Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kellään muulla KARPPAUS vaan pahentanut ahmimishäiriötä?

Vierailija
23.10.2016 |

Ääh, ihan ärsyttää kun aina joka keskustelussa tarjotaan vähähiilihydraattista ruokavaliota avuksi BED:iin.
Oon yrittänyt karpata jo kahden vuoden ajan, ja välillä meneekin ihan hyvin ja paino putoaa.
Mutta ahmimishäiriö on triggeröitynyt vhh:sta niin että voin henkisesti tosi huonosti - ja paino on lopulta vaan noussut, vaikka oli tarkoitus laihtua ja saada syöminen hallintaan! Ahmiminen kohdistuu nykyään ennen kaikkea kaikkeen hiilihydraattipitoiseen...

Onko kenelläkään muulla vastaavaa kokemusta?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sulla se menee noin. Se on niin yksilöllistä.

Vierailija
2/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen hiilarihimon, mutta en karppaa.

En pyrikkään kokonaan hiilareista eroon. Ongelmani ei ole ollut huonot hiilarit, vaan ylenpalttisesti esim. tummaa leipää. 

Yritän korjata tätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pyrikkään kokonaan hiilareista eroon. Ongelmani ei ole ollut huonot hiilarit, vaan ylenpalttisesti esim. tummaa leipää. 

Yritän korjata tätä.

Tumma leipä ei muuten ole hyvää hiilaria.

Vierailija
4/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos et edes yritä kieltäytyä täysin jostain ruuasta, vaan kiinnität huomiota säännölliseen ruokailuun ja annoskokoihin? Pyri myös syömään rauhalliseen tahtiin, äläkä ahmi. Karppauksella vain toistat sairautesi perusmallia: kieltäydyt jostain, kunnes tulvapato pettää ja ahmit kiellettyä ruokaa kaksin käsin.

Vierailija
5/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Syömishäiriön hoitoon ei yleensä suositella rajoittavia ruokavalioita, joissa jotkut ruoka-aineet ovat kokonaan kiellettyjä. Tämä juuri siksi, että jonkun asian kieltäminen on ahmimishäiriöiselle lähes varma ahmimishimon aiheuttaja.

Ne ihmiset, jotka ovat sinulle ko. ruokavaliota suositelleet, eivät varmaan ole olleet alan ammattilaisia.

Suosittelen varaamaan ajan koulutetulta ravitsemusterapeutilta.

Voit myös tutustua ilmaiseen Irti Ahminnasta -materiaaliin, ohjeet löytyvät Mielenterveystaon sivuilta. Löytyy helposti, kun googlaa Irti ahminnasta.

T:Ex-Ahmija

Vierailija
6/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku Heikkilän lahkolainen vissiin alapeukuttamassa kaikkia vastauksia...

Vierailija
7/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppauksessa ei ole varsinaisesti kieltoja, vaan valintoja eri vaihtoehdoista. Jokainen tekee valintansa itse.

Vierailija
8/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä on luontainen tarve saada hiilihydraatteja ja niiden kokonaan kieltäminen aiheuttaakin ahminnan. Oletko kokeillut täsmäsyömistä ja sitä, ettet pidä mitään erityisiä kiellettyjä ruoka-aineita?

Vierailija
9/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä on luontainen tarve saada hiilihydraatteja ja niiden kokonaan kieltäminen aiheuttaakin ahminnan. Oletko kokeillut täsmäsyömistä ja sitä, ettet pidä mitään erityisiä kiellettyjä ruoka-aineita?

Kukahan ne hiilarit kokonaan kieltää?

Vierailija
10/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karppauksessa ei ole varsinaisesti kieltoja, vaan valintoja eri vaihtoehdoista. Jokainen tekee valintansa itse.

No onhan siinä kieltoja. Useimmat poistavat kaikki viljat, riisin, perunan, sokerin, maissin, palkokasvit ja jopa maitotuotteet ruokavaliostaan. En ole noita nähnyt yhdenkään vhh-kirjan suosittelevan. Tuollainen rajaus voi olla syömishäiriöiselle myrkkyä.

Vierailija
11/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan siinä kieltoja. Useimmat poistavat kaikki viljat, riisin, perunan, sokerin, maissin, palkokasvit ja jopa maitotuotteet ruokavaliostaan. En ole noita nähnyt yhdenkään vhh-kirjan suosittelevan. Tuollainen rajaus voi olla syömishäiriöiselle myrkkyä.

Ei ne ole kieltoja, vaan omia valintoja.

Vierailija
12/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä valitsen syödä noita kaikkia niin onko se sitten karppausta?

Vierailija
13/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole.

Vierailija
14/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole.

Niin. Joten mitä teet tässä ketjussa? Oli kyse "omista valinnoista" tai muusta rajoituksesta, tiukka ruokavalio voi pahentaa ahmimishäiriötä. T. Toinen BED

Vierailija
15/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän korjata tätä.

Tumma leipä ei muuten ole hyvää hiilaria.

Kiitos ohjeesta.

Vierailija
16/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Syömishäiriön hoitoon ei yleensä suositella rajoittavia ruokavalioita, joissa jotkut ruoka-aineet ovat kokonaan kiellettyjä. Tämä juuri siksi, että jonkun asian kieltäminen on ahmimishäiriöiselle lähes varma ahmimishimon aiheuttaja.

Ne ihmiset, jotka ovat sinulle ko. ruokavaliota suositelleet, eivät varmaan ole olleet alan ammattilaisia.

Suosittelen varaamaan ajan koulutetulta ravitsemusterapeutilta.

Voit myös tutustua ilmaiseen Irti Ahminnasta -materiaaliin, ohjeet löytyvät Mielenterveystaon sivuilta. Löytyy helposti, kun googlaa Irti ahminnasta.

T:Ex-Ahmija

Kiitos tästä! Ap

Vierailija
17/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT mutta minulla bulimiaoireet helpottivat karppauksen myötä. Hiilarimössöä oli helppo oksentaa mutta hitaasti sulavia vihanneksia ja lihoja ei. Ruokaa kuitenkin sai syödä vapaasti ähkyyn asti. Parin viikon jälkeen ei sokeria tai höttöhiilaria enää tehnyt mieli ja sen jälkeen on painonhallinta ollut helppoa.

Ei nyt varsinaisesti bed:iin liity mutta jos linjoilla muita bulimikkoja niin tässä oma kokemus.

Vierailija
18/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
19/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääh, ihan ärsyttää kun aina joka keskustelussa tarjotaan vähähiilihydraattista ruokavaliota avuksi BED:iin.

Oon yrittänyt karpata jo kahden vuoden ajan, ja välillä meneekin ihan hyvin ja paino putoaa.

Mutta ahmimishäiriö on triggeröitynyt vhh:sta niin että voin henkisesti tosi huonosti - ja paino on lopulta vaan noussut, vaikka oli tarkoitus laihtua ja saada syöminen hallintaan! Ahmiminen kohdistuu nykyään ennen kaikkea kaikkeen hiilihydraattipitoiseen...

Huomaan joskus samoja piirteitä, vaikka en karppailekaan, vaan satunpahan vain syömään usein vastaavanlaisesti. Pitäisi aina olla esim. salaattia mitä voisi sitten syödä tarvittaessa, mutta esim. tällä hetkellä liian pieni jääkaappi, että sinne kaikki mahtuisi.

Vierailija
20/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrität siis selittää ja hyväksyttää mussuttamistasi?

Syö vähemmän niin olet hoikka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan