Jos opiskelijana huomaat että sairaanhoitaja kiusaa potilaita
Harjoittelupaikassa, miten tomia?
tuskin sinun sanaasi uskotaan
Sh repii yhden potilaan katetriletkusta useita kertoja päivässä, muka tarkistaakseen sen toimivuutta.
Syöttää potilasta vaikka tämä sanoo ettei tahdo.
Potilas suorastaan pelkää tätä hoitajaa. Se vallankäyttöä pahimmillaan.
Kommentit (49)
Itse olen töissä osastolla jossa hälytysjärjestelmä on todella vanha ja kellot ovat oikeasti rikki aika usein joltain asukkaalta. Yleensä pyritään viemään ehjä kello tilalle, mutta aina niitä ei ole. Että ei se aina ole valetta jos hoitaja sanoo että kellot ei toimi. Varmaan monessa muussakin vanhassa laitoksessa on samankaltaisia ongelmia. Meillä myös osa asukkaista aina hukkaa kellonsa ja osa on jopa rikkonut ne päreiksi.
Vuodeosastolla jossa työskentelin hoitajat nimittelivät potilaita valaiksi, norsuiksi, possuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vuodeosastolla jossa työskentelin hoitajat nimittelivät potilaita valaiksi, norsuiksi, possuiksi.
Sopiiko sama kuvailu osaston hoitajiin?
Tositapahtumia: Mies psykiatri nuorelle potilaalleen : " Me sitä kiusasimme koulussa tyttöjä kuukautisista"
Toinen miespsykiatri naispotilaalleen: " muuten näyttäisit hyvältä mutta kun sulla on tuota meikkiä niin heti tulee negatiivinen kuva sinusta" - nainen ei meikannut kuin minimillä
kolmas: paksu alkoholisoitunut osastonhoitaja nuorelle tytölle , hyväksikäytön kohteeksi joutuneelle potilalleen: " no onko se niin vaikeaa todella antautua( miehelle) ?
Todella pelokkaalle Hyvännäköiselle raiskauksen kohteeksi joutuneelle nuorelle uhrille osastolla: " Sinä sitä aina olet se kaunein ja komein niinpä niin" !
Siis tässä työssä kuulee niin hirveitä asioita hoitohenkilökunnan suussa että siitä syystä kierrän nuo työpaikat kaukaa! Kukaan ei uskonut kun kerroin mitä näin tai tutut kertoivat. Siellä ei parane noin ihmiset.
Olin töissä vanhainkodissa, jossa lähihoitajat painoivat vessassa hoidettavien pään polviin, jotta suoli tyhjentyisi. Lisäksi kaivoivat suolen tyhjäksi väkivalloin,tuli vertakin. Tai riiputtuvat potilasnosturissa sängyn päällä, jotta paska tulisi. Kun kysyin miksei viedä vessaan, olitiin minulle kiukkuisia.Säästyy aikaa näin. Yksi hoidettava oli yötäpäivää pyörätuolissa,kun tulisi sängystä pois. Erittäin heikkokuntoiset pakotettiin kävelemään ja vaikka raahattiin,ei väliä, vaikka henki ahdisti ja jalat olivat alta. Yhden ihmisen kimpussa oli neljä hoitajaa,kaksi roikotti kainaloista,yksi selän takana ja yksi siirsi jalkoja. Kun otin asiat esille näitten hoitajien kanssa,tuli minusta pahis. Näin on täällä aina toimittu, sanottiin. Osastonhoitaja ei ottanut kuuleviin korviin,sillä nämä hoitajat olivat hänen silmissään niitä hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajissa on paljonkin sadisteja.
Kyllä!
Ja laiskoja paskoja. Sei läheltä äitini sairastaessa reilu kaksi pienen paikkakunnan vuodeosastolla.
Yhdestä laiskimmastaja inhottavimmasta tuli sairaanhoidon opettaja Keski-Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Onko se hoitaja Nykopp vai Pantila?
Sori mutta pantila hitti ittensä
Minä olen sairaanhoitaja, eikä koskaan ole työssä tarvinnut nykiä katetria...
Monessa hoitopaikassa pääsee syntymään ihan omanlaisensa hoitokulttuuri, jossa arveluttavatkin toimintatavat ja potilaiden kohtelu ovat hyväksyttäviä. Ulkopuolisena, kuten opiskelijana, näet asian eri tavalla ja mielestäni eettinen velvollisuutesi on puhua näistä epäkohdista. Puhu ohjaajallesi, osastonhoitajalle tai yksikön johtajalle tai opettajallesi. Jos ei auta, tai et uskalla, ainahan voit tehdä aluehallintovirastoon nimettömänä kantelun, ottavat kyllä asian tutkittavakseen.
Minä kannatan kyllä nollatoleranssia kaikelle potilaiden epäasialliselle kohtelulle.
En todellakaan voi vainvierestä seurata asiaa, pakko tehdä jotain.
Me opiskelijat ollaan aitiopaikalla näkemään myös epäkohdat.
Sairaalassa eräskin mies laitettiin vuodepotilaaksi koska hän koko ajan soitti soittokelloa ja halusi vessaan,eikä tehdä vaippaan. Johan se vessaanmeno useita kertoja oli hyötyliikuntaa, nyt hän ei pysty enää kävelemään.
Itse näin paljonkin tilanteita, joissa hoitaja oli tarpeettomasti ilkeä potilaille. Mutta ei sellaisesta voinut sanoa mitään, olisi saanut huonot arvioinnit omasta harjoittelusta. Joidenkin mielestä tylyys oli sama asia kuin olla napakka ja määrätietoinen.
Tein ehdotuksen aiheesta A-talkiin. Jospa he tekisivät ohjelman aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Provo.
Ei ole provo. Omaistamme kiusasi myös eräs hoitaja. Omainen pelkäsi hoitajaa. Huusi ja kiroili omaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Itse näin paljonkin tilanteita, joissa hoitaja oli tarpeettomasti ilkeä potilaille. Mutta ei sellaisesta voinut sanoa mitään, olisi saanut huonot arvioinnit omasta harjoittelusta. Joidenkin mielestä tylyys oli sama asia kuin olla napakka ja määrätietoinen.
Kiroilu ja huutaminen sekä potilaan nolaaminen toisten potilaiden edessä kuului erään hoitolaitoksen "ronskiin työkulttuuriin".
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan voi vainvierestä seurata asiaa, pakko tehdä jotain.
Me opiskelijat ollaan aitiopaikalla näkemään myös epäkohdat.
Sairaalassa eräskin mies laitettiin vuodepotilaaksi koska hän koko ajan soitti soittokelloa ja halusi vessaan,eikä tehdä vaippaan. Johan se vessaanmeno useita kertoja oli hyötyliikuntaa, nyt hän ei pysty enää kävelemään.
Pitäkää opiskelijat puolenne. Jos saatte rangaistuksena huonot arvostelut älkää tyytykö niihin vaan viekää asia eteenpäin. Tarvittaessa lainopillista apua (auttaisiko liitto tai oikeisaputoimisto tällaisissa tapauksissa vai mihin tulisi ottaa yhteyttä?).
Miksi ihmeessä heti joku väittää provoksi jos sairaanhoitajista paljastuu virheitä? Suomessakin on ollut sairaanhoitajia jotka ovat jopa tappaneet potilaita. Alalle hakeutuu paljon mielenterveyden häiriöistä kärsiviä (tarkoituksena ilmeisesti parantaa itsensä) ja osa pääsee seulan läpi. Olen törmännyt potilaana ja potilaan omaisena kylmiin ja ikäviin hoitajiin, valitettavasti.
Kyllähän muilla palstoilla ollut tämmöistä: remmillä kiinni eikä laskettu vessaankaan
Eräs psykoterapeutti suuttui potilaalleen kun tämä halusi ilmeisesti lopettaa koko terapian ja poistui, huusi eteiseen saakka: " Mene senkin vanha lankku" . Nainen näytti n 30 v ja mieslääkäri joka huusi noin oli n 40-50 v
Mitenkähän vaikutti nuorehkoon naiseen?
Kuka haluaa/pystyy syömään jos kakattaa koko ajan? Tuommoiselle hoitajalle toivoo mahdollisimman v-mäisiä hoitajia hänen loppuaikoinaan.