Onko kellään muulla KARPPAUS vaan pahentanut ahmimishäiriötä?
Ääh, ihan ärsyttää kun aina joka keskustelussa tarjotaan vähähiilihydraattista ruokavaliota avuksi BED:iin.
Oon yrittänyt karpata jo kahden vuoden ajan, ja välillä meneekin ihan hyvin ja paino putoaa.
Mutta ahmimishäiriö on triggeröitynyt vhh:sta niin että voin henkisesti tosi huonosti - ja paino on lopulta vaan noussut, vaikka oli tarkoitus laihtua ja saada syöminen hallintaan! Ahmiminen kohdistuu nykyään ennen kaikkea kaikkeen hiilihydraattipitoiseen...
Onko kenelläkään muulla vastaavaa kokemusta?
Kommentit (35)
Karppasin tiukasti pari vuotta sitten, paino putosi ja virtaa oli kuin pienessä kylässä. MUTTA loppujen lopuksi niin tiukka ruokavalio oli erittäin rajoittava, ja ahmiminen palasi jo siitä, että aloin syödä hedelmiä lisäksi. Siitä alkoikin hurja syöpöttely. Karppauksen aikana en ollut tuntenut nälkää vaikka söin harvoin, mutta hiilaria lisätessä nälkä palasi kymmenkertaisena. Kutsun ilmiötä rajoittavan ruokavalion jälkeiseksi nälkävelaksi.
Itselleni olen todennut, että ahmimiseen taipuvaisena en voi aloittaa minkäänlaista rajoittavaa ruokavaliota. Ainoa keino pitää häiriö kurissa on sallia itselleen kaikki, mutta syödä SÄÄNNÖLLISESTI terveellistä ruokaa. Nykyisin pidän tiukat ruoka-ajat jolloin täytän vatsan terveellisellä perusruualla. Jos mieleni tekee lisäksi herkkuja, syön niitä, mutta vasta kun perusruuat on syöty. Näin nälkä ja herkkujenhimo ei kasva hallitsemattomaksi. Aterioiden välistä jääminen taas ajaa nopeasti ahmimiseen ja ruokarytmi saattaa mennä sekaisin moneksi päiväksi.
Nykyään olen normaalipainoinen, vaikka syön kalorimäärällisesti varmasti enemmän kuin karpatessa. Tosin en enää edes usko, että ylipaino johtuisi aina suoraan liiasta syömisestä vaan syyt ovat todella moninaiset ja yksilölliset.
Minä karppaan, sain sillä ahmimisen kuriin ja olen hyvin salliva itselleni.
Moni karppaaja vetää tosi tiukille hiilarirajan, on ketoosissa kaiken aikaa ja syö ehkä kaksi kertaa päivässä. Joillekin toimii, joillekin ei.
Minä syön neljä-viisi kertaa päivässä, karppia ruokaa ja ongelmia ei ole. Mun makrorajat on hh 30, prot 60g ja rasvaa 150g. Nämä kun jakaa neljällä tai viidellä, niin saa jo ihan mukavasti syödä, ei tule mitään himoja ja virtaa riittää. Saan syödä ihan mitä vaan hiilareita, mutta pyrin välttämään niitä huonoimpia, jotta saisin syödä niitä hyviä reilusti. Tällä hetkellä näin, mutta voisi olla toisinkin. Oleellistahan karppauksessa ei ole se, että kartetaan hulluna jotain, vaan se, että kroppa muutetaan hiilaripolttoisesta rasvapolttoiseksi ja pysytään siinä. Kun energian lähde on rasva, sitä pitää ruokavaliossa olla silloin eniten. Tavallisilla syöjillähän hiilari on polttoaine ja silloin rasva on korvattu sillä.
Ehkä olisi tosiaan järkevämpää lisätä tärkkelystä, mutta lisää niitä hitaita, terveellisiä. Verensokerin heilahtelu aiheuttaa sokerimässäystä, joten ole maltillinen. Ehkä tämä verensokerin vuoristoradan välttäminen on ollut takana noissa karppausneuvoissa, mutta on hiilareita ja hiilareita.
Eiks paras ole niin että lisäät hyviä terveellisiä juttuja paljon ruokavalioon etkä kiellä mitään. Kuin itsestään kroppa ja mieli voimistuvat oikeanlaisen ravinnon avulla ja se roskaruokakin jää vähemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ääh, ihan ärsyttää kun aina joka keskustelussa tarjotaan vähähiilihydraattista ruokavaliota avuksi BED:iin.
Oon yrittänyt karpata jo kahden vuoden ajan, ja välillä meneekin ihan hyvin ja paino putoaa.
Mutta ahmimishäiriö on triggeröitynyt vhh:sta niin että voin henkisesti tosi huonosti - ja paino on lopulta vaan noussut, vaikka oli tarkoitus laihtua ja saada syöminen hallintaan! Ahmiminen kohdistuu nykyään ennen kaikkea kaikkeen hiilihydraattipitoiseen...Onko kenelläkään muulla vastaavaa kokemusta?
Yrität siis selittää ja hyväksyttää mussuttamistasi?
Syö vähemmän niin olet hoikka.
Mahtava neuvo, kiitos! Me ylipainoiset ahmimishäiriöiset emme vain ole aiemmin ymmärtäneet, että täytyy vaan syödä vähemmän. Olen nähnyt valon. Kiitos sinulle siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ahmimishäiriö on triggeröitynyt vhh:sta niin että voin henkisesti tosi huonosti - ja paino on lopulta vaan noussut, vaikka oli tarkoitus laihtua ja saada syöminen hallintaan! Ahmiminen kohdistuu nykyään ennen kaikkea kaikkeen hiilihydraattipitoiseen...Onko kenelläkään muulla vastaavaa kokemusta?
Yrität siis selittää ja hyväksyttää mussuttamistasi?
Syö vähemmän niin olet hoikka.
Mahtava neuvo, kiitos! Me ylipainoiset ahmimishäiriöiset emme vain ole aiemmin ymmärtäneet, että täytyy vaan syödä vähemmän. Olen nähnyt valon. Kiitos sinulle siitä.
Ja kahvit näppiksellä
Rajoittavilla dieeteillä joko aiheutetaan ahmimishäiriö tai laukaistaan jo olemassa oleva häiriö. Voi kuinka moni nykyään ylipainoinen onkaan aloittanut ensimmäisen dieettinsä normaalipainon ylärajoilla tai lievästi ylipainoisena. Monen laihtumis-lihomisjakson jälkeen painonpudotus on entistä vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Karppauksessa ei ole varsinaisesti kieltoja, vaan valintoja eri vaihtoehdoista. Jokainen tekee valintansa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karppauksessa ei ole varsinaisesti kieltoja, vaan valintoja eri vaihtoehdoista. Jokainen tekee valintansa itse.
Hienosti sivuutettu se, että syömishäiriöinen on jo lähtökohtaisesti kykenemätön tekemään välttämättä kovin järkeviä valintoja. Varsinkin, jos nuo valinnat potkaisevat aina takaisin ts. rajoittaminen ja ahmiminen vuorottelevat. Normaalin ruokasuhteen kanssa on tietenkin helppo huudella.
Karppaajien logiikka on pettämätön: kyttäämällä syömistä parannetaan syömishäiriö. Voi elämä..
Vierailija kirjoitti:
Rajoittavilla dieeteillä joko aiheutetaan ahmimishäiriö tai laukaistaan jo olemassa oleva häiriö. Voi kuinka moni nykyään ylipainoinen onkaan aloittanut ensimmäisen dieettinsä normaalipainon ylärajoilla tai lievästi ylipainoisena. Monen laihtumis-lihomisjakson jälkeen painonpudotus on entistä vaikeampaa.
Tämä. Laihduttaminen ja rajoittaminen vain pahentaa häiriötä, vaikka BED:istä kärsivä kuvittelee joka kerta dieetin aloittaessaan TÄMÄN olevan se kerta, kun dieetti onnistuu.
Tästä ei moni kehtaa puhua, koska karppaajat ei suostu uskomaan ettei niiden uskonto sovi kaikille saati pelasta kaikkia.
Ketju on näköjään vanha, mutta karppaus kuten muutkin dieetit on tosiaan varma tapa pahentaa ahmimishäiriötä. Ahmimishäiriön ja muidenkin syömishäiriöiden hoidossa olennaista on lopettaa kaikki laihduttamisyritykset ja diettaamiset ja opetella täsmäsyöminen, eli syödään monipuolisesti, säännöllisesti, riittävästi ja sallivasti. Kiellettyjä ruokia tottakai himoitsee ja lopulta ahmii, mutta kun herkkuja on mukana ihan arkisessa ruokavaliossa siellä täällä eivätkä ne ole kiellettyjä, niiden palkintoarvo laskee. Ja kun syö monipuolisesti, säännöllisesti ja riittävästi, niin ahminnat yleensä jo pelkästään sillä vähenee. Moni syö päivän aikana liian kevyesti ja ahmii sitten illalla energiavajeessa. Herkkuhimo on tällöin vain kehon luonnollinen reaktio nälkävelkaan, ja keho yrittää viestiä, että energiaa on saatava mahdollisimman pian ja mahdollisimman paljon paikkaamaan nälkävelkaa. t. ahmintahäiriöstä toipuva
Mitä hiilaria ahmit, kun ahmit? Suklaata?
Itse just sain suklaan vetämisen/jatkuvan syömisen kuriin.. no milläpä muulla kuin karppaamalla tiukasti. Syön 2 kertaa päivässä, eikä enää tee mieli herkkuja.