jonkin verran säästöjä mutta niistä täytyy vielä vähentää varainsiirtoveron osuus eli puhutaan muutaman tonnin säästöistä tällä hetkellä. Ajattelin että säästäisin vielä jonkin aikaa että omarahoitusosuus olisi vähän suurempi. Mutta asuntojen hinnat tuntuvat myös koko ajan nousevan...
Noin olen epäillytkin että marginaali voi olla korkeampi sijoitusasuntoa varten otetussa lainassa.
Ap
Riippuu nykyään enemmän sinun taloudellisesta tilanteesta, millainen palkka, onko vakityö, lapsia? Vaikka olisi vakuutta, niin pankki ei saata myöntää lainaa jos tilanne on muuten epävarma. Ja taas varma tilanne saattaa hoitua ilman täyttä vakuuttakin.
Luulen että saan omasta pankistani kyllä lainaa jos ns. yleiset edellytykset täyttyvät. Vakityö on mutta on myös lapsia ja olen yh.
Ap
Kerro miksi haluat sijoitusasunnon, kun monella on vaikeuksia selvitä rahallisesti omastakin asumisesta? Jollekin itseäsi huonommassa asemassa olevalleko haluaisit asunnon vuokrata helpon rahan toivossa? Ymmärrän että tuolla tavalla maailma monen mielestä pyörii, mutta ei ole minun juttuni.
Haluan kartuttaa varallisuuttani ja sijoitusasunto olisi minusta ihan hyvä keino. Olen itsekin ihan vasta asunut vuokralla väliaikaisesti eli kartuttanut vuokranantajan varallisuutta. Sellaista se vaan on. Ehkä joku haluaa asua vapaarahoitteisessa taloyhtiössä vuokralla jolloin on hyvä, että joku niitä sijoitusasuntojakin hankkii.
Olen 35-vuotias ja olen viime aikoina tajunnut, että minun on itse luotava varallisuuteni sillä perimään en tule mitään vanhemmiltani. Eläkkeet ovat aikanaan mitä ovat, parempi yrittää kartuttaa omaisuutta jonka voi myydä myöhemmin. Miestäkään en pelkästään rahan takia halua hankkia!
Ap
Entäpä mitä hyötyjä tai huonoja puolia sijoitusnäkökulmasta on uudiskohteen vs. vanhan asunnon hankinta? Uudiskohteeseen mulla ei tässä kohtaa olisi varaa, mutta ehkä tulevaisuudessa. Uudiskohteessa kiehtoisi helppous kun ei tarvitse remontoida ja se, että osan lainasta voi pitää yhtiölainana. Mutta miten esim. Verotus toimii, voiko yhtiölainana korot vähentää tulonhankintakuluina?
Ap
Mun ymmärtääkseni yhtiölainan korot voi lyhentää, kunhan yhtiö ei rahastoi viivan yli jääviä varoja. Monesti näin tehdään, muutta siihen taas voi vaikuttaa, kun käy yhtiökokouksissa.
Muoks. siis koko yhtiölainan lyhennykset tietenkin
t. 10
PS. Vuokranantajien sivuilta löytyy paljon tietoa näistä asioista
Vierailija kirjoitti:
Kerro miksi haluat sijoitusasunnon, kun monella on vaikeuksia selvitä rahallisesti omastakin asumisesta? Jollekin itseäsi huonommassa asemassa olevalleko haluaisit asunnon vuokrata helpon rahan toivossa? Ymmärrän että tuolla tavalla maailma monen mielestä pyörii, mutta ei ole minun juttuni.[/
No jossakinhan sinunkin persaukisen sossunelätin on asuttava. Sinunlaisesi ajattelevat, että kenelläkään toisella ei saa olla paremmin kuin toisella ja sen takia tämä maa on perikadossa. Miten helvetissä se on sinulta pois, jos toisella on rahaa ostaa sijoitusasunto? Sinäkin ostaisit jos olisi tarpeeksi rahaa, mutta sinun mielestäsi ap:n pitäisi siis jättää asunto ostamatta, koska jollakin muulla asiat eivät ole yhtähyvin.
Saatko hankittua mieluummin 2x€60K:n kämpän. SIlloin riskit olis pienemmät.
Itselläni on ollut useita jo vuosia. Tee itsellesi suunnitelma, että hankit uuden vaikka 5v:n välein ja rakennat lyhennykset yms sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Haluan olla rikas. Mistä rahaa?
Mene vaikka töihin.
Sijoitusasunto on kannattava vain jos
A. Ostat kasvukaupungista
B. Asunto sijaitsee alueella, jossa arvo nousee
C. Onnistut löytämään hyvän vuokralaisen, mikä on itse asiassa aika vaikeaa
D. Ostat sen ilman velkaa
Kannatan ehdottomasti. Ostin itse pari vuotta sitten hieman yli satatonnia maksavan yksiön, otin lainaa koko asunnon hinnan verran. Säästöillä maksoin pankin lainannostokulut, verot ym. Nykyään usein vaaditaan yleisesti että omaa rahaa on 20 prosenttia asunnon hinnasta. Vuokrantuloista maksan lainanlyhennyksen sekä vastikkeen, verojen jälkeen tulos kuukausittain suurin piirtein plus miinus nolla. Eli tällä hetkellä en suoranaisesti tienaa mitään, mutta väheneehän laina joka kuukausi, ja 15 vuoden kuluttua on velaton asunto. Sain hyvän vuokralaisen joka maksaa vuokrat ajallaan eikä mitään ongelmia ole ollut. Harkitsen toisen asunnon ostamista n 5 vuoden kuluttua. Onpahan jotain pesämunaa eläkepäiviin. Tsemppiä ja rohkeutta, ehdottomasti kannatan!
Nykyisen asunnon velaton osuus käy lainan vakuudeksi uuden asunnon lisäksi. 200.000€:n asunnon vakuusarvo on 150.000€ (Nordeassa 75%), ja jos lainaa on 120.000€, niin vakuutta jää 30.000€. Tuo 30.000€ riittää siis juuri 120.000€:n asuntoon.
Tuolla rahalla saa Helsingistä yksiön, jonka vuokra on noin 650€/kk. Vastikkeen jälkeen siitä jää 500€ ja siitä pois verot, eli 150€. Sinulle jää siis lainanlyhennykseen 350€/kk. 15 vuoden laina 1,5% marginaalilla maksaa 750€/kk, eli joudut pistämään omiasi 400€/kk. Jääkö sinulle tällä hetkellä niin paljon säästöön?
Lisäksi huomautan, että täytyy huomioida tulevat remontit ja mahdolliset ylimääräiset vastikkeet, joita saattaa tulla 1-2 vuodessa. Vuokralaisen vaihtuessa voi tulla tyhjiä kuukausia puhumattakaan, että vuokralainen jättää vuokransa maksamatta tai pahimmassa tapauksessa pistää kämpän remonttiin.
Edellisen johdosta sinulla täytyy olla useampi tonni puskurirahaa, ettei tarvitse vahingon sattuessa ensimmäisenä myydä kämppää tai ottaa lisää lainaa. Koska jos asuntosijoittaminen olisi helppo ja riskitön vaurastumisen muoto, niin me kaikki olisimme asuntosijoittajia.
Hyvä ajatus mutta älä ahnehdi mitään kallista mihin rahat juuri riittävät koska remontteja ja tyhjiä kuukausia tulee varmasti. Omaa rahaa on myöskin pistettävä lyhennyksiin, pelkillä vuokratuloilla ei velkaista sijoitusasuntoa makseta.
Hyvä ajatus on ottaa velkaa sen verran, että saa sen 5 vuodessa maksettua, ja sen jälkeen ostaa taas uusi. Eläkkeelle päästessä on velattomia vuokra-asuntoja 5 - 10 kpl ja voi alkaa nauttia elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusasunto on kannattava vain jos
A. Ostat kasvukaupungista
B. Asunto sijaitsee alueella, jossa arvo nousee
C. Onnistut löytämään hyvän vuokralaisen, mikä on itse asiassa aika vaikeaa
D. Ostat sen ilman velkaa
Muuten ihan ok, mutta asuntosijoittamisen saa kannattavaksi vain velkavivulla. Tietty riskitkin nousee tämän myötä, mutta tuottoa ei tule ilman riskiä.
Korjaan autocorrectia: katsoo oon -> osan nykyisen lainan takuuksi.