Jos opiskelijana huomaat että sairaanhoitaja kiusaa potilaita
Harjoittelupaikassa, miten tomia?
tuskin sinun sanaasi uskotaan
Sh repii yhden potilaan katetriletkusta useita kertoja päivässä, muka tarkistaakseen sen toimivuutta.
Syöttää potilasta vaikka tämä sanoo ettei tahdo.
Potilas suorastaan pelkää tätä hoitajaa. Se vallankäyttöä pahimmillaan.
Kommentit (49)
puhu ehdottomasti esimiehellesi asiasta ja voithan pyytää ettei mainitse sinun kertoneen asiasta.
tosta tuliki mielee ku äitiysneuvolassa joskus kävin nii kuulin selkeästi ku neuvolatädit höpisee kahvihuoneessa potilaista nimeltä ja naureskeli. muutama tuttu nimikin tuli kuultua eikä ne asiat ois kuulunu mun tai muidenkana korviin. pistin nopeasti sähköpostia et tommonen ois syytä loppua
Eräskin vanha rouva osastolla oli hyvin tarkka ulkoisesta olemuksestaan ja halusi aina tietynlaisen kampauksen.
Yksi hoitaja teki hänelle saparot! Arvokkaalle vanhalle rouvalle. Naureskeli vain, että hyvä välillä kokeilla jotain uutta.
Sekin kiusantekoa ja vallankäyttöä. Missä on potilaan itsemääräämisoikeus??
Vierailija kirjoitti:
Rupesin muistelemaan vanhoja. Kun olin vanhainkodin laitoshuoltajan (silloin vielä laitosapulaisen) sijaisena ensimmäistä päivää, eräs herttaisen oloinen sairaanhoitaja kehotti minua menemään tietyn mummon luo, joka on kovin sosiaalinen ja halukas juttelemaan. Paikan päällä huoneessa oli noin 130-kiloinen ulosteen ryvettämä naisihminen, jota piti auttaa vessaan ja takaisin, ja tietysti pyyhkimiset jne. Hermostutti ennen muuta se, että nainen oli kovin heikko kropastaan, osaanko nostaa ja tukea häntä oikein. Sain homman kohtuullisesti hoidettua ja palasin takaisin. Minut lähettänyt hoitaja näytti uteliaalta ja tuli lopulta kysymään, millaista oli. Pettymys näytti olevan kova, kun en näyttänyt miten hermona olin ollut. Kai se oli ulosteen määrä, joka oli hänestä "se juttu" noin ensimmäiseksi työpäiväksi.
Tuon asukkaan huoneessa oli selvinnyt, että sama hoitaja oli käynyt paikan päällä juuri ennen minua. Hänellä oli siis tiedossa, että mummo tarvitsi muuta kuin keskusteluseuraa. Eihän tuo minua kamalasti rassannut, mutta oli ovela temppu, eikä ko. asukasta kohtaan mukavaa lähettää paikalle kokematon siivooja.
Tuttua. Ollessani 16-vuotias lähihoitajaopiskelija, olin toista päivää harjoittelussa vanhainkodissa. Ohjaaja kurkkasi erääseen huoneeseen ja tuumasi että huoneessa asuva mies tarvitsee hieman jeesiä ja pyysi minua "aloittelemaan" sinne, lupasi tulla itse hetken päästä kaveriksi. Huoneessa oli sekava vanha mies löysät ulosteet levinneet vaipasta selkää ja polvia myöten. Ulostetta oli sängyssä josta mies oli sitä paperilla yrittänyt pyyhkiä, sotkien näin kätensä ja huonekalut sekä lattian ulosteeseen. Mies oli hätääntynyt kun ei muistisairaana täysin käsittänyt mitä tapahtuu. Sain miehen ohjattua suihkuun ja kun olin hänet pessyt ja pukenut puhtaisiin, vaihtanut lakanat ja pyyhkimässä lattiaa puhtaaksi, ohjaaja ilmestyi ovelle: "ai sä ootkin jo kohta valmis, ethän sä mua tässä enää tarvikaan!" ja katosi.
Piti vissiin päästä "testaamaan" nuorta lähäriopiskelijaa, lähärit ja varsinkaan nuoret kun ei osaa eikä varsinkaan viitsi tehdä mitään :D
Keväällä kuolevalta otettiin soittokello pois. Ja happea ei annettu kun "ei kuulu "hoitoon. Kyseessä oli ihminen joka oli täysjärkinen loppuun asti. Onneksi omainen oli vieressä viimeisen vuorokauden. Morfiinia potilas sai riittävästi.
Näin Hämeessä 2016.
T.sairaanhoitaja
Kaveri opiskeli lähihoitajaksi ja hänellä oli muistaakseni viisi harjoittelupaikkaa. Parissa valitti työkavereiden kamalasta käytöksestä hoidettavia kohtaan. Esimerkiksi kotihoidossa opastaja ilkeili vanhuksille, pilkkasi, nöyryytti ja totesi 10 minuutin jälkeen, että lähdetään. Sitten istuivat autossa 35 minuuttia surffailemassa netissä, kun papereihin oli merkattu 45 minuuttia käyntiajaksi. Teki tätä koko harjoittelun ajan, että asiakkaan luona oli muutaman minuutin, jätti kaikki tekemättä tai valehteli sinne tietoihin työt tehdyksi, ja sitten mentiin kahville, istumaan penkille röökille, juttelemaan autoon yms.
No, tämä kaveri meni valmistumisen jälkeen samaan työpaikkaan ja esimies oli tosi hyväntahtoinen ihminen. aidosti halusi parasta hoidettaville. Tämä kaveri kävi muutaman kerran kertomassa tästä entisestä ohjaajastaan, nykyisestä työkaverista. Tämä laitettiin vaivihkaa seurantaan ja hups, jäi kiinni lääkevarkaudestakin kaiken pinnauksen lisäksi. Potkut tuli ja varkaudet on menossa oikeuteen.
Kaveri teki kyllä hyvän työn. Joku etiikka sitä pitää hoitotyössäkin olla, vaikka joskus tympisi.
Minä opiskelen hoitoalalle myös.. Itselle on jäänyt ikävä tunne, jos potilaille ollaan töykeitä. Joidenkin ei pitäisi olla lainkaan tällä alalla.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri opiskeli lähihoitajaksi ja hänellä oli muistaakseni viisi harjoittelupaikkaa. Parissa valitti työkavereiden kamalasta käytöksestä hoidettavia kohtaan. Esimerkiksi kotihoidossa opastaja ilkeili vanhuksille, pilkkasi, nöyryytti ja totesi 10 minuutin jälkeen, että lähdetään. Sitten istuivat autossa 35 minuuttia surffailemassa netissä, kun papereihin oli merkattu 45 minuuttia käyntiajaksi. Teki tätä koko harjoittelun ajan, että asiakkaan luona oli muutaman minuutin, jätti kaikki tekemättä tai valehteli sinne tietoihin työt tehdyksi, ja sitten mentiin kahville, istumaan penkille röökille, juttelemaan autoon yms.
No, tämä kaveri meni valmistumisen jälkeen samaan työpaikkaan ja esimies oli tosi hyväntahtoinen ihminen. aidosti halusi parasta hoidettaville. Tämä kaveri kävi muutaman kerran kertomassa tästä entisestä ohjaajastaan, nykyisestä työkaverista. Tämä laitettiin vaivihkaa seurantaan ja hups, jäi kiinni lääkevarkaudestakin kaiken pinnauksen lisäksi. Potkut tuli ja varkaudet on menossa oikeuteen.
Kaveri teki kyllä hyvän työn. Joku etiikka sitä pitää hoitotyössäkin olla, vaikka joskus tympisi.
Oi, tuli hyvä mieli tästä. Siis että kaverisi uskalsi toimia ja tollasille saadaan potkut. Tosin varmasti työllistyy hoitoalalla vielä muualle ;-(
On niin surullista kuinka helposti esim. lähihoitajaksi pääsee, tai sairaanhoitajaksi voidaan valita täysin alalle soveltumaton. Onhan se tietysti hankalaa pelkkien valintakokeiden tai haastattelun avulla saada selville soveltuvuutta mutta jotakin seurantaa alla pitäisi olla.
Rupesin muistelemaan vanhoja. Kun olin vanhainkodin laitoshuoltajan (silloin vielä laitosapulaisen) sijaisena ensimmäistä päivää, eräs herttaisen oloinen sairaanhoitaja kehotti minua menemään tietyn mummon luo, joka on kovin sosiaalinen ja halukas juttelemaan. Paikan päällä huoneessa oli noin 130-kiloinen ulosteen ryvettämä naisihminen, jota piti auttaa vessaan ja takaisin, ja tietysti pyyhkimiset jne. Hermostutti ennen muuta se, että nainen oli kovin heikko kropastaan, osaanko nostaa ja tukea häntä oikein. Sain homman kohtuullisesti hoidettua ja palasin takaisin. Minut lähettänyt hoitaja näytti uteliaalta ja tuli lopulta kysymään, millaista oli. Pettymys näytti olevan kova, kun en näyttänyt miten hermona olin ollut. Kai se oli ulosteen määrä, joka oli hänestä "se juttu" noin ensimmäiseksi työpäiväksi.
Tuon asukkaan huoneessa oli selvinnyt, että sama hoitaja oli käynyt paikan päällä juuri ennen minua. Hänellä oli siis tiedossa, että mummo tarvitsi muuta kuin keskusteluseuraa. Eihän tuo minua kamalasti rassannut, mutta oli ovela temppu, eikä ko. asukasta kohtaan mukavaa lähettää paikalle kokematon siivooja.
Tapaus taisi jäädä hoitajaa kaivelemaan, sillä hän onnistui myöhemmin vielä simputtamaan.