Tilillä 8 euroa ja rahaa tulee ens kuun 4. päivä, mitä söisitte?
Yllättävien laskujen takia rahaa on aika niukasti. Uus dödö luultavasti pitäisi vielä ennen rahojen tuloa ostaa, eli oikeastaan rahaa ruokaan on noin 6 euroa tälle vajaalle kahdelle viikolle. Varastot on aikalailla syöty loppuun, puurohiutaleita/riisejä jne. löytyy, mutta proteiininlähteitä ei oikein (pari kananmunaa ja vajaa litra maitoa on, niillä pärjään tän ja huomisen). Olen normaalisti lähes vegaani, mutta nyt kun rahat on ollut tosi tiukilla, oon syönyt kananmunia ja maitoa välillä. Mitä ostaisitte kaupasta? Kiitti ehdotuksista! :)
Kommentit (54)
Metsissä on vielä myös sieniä ja myös puolukoita voi löytyä. Eli myös niitä etsimään.
Ei muuta kuin leipäjonoon, tai käyt diakoniasta hakemassa ruokakortin.
Tai myyt jotain itsellesi tarpeetonta facebookissa tai tori.fi.
Halvalla saa juureksia, näkkileipää, "päiväys on kohta ohi"tuotteita, makaroonia.
Oisko kaupoissa maistiaispäiviä, kahvituksia..?
Saattaisinpa olla syömättä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin AP:n tilanteessa ostaisin kananmunia, kaurahiutaleita, riisiä, kuivattuja papuja, halpoja juureksia ja joisin vettä nälkään. Dödöä ilman pärjää jos pesee kainalot vaikka juna-aseman vessassa, hienhaju tarttuu karvoihin eli kannattaa ajella pois.
Sokerivesi vie nälän paljon paremmin kuin pelkkä vesi. Siis kuumaksi keitetty vesi johon liuotettu niin paljon sokeria kuin vaan liukenee. Teetä voi laittaa maun vuoksi sekaan kanssa. Kokemusta on.
Ja vielä, pelastusarmeijalla taitaa olla aamuisin kahvi ja pientä syötävää niitten omalla toimistolla. Mukaan voi pyytää vaikka leivän, antavat mukaan.
Seurakunnalla (ev lut ) on joskus ilmainen puuroaamiainen tms.
Vierailija kirjoitti:
Voit tulla mun luo syömään :) Asutko pk-seudulla? Ite täs aika keskustas.
Valitettavasti oon tamperelainen, mutta lämmin kiitos ystävällisyydestäsi! :)
Kiitos myös muille vinkeistä! :) Ootte ihan oikeassa siinä, että ei tässä kannata alkaa niin kovin ravinnon koostumusta ja ravintoarvoja miettimään, kyllä mä kaks viikkoa hiilarivoittoisella ravinnolla pärjään, kunhan vatsa tulee edes kohtuullisen täyteen. Hernekeitto oli hyvä idea!
Ja joo täytyy miettiä, josko dödöstä luopuisin. Opiskelen taidealaa, ja opintoihin kuuluu aika paljon liikkumista ja fyysistä läheisyyttä, saa nähdä kestääkö opiskelukaverit ;D ap
Kysy kahdelta kaverilta kympin lainaa. Sitten sulla on kaksikymppiä+8 euroa ostaa kaupasta halpoja elintarvikkeita.
Kai jostain saat vippiä, useimmilla on kumminkin vippipaikkoja.
Voitko käydä kavereilla/vanhemmilla syömässä? Kauppojen maistiaiset? Eu-ruokakassi/toimeentulotuki/diakonissa?
Vierailija kirjoitti:
Dödöjä ei tarvitse kun käy päivittäin suihkussa.
Onnea jos sinä et tarvitse, esim. minä taas haisen hieltä viimeistään parin tunnin päästä suihkun jälkeen jos en laita dödöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit tulla mun luo syömään :) Asutko pk-seudulla? Ite täs aika keskustas.
Valitettavasti oon tamperelainen, mutta lämmin kiitos ystävällisyydestäsi! :)
Kiitos myös muille vinkeistä! :) Ootte ihan oikeassa siinä, että ei tässä kannata alkaa niin kovin ravinnon koostumusta ja ravintoarvoja miettimään, kyllä mä kaks viikkoa hiilarivoittoisella ravinnolla pärjään, kunhan vatsa tulee edes kohtuullisen täyteen. Hernekeitto oli hyvä idea!
Ja joo täytyy miettiä, josko dödöstä luopuisin. Opiskelen taidealaa, ja opintoihin kuuluu aika paljon liikkumista ja fyysistä läheisyyttä, saa nähdä kestääkö opiskelukaverit ;D ap
Hei. Vieläköhän Baptistikirkolla jaetaan torstaisin ruokakasseja?
Moi, täällä köyhä myös. Eli. Dödö pois, pärjäät ilman pari viikkoa. Makaronia, hmp:tä, näitä monta pussia. Suolaa, halpaa ketsuppia. Ei ravintorikasta mutta pärjää kyllä. Ketsupin voi korvata halpismargariinilla myös. Syön tätä mössöä joskus vaikka rahaa olisi enemmänkin, maustan vain enemmän. Perunat, hmp ja rasva& suola myös täyttävää, ainakin opiskeluaikana oli. T. Kadvissyöjä
Vierailija kirjoitti:
Metsissä on vielä myös sieniä ja myös puolukoita voi löytyä. Eli myös niitä etsimään.
Jollei asu erinomaisen sienimetsän vierellä, niin niiden hakemiseen menee enemmän energiaa kuin mitä niistä saa.
Siis eikö ihmiset ole ollenkaan tietoisia eri ruoka-aineiden ravintopitoisuuksista kun tuollaista ehdottelevat? Sienet ovat kyllä ihan hyvä kivenäis- ja hivenaineiden lähde ruokavaliossa noin pidemmän päälle, mutta se ei ole asia, josta kannattaa huolehtia silloin kun pääasia on selvitä kahdesta viikosta mahdollisimman vähällä rahalla.
Vanhoja hajuvesiä ja muita tuoksuja voi hätätilanteessa käyttää dödönä. Toimii:)
Tarviset noin 12 päivää * 3000kcal/päivä = 36000 kcal. Kun rahaa on 8e pitää ostaa ruokaa jota saa vähintään 4500kcal / eur. Tällaisia ovat:
- Kaurapuuro, 0.65 e/kg, 3600kcal/kg = 5500 kcal/eur
- Sokeri, 0.69 e/kg, 4060kcal/kg = 5900 kcal/eur
Esimerkiksi perunoilla et pääse lähellekään samaa kalorihintaa (900 kcal/eur). Riisillä voi melkein onnistua jos löydät ison säkin halvalla.
Tekase s ossa niin ma laitetaan täältä palstalta rahaa tai ruokaa oikeeseen osoitteeseen ja kaikki osallistuvat ok? Euro pari jokaiselta ....
Oon ollu samassa joskus :)!
Pidä itsesi puhtaana, ja vaatteesi myös. Et sitten tarvitse niin paljon dödöä.
Älä ainakaan tonnikalaa osta, se on kovin kallista. Mieluummin vaikka joku halvin mahdollinen ruokakermapurkki, jolla saat makua juureksiin ja keittoihin. Osta pussillinen herneitä, niistä saat hyvä keiton. Myös perunaa, kaalta tai juureksia saat n. 50 snt / kilo, eli parilla eurolla moneksi päiväksi ruokaa. Toivottavasti osaat leipoa, vaikka aika ankeaa purtavaa ovat niin rieskat kuin sämpylät ilman levitettä , ja siihen sinulla ei nyt ole varaa.
Jos olisin AP:n tilanteessa ostaisin kananmunia, kaurahiutaleita, riisiä, kuivattuja papuja, halpoja juureksia ja joisin vettä nälkään. Dödöä ilman pärjää jos pesee kainalot vaikka juna-aseman vessassa, hienhaju tarttuu karvoihin eli kannattaa ajella pois.