Kokemuksia PICOPREP nimisestä tyhjennysjauheesta/ litkusta ennen tähystystä?
Eli tyhjeneeköhän suoli tuolla litkulla? SH: n mielestä kuulosti aika pieneltä annokselta pari lasillista tuota litkua. Kun niissä muissa merkeissä sitä juodaan useampi litra. En kuitenkaan haluais litkiä muutamaa litraa, joten osaisiko joku sanoa onnistuuko homma tuolla aineella? Tässä on eroavaisuutena myös se, että ei oteta enää tutkimuspäivänä toisin kuin noita muita aineita? Voiko toimia?homma on meinaan ihan yhtä tyhjän kanssa sit jos suolta ei pystytäkään tähystämään.
Kommentit (23)
Okei mutta jos mulla on esim, huomenna tähystys klo 12. 30 niin miten otan tota tänään? Enkä siis enää huomenna? Enkä varmaan saisi syödäkään mitään enää? Vähän epäselvät ohjeet on . Kiitos vastauksista!!!
No eiköhän se tyhjene jos sitä on kerran määrätty?
Ei ne määrännyt sitä vaan suosittelivat movipreppia, mut itse löysin tän apteekista. Farmaseutti ei osannut sanoo..
Nostan taas jos ois vielä kokemuksia
On kokemusta, aika kehnosti toimi ainakin minulla... Join sen lisäksi aamulla litran Colonsteriliä (tähystys oli 12.30) kun ei oikeen tyhjentynyt, ja ilmeisesti oli ihan ok näkyvyys. Mutta tuo yksinään ei ainakaan minulla toiminut.
Auts täytyy nyt toivoo et mulla toimii en aio juoda noita muita paskoja :(
Tämä ohje koskee niitä joilla ei ole diagnosoitu mitään suolen toimintaan liittyvää sairautta aiemmin.
Tähystyksen hyvän onnistumisen kannalta on tärkeä, että suolen tyhjennys on onnistunut.
Tähystykseen tulee valmistautua n. 5 päivää ennen toimenpidettä jättämällä kaikki huonosti sulava ruoka pois.
Näihin kuuluu kaikki erilaiset pähkinät, siemenet ja kokoviljatuotteet yms. Muuten syödään normaalisti tähystystä edeltävään päivään saakka.
Tähystystä edeltävänä päivänä olisi hyvä olla syömättä kokonaan.
24 tuntia ennen tähystystystä saa halutessaan syödä kevyen helposti sulavan aterian.
Sokeritasapainosta huolehditaan erilaisilla mehuilla ja virvoitusjuomilla. Kahvia sokerilla, tai ilman, saa juoda myös. Maitotuotteita ei saa nauttia.
Ensimmäinen annos Picoprepia otetaan 24 tuntia ennen tähystystä.
Erilaisia nesteitä, kuten em., nautitaan 0,25 l annoksina kaikkiaan n. 2-2,5 litraa.
Enemmänkin saa juoda.
Toinen annos Picoprepia otetaan n. 6 tunnin kuluttua ensimmäisestä annoksesta.
Nesteitä nautitaan em. ohjeen mukaan.
Runsaasta nesteytyksestä tulee huolehtia koska Picoprep kerää nestettä suolistoon ja voi aiheuttaa nestevajausta.
Ulostetta alkaa tulla 6-12 tunnin päästä ensimmäisestä annoksesta. Voi tulla aiemminkin.
Jos on kärsinyt ummetuksesta tai laiskasta suolen toiminnasta tyhjennys kannattaa aloitta 6 tuntia em. aiemmin.
Tyhjennys aiheuttaa aika yleisesti vatsanvääntelyä ja peräaukon arkuutta.
Itse kolonoskopia eli tähystys on melko kivuton toimenpide.
Siihen saa halutessaan rauhoittavan esilääkityksen. Sen halutessaan on vastaanotolle ilmoittauduttava n. 30 minuuttia aiemmin.
Autoa ei saa ajaa useaan tuntiin toimenpiteen jälkeen mikäli saa esilääkityksen.
Mulla keskussairaalan ohjeessa tuo picoprep. Tähystysaika mulla klo 10.30. Tyhjennys aloitetaan juomalla ensimmäinen annos klo 18-19 ed. iltana. Sitten pari litraa nesteitä päälle. Tutkimuspäivänä toinen annos otetaan nii n, että annoksen ja tutkimuksen väliin jää väh. 4 tuntia. Taas puolen tunnin jälkeen parit litrat nesteitä. Tämä siis sairaalan ohje. Kolme vuotta sitten tyhjensin sillä, mitä piti juoda 6 litraa. Se oli kyllä karmeeta. Kyllä suoli varmaan tällä tyhjenee, kun kerran sairaala suosittelee.
Hyvin on toiminut ainakin itselläni, kunhan noudattaa ohjetta ja muistaa juoda reilusti kaikkea muuta. Maku on ok, kaikki muut tyhjennysaineet on mulla tulleet mehuun lantraamisesta ja muista kikoista huolimatta pian yläkautta ulos. Tyhjennyspäivänäkin olen vielä ruokaillut, joskin vähän kevyempiä aterioita, ei pihviä ja kuitupommeja jne. Puolen tunnin tauko nesteenjuonnin aloittamisessa annoksen jälkeen on varmasti oleellinen asia, ettei seos laimene ennen kohteeseen pääsyä.
Ostin juuri Pricopreppiä. Maanantaiaamuna koloniakopia. Paketissa lukee, ettei saa ottaa, jos on haavainen paksunsuolentulehdus tai Crohnin tauti.
Nyt on ohjeistossa aikamoinen virhe! Useahan on menossa tutkimukseen juuri näitä asioita selvittämään!!!
Käytännössä tämä tarkoittaa, että riski on asiakkaalla.
Eikö voisi tehdä vain paaston ja suolihuuhtelun perinteisellä vedellä!
Aikamoista leikittelyä ihmisillä, jos aineista ilmoitetaan oleva vaaraa juurikin sitä käyttäville.
Picoprep lääkepakkauksessa sanotaan, että ekan pussin jälkeen 5 lasia (250 ml/lasi), toisen jälkeen 3 lasia. Siis yhteensä 2 litraa juomista. Se on aivan liian vähän! Tampereen yliopistollisen sairaalan ohje on että 3+3 litraa, yhteensä 6 litraa.
Ohjeena on, että toinen pussi 4-6 tuntia ennen tutkimusta.
Jos otat pussin noin myöhään, niin plöröt voivat tulla housuun matkalla tutkimukseen. Meinasi käydä niin, vaikka otin toisen pussin paljon aiemmin kuin piti. (Matka oli tuskaa ja heti vessaan kun pääsi perille.)
Minulla aine vaikutti hitaasti ja heikosti. Aiempi MoviPrep oli parempi. (Vuosia sitten.) Sen ohjeessa kummatikin tyhjennykset pystyi ottamaan edellisenä päivänä, jos tutkimus oli aamupäivänä. En näe mitään syytä, miksi lääkelajilla olisi vaikutista siihen miten tyhjennyksen ajoittaa.
Annoin palautetta ohjeista, ja vastaus oli että ohjeiden korjaaminen on hankalaa ja kallista. KÄSITTÄMÄTÖNTÄ LEVÄPERÄISYYTTÄ.
Vierailija kirjoitti:
Mulla keskussairaalan ohjeessa tuo picoprep. Tähystysaika mulla klo 10.30. Tyhjennys aloitetaan juomalla ensimmäinen annos klo 18-19 ed. iltana. Sitten pari litraa nesteitä päälle. Tutkimuspäivänä toinen annos otetaan nii n, että annoksen ja tutkimuksen väliin jää väh. 4 tuntia. Taas puolen tunnin jälkeen parit litrat nesteitä. Tämä siis sairaalan ohje. Kolme vuotta sitten tyhjensin sillä, mitä piti juoda 6 litraa. Se oli kyllä karmeeta. Kyllä suoli varmaan tällä tyhjenee, kun kerran sairaala suosittelee.
Picoprep lääkepakkauksessa sanotaan, että ekan pussin jälkeen 5 lasia (250 ml/lasi), toisen jälkeen 3 lasia. Siis yhteensä 2 litraa juomista. Se on aivan liian vähän! Tampereen yliopistollisen sairaalan ohje on että 3+3 litraa, yhteensä 6 litraa.
Ohjeena on, että toinen pussi 4-6 tuntia ennen tutkimusta.
Jos otat pussin noin myöhään, niin plöröt voivat tulla housuun matkalla tutkimukseen. Meinasi käydä niin, vaikka otin toisen pussin paljon aiemmin kuin piti. (Matka oli tuskaa ja heti vessaan kun pääsi perille.)
Minulla aine vaikutti hitaasti ja heikosti. Aiempi MoviPrep oli parempi. (Vuosia sitten.) Sen ohjeessa kummatikin tyhjennykset pystyi ottamaan edellisenä päivänä, jos tutkimus oli aamupäivänä. En näe mitään syytä, miksi lääkelajilla olisi vaikutista siihen miten tyhjennyksen ajoittaa.
Annoin palautetta ohjeista, ja vastaus oli että ohjeiden korjaaminen on hankalaa ja kallista. KÄSITTÄMÄTÖNTÄ LEVÄPERÄISYYTTÄ.
Moviprep ei vaikuttanut mulla ollenkaan, mitään ei tullut ulos. Koko tutkimus piti sitten keskeyttää kun pas kaa oli suoli täynnä. Ohjeiden mukaan otin.
Picoprep alkoi vaikuttaan 3 tuntia sen ottamisesta, 2 litraa join vettä. Ruskeeta vettä vaan tulee.
Hyvin tyhjenee, kun noudattaa ohjetta eli tosiaan se pienehkö määrä tuota litkua ja lisäksi reilu määrä muuta kirkasta juomista. Eli juotava määrä on likimain sama, kuin toisellakin tyhjennysaineella, mutta erona on, että tässä suurimman osan juotavasta nesteestä saa valita itse.