Aivan turhaa
Olen nyt puolisen vuotta seurannut tätä palstaa ja en voi kuin nauraa koko touhulle. Tämä kaikki on niin TURHAA! Luuletteko te, jotka täällä syyllistätte tupakoivia ihmisiä, että se jotenkin helpottaa heidän lopettamistaan? Eiköhän kannustaminen ja asioista asiallisesti keskusteleminen olisi hieman terveempiä lähestymistapoja. Itse odotan esikoistani ja menossa 30+2. Poltin useana päivänä viikossa ennen raskautta ja raskausaikana muutaman tupakan. Sikiön kehityksessä ei ole ollut mitään ihmeellistä. Lopettaminen ei ole koskaan ollut vaikeaa itselleni. Äitini poltti joka päivä kun odotti isoasiskoani eikä yhtään kun odotti minua. Meistä kummastakaan ei tullut toistaan vähä-älyisempiä. Itseasiassa minä sairastin korvatulehduksia ja flunssia joka kuukausi pienenä ja siskoni oli terve kuin pukki. On aivan turhaa tulla syyttelemään toisia ja leikkimään puhtoista. Tupakoiva äiti ei ole sen huonompi kuin yksikään meistä muista. Jos avaruutta haluatte maailmankatsomukseenne, menkää kuukaudeksi sosiaalipuolelle lasten huostaanottoon. Sen jälkeen voin vannoa ettei yksikään teistä toisten asioista natisevista saarnaa enää tupakoivalle odottajalle nähtyään lasten hyväksykäyttäjiä, huumeäitejä, alkoholistiäitejä tai lasten hakkaajia.
Kommentit (47)
Huumeet yms. vaikuttavat aktivoiden aivojen mielihyväjärjestelmän = palkkiorata. Mielihyväjärjestelmää tarvitaan yksilön ja lajin säilymisessä = janon, nälän ja seksin tyydyttäminen tuottaa mielihyvää ja poistaa epämiellyttävän tuntemuksen. Mielihyväjärjestelmän keskeisenä alueena on keskiaivojen ja isoaivojen otsalohkojen dopamiinirata. Mielihyvävaikutukseen liittyvät dopamiinin lisäksi endorfiinit, enkefaliinit, noradrenaliini, serotoniini ja välillisesti myös adrenaliini. Mielihyväjärjestelmään liittyy halu toistaa mielihyvää tuottavaa toimintaa (koe-eläimet jopa kuolemaansa asti). -> Syntyy riippuvuus -> Synapseihin kehittyy rakennemuutoksia -> hermosolut herkistyvät -> himo.
Palkkioradan toiminta on yksilöllistä = eri ihmisillä erilainen riski tulla riippuvaiseksi; riskistä noin puolet geneettistä.
Palkkioradalla yhteys muihin limbisen järjestelmän alueisiin
-> syntyy muistijälkiä mielihyväkokemuksesta
Niin...
Nyt sitten yksi oli keksinyt vetää ihan faktaa eri riippuvuuksista omaksi selityksekseen. Nythän Kaaponäipän on ihan hyvä ja jopa oikein vetaa röökiä kun kerran riippuvuuksista onn ihan tutkimuksiakin tehty. Hyvä, nyt yksi äiti sai taas synninpäästön, lapsesta viis, sehän on se mielihyvä tärkeää. Siis äidin mielihyvä.
tosi asia on kuitenkin näistä hienoista hermoratakaavioista ja mielihyväjärjestelmistä huolimatta se, että suurin osa näistä riippuvaisista äideistä lopettaa. Heille on tärkeää se, että lapsi syntyy terveenä ja saa itse aikuisena valita tupakoiko vai ei. Omaa mielihyvän tarvetta voi hillitä jos haluaa. Ja jos ei siihen pysty, on syytä hakeutua hoitoon, ja hankkia lapset vasta sitten. Jos äipän mielihyväjärjestelmä sanelee äidin toiminnan jo raskausaikana, mitä se tekeekään silloin kun lapsi on syntynyt? Entä jos lapsi vaikka haluaisi viettää viikonloppua äidin kanssa, mutta äidin mielihyväjärjestelmä haluaakin baariin? Saakos kaapo silloin jäädä yksin odottelemaan että äidin mielihyvä on saavutettu?
..." Mielihyväjärjestelmään liittyy halu toistaa mielihyvää tuottavaa toimintaa (koe-eläimet jopa kuolemaansa asti). " ... Ihmisillä toisin kuin eläimillä on haluista huolimatta kyky kontrolloida toimintaansa. Luojan kiitos ainakin suurimmalla osalla meistä. Ja ihan vain tiedoksi, että mullekin tupakoinnin lopettaminen oli helvettiä, mutta tein sen lapseni takia.
Lässyn, lässyn ja seli seli. Minähän kirjoitin, että jos on niin riippuvainen, ettei lapsen takia, voi omien keuhkojen tuhoamista ja samalla lapsen tuhoamista lopettaa, niin silloin on parempi jättää ne lapset tekemättä. Jos joku on todella niin tyhmä, että luulee, ettei oma tupakointi vaikuta lapseen mitenkään, niin voi suksia kartanolle. Nämä pienet masuasukit eivät voi puolustaa omia oikeuksiaan kehittyä terveeksi yksilöksi, niin silloin jonkun muun on se tehtävä, jos ei oma äiti siihen kykene. Kaikki vaan lopettamaan tupakointi, lapsen hyväksi!!!!
Joillakin ihmisillä riippuvuus on voimakkaampi kuin toisilla ihmisillä, kaikki ei pääse tupakasta tms. eroon. Niin joo, mähän koko ajan toivoin raskausaikana vammasta lasta, ku tupakoin? Niin, no ei se ehkä ihan niinkään mee, että vaan tupakoimattomat pitää tärkeenä sitä, että lapsi syntyy terveenä. Mihin sitä nikotiiniriippuvuuden kanssa menee hoitoon? Psykiatriselle suljetulle vai? Joo, Kaapolla ei oo isiä eikä isovanhempia eikä kummeja, jotka siitä vois pitä huolen, että kyllä se jää yksin kotiin, kun äiti käy joka viikonloppu baarissa. Niin, kato kun jos sitä kerran kuussa tai kahessa käy jossain vähän juhlimassa, niin lapsen hyvinvointi ei siitä varmaan kovin kärsi. Joo, ihmisillä on tiettyyn pisteeseen asti kyky kontrolloida toimintaansa, pässi. SeSSa..ei lapsia tehdä - niitä saadaan, jos saadaan. Eiköhän kaikki tupakoitsijat sen tiedä, että se tupakointi siihen sikiöön vaikuttaa ja potee huonoa omaatuntoa jatkuvasti.
Tiesitkö että riippuvuus on periytyvää? Toisille siis lopettaminen on helppoa ja toisille ei. Minä satun kuulumaan tähän ryhmään joka on perinyt riippuvuus geenin äidiltään, jonka vuoksi jään koukkuun aivan kaikkeen ja vierottautuminen on normaalia vaikeempaa. Mutta ehkä mun on paras alottaa uus ketju tästä aiheesta, ihan vaan siks et saan varmasti mahdollisimman päljon huomioo!! Ja toivon että luet/luette sen, niin ymmärrätte mitä haen tällä viestillä.
T: THIQ
Aivan, lapsia saadaan, jos saadaan, mutta ennekuin lapsia aletaan tekemään saamis tarkoituksessa olisi hyvä ottaa selvää pystyykö lopettamaan tupakoinnin. Siksi ihmettelen suuresti, miksi yleensä tehdä lapsia saadakseen niitä, jos ei voi taata omalla polttamattomuudellaan lapselle itsestään selviä perusedellytyksiä, terveyttä? Eli jos on vähän huonot geenit, ettei pysty oman lapsen terveyden takia lopettamaan, niin silloin voisi harkita esimerkiksi adoptiota? Ja jokainen varmasti toivoo tervettä lasta, mutta tupakoivilla on aina se vaara, että syntyy sairas lapsi juuri sen oman tupakoinnin takia. Eikös vasta tullut jokin tutkimus, että äidin odotusajan tupakointi vaikuttaa lapsen keuhkoihin, että äiti pilaa omat ja vauvan keuhkot samalla kertaa. Minä en kertakaikkiaan keksi mitään hyvää perustetta sille, miksi raskausajan tupakointi olisi hyväksyttävää. Kuinka moni äiti haluaa kontolleen, että oma lapsi sairastaa esim. keuhkoahtaumatautia tai ei voi saada lapsia? kysynpähän vaan?
vai adoptiota. Minähän en toisten pentuja ala elättämään. Adoptointi tulis kyseeseen EHKÄ sillon, jos ei itse vois saada lapsia normaalisti ja sillonkin ihan VIIMESIJASENA vaihtoehtona.
on savustanut pienet aivonsa pellolle, sen verran idioottimaista ja typerää on hänen tekstinsä ja valitsemansa sanat.
Joo ei meidän perheeseen todellakaan tarvita muiden lapsia, jos omiakin osataan hankkia ja pystytään niitä saamaan. Hyvin oot käyny mun aivot ronkkimassa, kun en oo mitn huomannu.
vatsa pystyssä, homssuinen olemus ja röökiä ketjuun. Hienoa, Kaaponäippä!
Oikeasti YÖK.
Lue se. Eli otsikolla geenit ja riippuvuus. Lue koko teksti. Ja kun sen olet tehny, niin tule vasta sitten kommentoimaan mun kirjoituksiani. OK? Minä tiedän varsin hyvin, että tupakointi raskauden aikana aiheuttaa tyttölapselle hyvin suurella todennäköisyydellä lapsettomuutta. Ja sitten kun oma lapseni tulisi kertomaan että ei voi saada koskaan omia lapsia, niin ainakaan mä en kestäis sitä ja tuskin mulla olis pokkaa kertoo sille et se on mun tietosesti tekemä valinta. Mä poltin, vaikka tiesin mitä se aiheuttaa.
En vois ikinä antaa itelleni anteeks. Ja nyt onkin menossa röökin polton lopettamisen toisen viikon ensimmäinen päivä ja vieläpä näillä geeneillä!
T:THIQ
Vai että hyvällä omatunnolla, tuskinpa. Tuskin kukaan raskaana oleva hyvällä omatunnolla tupakkaa polttaa. Eiköhän kaikki siitä tunne syyllisyyttä, joten siks on aika kohtuutonta tuntemattomien ihmisten alkaa siitä vielä lisää syyllistämään. Määrittele homssuinen olemus? Ei sitä kauheen ketjussa voi polttaa, jos 8-10 menee päivässä. Tai MENI, raskausaikana. Se on aika suuri saavutus, jos pahimmillaan on menny jopa 40 päivässä joskus baari-iltoina. Kyllä sitä saa oikeesti töitä tehdä tollasten asioiden kanssa.
Olen ollut aika tyrmistynyt näihin kommentteihin, mitä tällä palstalla jaetaan toisista ihmisistä. Kuka jaksaa olla näin negatiivinen ja inhottava toista ihmistä kohtaan päivästä toiseen? En ymmärrä.
Uskoin alkuun, että täällä tuetaan ja saadaan sitä kannustusta mitä jokainen aina välillä tarvitseen päästäkseen elämässä eteenpäin. Tällä palstalla kuvittelin, omalla lapsekkaalla mielelläni, että voin löytää kanssaihmisiä, jotka myös painiskelevat savuttoman raskauden eteen tosissaan.
Olen kuitenkin löytänyt useitakin kipakoita sanoja ja lauseita, jotka kyseenalaistavat tupakoitsijoiden elämän eri osa-alueita. Miksi? Miksi haluat provosoida keskustelupalstalla? Miksi et voi antaa toisille onnistumisen iloa edes siitä että tupakointi vähenee? Miksi ei ole kannustettavaa, että edes yrittää vaikka ei niin hyvin onnistuisikaan?
(t-71)
ehkäpä tässä nyt on aika paljon ollut pointtina se tupakoinnin puolustelu mitä monet tupakoivat odottajat harrastavat. Tämäkin ketju on täynnä viestejä mammoilta jotka vetävät/ovat vetäneet röökiä raskausaikana ja se on heidän mielestään ihan ok koska " naapurin Lissukin veti ja sen lapset on terveitä" . Suunnatonta p**kaa. Jos sitä röökiä täytyy vetää eikä pysty oikeasti lopettamaan niin sitten täytyy vaan ottaa riski että syntyvälle lapselle aiheituu siitä haittoja, mutta lopetteaisvat sen helkkarin selittelyn ja puolustelun!
Kuka oikeasti voi keksiä mitään puolusteltavaa tupakoinnissa raskauden aikana?
Sitten joku Kaaponäippä-älypää keksii vikistä vielä että " no kato kun mulla on nää riippuvuusgeenit ja muutenkin..." Ei hyvää päivää.
Vetäkään röökiä jos on pakko, mutta lopettekaa helkkarissa se selittely.
onhan tutkittu juttu että kouluttamattomat ja nuoret äidit polttavat useammin raskausaikana ja imetyskin jää tyngäksi.
Luulisi että KaaponÄipän 34v mies olisi saanut sen verran aikuisuutta ja vastuuntuntoa potkittua naisensa perseelle että olis röökin jättänyt odotusajaksi mutta ei niin ei, ilmeisesti mies on samanlainen vastuuntunnoton luuseri.
Ei varmaan kukaan elä siinä harhaluulossa, etteikö tupakka aiheuttais mitään sikiölle. Varmaan olette sitten kanssa sitä mieltä, että alkoholismi johtuu alkoholistista itsestään ja huumeriippuvuus huumeriippuvaisesta itsestään. Mutta, jos ajattelette niin - muistakaa ajatella myös niin, että syöpää sairastava on itse kanssa valinnut ja halunnut, että sairastaa syöpää. Mä en ainakaan ole teiniäiti ollut missään vaiheessa, teinihän on ikäluokkaa 13-19 vuotta. En ole täysin kouluttamaton (Lähihoitaja), mutten myöskään aio tuhlata enempää aikaa elämästäni opiskeluun.
Mun mieshän ei liity mun tupakointiini millään tavalla. Muutokset lähtee aina ihmisestä itsestään. Kukaan ei pysty ketään toista ihmistä muuttamaan, kuten harhaisesti kuvittelette.
Sehän on helppo sieltä nimettömänä huudella kaikenlaista epätodellista paskaa. Te olette kanssa tosi aikuisia, kun menette henkilökohtaisuuksiin tietämättä musta ja mun elämästä sen enempää kuin, että poltin raskausaikana 8-10 tupakkaa päivässä. Hienoa! Meillä aplodeerataan täällä oikein isolla joukolla. *Tapu tapu* =)
syövistä ei ole kuin murto-osa geenipohjaisia joten pidäpäs se suusi soukemmalla asioista joista et tiedä!
-läheisensä juuri syöpään menettänyt ja hän ei todellakaan niin tuskaisaa sairautta ja kuolemaa itselleen tilannut-
Pssst, tupakoijat nimenomaan tilaavat itselleen sitä syöpää, onhan vuosikymmenten tutkimuksien ja tuloksien pohjalta voitu useasti toteen näyttää että tupakka myrkkyineen altistaa useammillekin eri syöpälajeille.
Mitä vittua te tänne tuutte vinkumaan ja valittamaan, kritisoimaan tuntemattomia ihmisiä, jos joku TEIDÄN läheinen on kuollut syöpään. Kaikki tietää tupakan riskit, mutta niitä on monia muitakin syöpää aiheuttavia riskitekijöitä.
Minä en oo puhunu mistään syövästä ja sen aiheutumisesta mitään. Ostapa sarkasmisanakirja. Kuhan ihan vittuillessani vaan vertasin.
Mee sä suree ne surus ensin pois ja tuu sit vasta juttelee asioista. :D Onko vähän tunteet pinnassa :P
tosiaan noin vitun tyhmä, että luulet ihmisten itse valitsevan, että: " ryhdynpä nyt heroiiniriippuvaiseksi" .." olisipa mukavaa olla alkoholiriippuvainen" etc. Huomaa, ettet oo ikinä kuullu riippuvuussairauksista ja niiden synnystä, mut onneks jotkut meistä on. Ja noita ongelmia, jos joskus tulee, niin ikinä kukaan ei voi satavarmasti sanoa mistä mikäkin johtuu. Kaikki vaikuttaakaikkeen. En mä oo antanu mitään viitteitä siihen suuntaan, että orgasmi vahingoittais sikiötä vaan totesin, että sinne samaan paikkaan päihteet vaikuttaa, mielihyväjärjestelmään. Voi voi jos tosiasiat on " turhanpäivästä lässytystä" , minkäs sille teet. Ei ihminen ite päätä, että saa mielihyvää tupakasta ja nikotiinista, ne asiat tapahtuu siellä mielihyväkeskuksessa.