Kuuluuko kaikkien lääkärien harjoitteluun olla mukana abortissa /abortin teko?
Kun täällä nyt aiheesta puhutaan, niin voiko olla että silmälääkäri on joskus tehnyt abortin?
Onnistuuko lääkäriksi valmistuminen ilman, että on abortissa mukana?
Miten sairaanhoitajat, kätilöt tai terveydenhoitajat? Kuuluuko heille? Voiko valmistua ilman?
Kommentit (6)
Kuinka yleistä on, että ei ole ole abortin kanssa tekemisissä harjoittelussa? Onko yleisempää, että ei joudu olemaan tekemisissä, vai yleisempää, että joutuu?
Sairaanhoitajaksi ainakin voi valmistua ilman että on aborttien kanssa tekemisissä. Pitää vaan valita naistentautien harjoittelu (vieläköhän sellainen on...) sen mukaan. Itse olin äitiysneuvolassa. Olisin voinut kyllä olla sen pari viikkoa jossain aborttiyksikössäkin, ei sillä...
Valtaosa aborteista tehdään lääkkeellisesti eli se abortti tapahtuu kotona vessaanpönttöön. Ei siinä ole ketään muuta paikalla. Kaavintoja tehdään todella vähän. Niissä ovat mukana lähinnä gynekologiaan erikoistuvat, ei lääkäriopiskelijat, ellei aihe erityisesti kiinnosta tai ellei joku tiedä jo suuntautuvansa alalle.
Gynen kurssilla oltiin lääketieteen kandeina leikkurissa. Sai seurata aborttien tekemistä, ja minä ja kurssikaveri saatiin itsekin kokeilla millaista oli tehdä abortti (kaavinnassa). Se tuntui vähän siltä, kuin porkkanaa olisi kuorinut. Yleensä kuulemma kandit ei pyytäneet päästä kaavintaa itse tekemään.
Eläinkokeista sai kieltäytyä, mutta kyllä kaikkien piti vähintään olla seuraamassa aborttien tekemistä.
Lääkäriksi voi valmistua olematta tekemisissä abortin kanssa. Gynen jaksollahan noita tehdään jos tehdään, ja lisäksi abortin kans voi joutua tekemisiin terveyskeskusjaksoilla mm. perhesuunnitteluneuvolassa.