Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitakaa lastenne hampaita!

Vierailija
08.03.2006 |

Olin just 4v:n tyttäreni kanssa hammaslääkärissä ja yksi poskihammas sai kyytiä, oli reikä tulehduttanut ikenen. Eihän se muuten paha operaatio ollut, mut puudutuspiikki sattui kovasti. Meilläkin on karkkipäivä kerran viikossa ja hampaita pestään säännöllisesti,2krt/pvä. Mutta se onkin kuulemma mehut ja muut välipalat, jotka turmelevat ne maitohampaat. Loppuipa mehujen(lastenmehu) litkintä tähän.Iltapesun jälkeen ei saisi antaa enää muuta juotavaa, kuin vettä. Joku täällä kirjoitteli, että antaa pulloa, kun ei niiden maitohampaiden ole väliä, mutta kyllä tuo operaatio olisi voinut jäädä väliinkin...Neiti onneksi piristyi, kun sai prinsessakirjan hammaskeijulta. Äidin omatunto soimaa..

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten teidän hammaslääkärireissut ovat sujuneet?

Vierailija
2/40 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä huomannut että monet vanhemmat jättävät syystä tai toisesta lasten hampaista huolehtimisen puolitiehen...tiedä sitten miksi...täytyyhän lastenkin oppia pienestä pitäen hampaiden huolehtiminen jotta siitä tulisi " elinikäinen selviö" ...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hieman ihmettelen, etteikö valistus mene kaikille perille..

Vierailija
4/40 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärin mielestä johtui imetyksestä (äiti siis imetti taaperoaan vielä silloin), äiti ei uskonut hampaiden reikiintymisen johtuvan siitä.

Vierailija
5/40 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xylitolia syönnin jälkeen ja ne hammaspesut

Vierailija
6/40 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei niiden maitohampaiden ole niin väliä, vaikka poskihampaat saattavat olla suussa yli 11vuotiaaksi. Toivottavasti ette joudu samaa kokemaan, ei sitä omalle lapselleen haluaisi mitään " kärsimyksiä" , kun elämä niitä vielä tarjoaa. Hoito meni muuten hyvin, mutta sanoi lopuksi, tämä on ihan tyhmä paikka, enkä halua lelua. Naapurin tenava ei kuulemma edes avaa suutaan hammaslääkärissä.

Vierailija
7/40 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden tytön jolla oli 7vuotiaana 20 reikää hampaissa, nukutuksessa paikattiin =(

Äiti ei huolehtinut hampaiden pesusta kuin sen verran, että sanoi joka ilta, että menehän hammaspesulle. Ei tarkistanut yms että hampaat oli todella harjattu.

Eikä myöskään käyttänyt tytärtään säännöllisesti tarkastuksessa hammaslääkärissä.

Että aika uskomattomia tapauksia löytyy nykypäivän Suomesta ja koulutetuista ihmisistä....

Oman muksun hampaat pestään aamuin illoin, xylitoli purkkaa syödään joka päivä ja mehut, karkit, keksit yms. ovat vain juhla/viikonloppu herkkuja.

Ja iltahammaspesun jälkeen ei tietenkään syödä/juoda enää mitään.

Vierailija
8/40 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä täysin samanlainen operaation tarve 4 v:n tyttömme suussa tänään todettiin. Poskihampaan poisto ensi viikolla ja olen todella pettynyt, ett nin helpostiko hampaat hajoaa. Meillä pestään hampaita ja karkkipäivät ovat vähässä. Pillimehuihin sorrun kyllä liian usein kaupunkireissuilla. Kyllä meni hammashuolto meillä remonttiin.

Ap kerrotko lisää operaatiosta... Tyttö on aika hysteerinen ja hammaslääkäripelko on kova. Tarkastus meni ihan hyvin ja onnekseni läkäri oli aivan ihana ja osaava. Annettiinko teidän tytölle esilääkitys? Tässä tapauksessa kuulema annetaan, että pysyy rauhallisena.

Todella olen ap:n kanssa samaa mieltä, että hoitakaa hampaita! Toisaalta olen tstä " onnettomuudesta" ihan kiitollinenkin, sillä todella tulee nyt hampaista huolehdittua entistä paremmin.

Vierailija
9/40 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt meni kyllä valistus perille! Sitä tyhmänä meinasi, ettei hedelmät tms. välipalat tee hallaa, mutta valitettavasti oppi asian näin.

Vierailija
10/40 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten sen piikin, mikä tuntui, itse poisto ei sattunut, verinen tuppo suussa kyllä etoi vähäsen. Tsemppiä teillekin ja hyvä että asioista puhutaan, joku valistusvideo voisi kanssa tehota, ettei joudu itse kokemaan.AP

Vierailija
11/40 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän me selvitä ja lelukauppareissu varmaan motivoi lasta lisää. Harmittaa niin tuhottomasti.

Vierailija
12/40 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on lapsia 3 tai enemmän , niin hampaidenpesu jää, koska se on mukamas työlästä. Ei jakseta joka ilta komentaa väsyneitä lapsia pesulle, pääasia, että ne saadaan nukkumaan.

Vierailija
13/40 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella paljon kiinni syljen laadusta eli niistä entsyymeistä, mitä sylki suuhun erittää, että tuleeko reikiä helposti vai ei niin helposti.

Minä ja mieheni olemme olleet karkkihiiriä koko ikämme eikä vielä tähän päivään mennessä (28v) kummallakaan ole yhden yhtä reikää hampaissa ollut!

Toki pesemme poikamme hampaat aamuin illoin, mutta luulen (ja tiedän) että tuo hyvä syljenlaatu on perinnöllistä ja poika on saanut myös hyvät hampaat. Hampaanväri on ehkä hieman kellertävä, mutta melkoisen haavoittumaton.

Jotkut eivät ole niin onnekkaita kuin me ja varsinkin tälläisissä tapauksissa hampaiden harjaus on todella tärkeää.

meille on h-lääkäri sanonut, että hyvin luultavasti reikiä emme tule enää edes ikinä saamaan ja omat hampaat pysynevät suussa hautaan saakka! :)

Vierailija
14/40 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pesin 3v pojalta hampaíta. ihmetteli siinä että " kuinka hyvin niitä pitää oikein hinkata?"

ihan normaalisti pesin joka puolelta. ei taida rouva itse tajuta että olis senkin kannattanu aikanaan hoitaa paremmin lastensa hampaat..

Vierailija
15/40 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

On todella paljon kiinni syljen laadusta eli niistä entsyymeistä, mitä sylki suuhun erittää, että tuleeko reikiä helposti vai ei niin helposti.

Minä ja mieheni olemme olleet karkkihiiriä koko ikämme eikä vielä tähän päivään mennessä (28v) kummallakaan ole yhden yhtä reikää hampaissa ollut!

Toki pesemme poikamme hampaat aamuin illoin, mutta luulen (ja tiedän) että tuo hyvä syljenlaatu on perinnöllistä ja poika on saanut myös hyvät hampaat. Hampaanväri on ehkä hieman kellertävä, mutta melkoisen haavoittumaton.

Jotkut eivät ole niin onnekkaita kuin me ja varsinkin tälläisissä tapauksissa hampaiden harjaus on todella tärkeää.

meille on h-lääkäri sanonut, että hyvin luultavasti reikiä emme tule enää edes ikinä saamaan ja omat hampaat pysynevät suussa hautaan saakka! :)

Vierailija
16/40 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Fanaattisleta touhu jo kuullostaa. Kyllä lapselle voi antaa esim. pullaa muulloinkin kuin juhlana. Meidän tyttö juo paljon mehua mutta reikiä ei ole ollut.

Vierailija
17/40 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Fanaattisleta touhu jo kuullostaa. Kyllä lapselle voi antaa esim. pullaa muulloinkin kuin juhlana. Meidän tyttö juo paljon mehua mutta reikiä ei ole ollut.

Vierailija
18/40 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi on paras janojuoma. Ja jos lapsen terveyden vaaliminen on fanaattista, niin olkoon, pullaa syödään leipomispäivänä(kerran viikossa) tai kyläreissulla.

Vierailija
19/40 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hammaslekuri totesi, että lastenhampaisiin tulee " mehuraidat" , jos juovat paljon mehuja, eli kyllä ne syövyttävät hammaskiillettä ja vähitellen reikiinnyttävät. Sitäpaitsi ne myös lihottavat, eli kohtuus kaikessa.

Vierailija
20/40 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä vesi on siihen tarkoitukseen parasta ja sitä meidän lapsi aina pyytääkin. Mehuja lapsi saa erikoistapauksessa, jos ollaan vaikka kahvilassa tai jossain tapahtumassa missä on mehua lapsille tarjolla. Anoppini vaan on jostain syystä sitä mieltä että lapsen tulisi ehdottomasti juoda mehuja janoon ja tuputtaa niitä joka väliin, mieluiten tuttipullosta (lapsi 2,5 v. eikä ole käyttänyt pulloa aikoihin). Ärsyttävää, mitähän terveellistä ihmiset kuvittelevat mehuissa olevan?