Hoitakaa lastenne hampaita!
Olin just 4v:n tyttäreni kanssa hammaslääkärissä ja yksi poskihammas sai kyytiä, oli reikä tulehduttanut ikenen. Eihän se muuten paha operaatio ollut, mut puudutuspiikki sattui kovasti. Meilläkin on karkkipäivä kerran viikossa ja hampaita pestään säännöllisesti,2krt/pvä. Mutta se onkin kuulemma mehut ja muut välipalat, jotka turmelevat ne maitohampaat. Loppuipa mehujen(lastenmehu) litkintä tähän.Iltapesun jälkeen ei saisi antaa enää muuta juotavaa, kuin vettä. Joku täällä kirjoitteli, että antaa pulloa, kun ei niiden maitohampaiden ole väliä, mutta kyllä tuo operaatio olisi voinut jäädä väliinkin...Neiti onneksi piristyi, kun sai prinsessakirjan hammaskeijulta. Äidin omatunto soimaa..
Kommentit (40)
töissä oleva, selvisikö, miksi ne hampaat olivat niin huonossa kunnossa?
Mun lapselta poistettiin 3,5v 8 hammasta ja paikattiin 9. Hän ei syö karkkia, mehuja eikä muitakaan herkkuja.
hammaslääkäri kyllä sanoi että sokeriset ruuat tai mehujen juonti eivät ole hampaille vaaraksi, mikäli ne herkut syödään ruuan kanssa eikä pitkin päivää mussuttaen. Ja mehut on parempi juoda pillillä koska silloin kuluttavat hammaskiillettä vähiten.
ja ap, kuinka tyhmä voi ihminen olla?? luulitko tosiaan että sokerimehut ovat jotenkin terveellisiä?
miksi helvetissä lapsesi ei juo vettä janojuomaksi, vaan lisäainesokeripommimehua?
sen verran, että meillä 7v tytöltä poistettiin ylähammas, kakkonen, niin puudutusaine " töpsötettiin" vanutupolla. Tosin edellinen puudutus oli piikki, kun otettiin siis toinen kakkonen pois. ja ne sen vuokis, että uudet rautahampaat jo tuli kovaa vauhtia tilalle.
Vierailija:
Mun lapselta poistettiin 3,5v 8 hammasta ja paikattiin 9. Hän ei syö karkkia, mehuja eikä muitakaan herkkuja.
Meillä juodaan ruoan kanssa maitoa ja janojuomana vettä. Hedelmät ja marjat syödään sellaisenaan, mm. pakastevadelmat on lapsen herkkua ihan sellaisenaan ilman sokeria. Varsinkin kaupan mehuissa ei ole taatusi mitään ravintoarvoa, pelkkään elintarvikeväriä, sokeria ja lisäaineita. En ikimaailmassa antaisi niitä päivittäin lapselle.
äitejä. Siis ettei tiedetä hampaiden hoidosta yhtään mitään!! Juotetaan ja syötetään ihan mitä tahansa monta kertaa päivässä tai pitkin päivää. Osa jättää lasten hampaat jopa pesemättä, kun ei viitti siitä joka ilta huolehtia. Kai ne sitte samalla jättää omansa pesemättä... YÖK, YÖK!! Eikä sitä pesemistä voi jättää pelkästään lapsen omalle vastuulle. Kyllä aikuisen pitäis myös auttaa siinä hommassa. Eri asia on, jos lapsella on joku sairaus, minkä vuoksi hampaat reikiintyy. Sillon reikiä varmaan tulee, vaikka hampaita pestäis kuinka paljon.
Minä olen se, joka antaa maitoa vielä illalla pullosta nelivuotiaalle. Aina en muista edes päivittäistä hampaanpesua. Tosin viimeaikoina olen tsempannut sen pesun kanssa, kun itseltäni poistettiin ensimmäinen hammas. Se oli rikkinäinen viisaudenhammas.
Miksi ihmeessä lapsilta poistetaan hammas, eikä paikata. Minulla oli lapsena monta paikattua maitohammasta. Tuntuu oudolta tuo poistaminen. Onkohan se vain lääkärin työn helpottamiseksi.
Muistakaa nämä ja lopettakaa toisillenne huutelu :)
6 happohyökkäystä päivässä sallittu, eli mahd. heerkut ruoan jälkeen, niin menee samalla hyökkäyksellä. TTietenkin illalla hampaiden pesun jälkkeen vain ja vain vettä. Jos tulee annettua jotain muuta, niin uusi hampaiden pesu.
Meillä kyllä pestään vaan illalla, tiedän kyllä suosituksen. Hampaat pysyneet kuitenkin ehjänä.
Xylitol plussaa.
Mutta happohyökkäyssääntö tärkein.Jos edellisestä suupalasta on kulunut yli 0,5h, on kyseessä uusi happohyökkäys.
Yksi syy siihen miksi lapsen hampaat olivat niin huonossa kunnossa että suurin osa ylähampaista piti poistaa, oli se että lapselle annettiin mahua ym. syötävää illalla hampaiden pesun JÄLKEEN.
Sitten kerran oli kaksoset 2v. joilla oli tuttipullossa maitoa yöllä sängyssä.
Joku ihmetteli miksi lasten hampaita otettiin pois, eikä paikattu. Meillä kaikki jätettävissä olevat kyllä säästetään ja paikataan mutta joskus ne hampaat vaan ovat niin reikiintyneet että niitä ei voi enään paikata. Puhun tässä siis maitohampaista.
ei kaikki mehut niin kauheen LISÄAINEPOMMEJA ole mitä toi yksi tossa aiemmin vaahtosi... eli en kehota ketään juomaan/juottamaan mehua tolkuttomasti mutta silloin kun meillä juodaan mehua se on itsetehtyä marjamehua johon EI ole lisätty sokeria missään vaiheessa!!!! Eli ei se mielestäni ihan hirveetä myrkkyä ole vaikka välillä lapselle sitä annankin!
Marli Vital Kids on se mehu, jota lapselleni annan,omena-päärynä on makeuttamaton, sisältää vitamiineja, kalsiumia ja flavonoideja ja SE määrä on ollut noin 4-5dl/päivässä , kerran tai kaksi viikossa saa tripin, jos ollaan reissun päällä, eli ei ne määrät niin kauheita ole. Meillä syödään xylitolipurkkaa, myös päivittäin. Ja kutensanottua, hampaita harjataan yhdessä päivittäin,aamiaisen ja iltapalan jälkeen. Olen kyllä läksyni oppinut, kirjoitinkin tämän vain, ettei muiden tarvitsisi kokea vastaavaa.
olette oikeassa, siinä happohyökkäysten määrässä, vaikka kuinka antaisi lapselleen terveellisiä välipaloja, niin hampaat eivät tykkää, jos saavat niitä jatkuvasti...t.Ap
Muistuupa mieleen tälläkin palstalla vuosia sitten ollut keskustelu, jossa jotkut väittivät kiven kovaan, ettei tämä kariesbakteeri tartu, ja antoivat lapselleen ruokaa samalla lusikalla ja pusuttelivat suulle koko ajan... Itse olin tosi tarkka, en ikinä antanut samalla lusikalla mitään, ja pusuttelin kyllä,ja hellyyttä annoin yllinkyllin, mutta varoin ihan suoraan suulle pusuttelemista. No, nyt sen näkee, omien lasten hampaat ovat täysin terveet vaikka herkkuja syövätkin, kun taas näiden " eimitäänkariesbakteeriaoleolemassakaan" -äitien lasten hampaat reikiintyvät kovaa vauhtia...
3 reikää, eikä olla sylkeä vaihdeltu, eli on sitten saanut sen karieksen jostain muualta, s-tanan mummi, kummi tai täti on tehnyt sen, nyt meni välit poikki ikuisiks ajoiks koko sukuun!!!!!!!!!
mitä syö ja juo jos sen tekee tiheään. Eli jos niitä syömättömiä/juomattomia tunteja ei tule riittävästi välissä. Jos syöt esim.hapankorppua välillä tulee taas uusi happohyökkäys.
Hoitaja korosti, että on muitakin kuin se mehu joilla saa hampaansa rikki.
Pojalta 6v jouduttiin ensin paikkaamaan hammas ja sitten poistamaan sama hammas,kun paikka olikin haljennut ja alle päässyt kamaa tuhten koko hampaan. Suurimpana syynä pitivät paria-kolmeakymmentä antibioottikuuria joita poika on vauvasta asti joutunut syömään.
mutta ehkäisee, ettei tarvitse koko purukalustoa uusia.
Meillä tehdään hammashoitoja myös nukutuksessa. Meillä on käynyt monta lasta jolta poistettu useita hampaita huonokuntoisuuden takia. Huonoimmassa tapauksessa 3v. poistettiin ylaleuasta kaikki muut hampaat paitsi takimmaiset 5:tos hampaat.