Paras vuosikymmen syntyä viimeisen 100 vuoden aikana?
Nyt kun katsotte nykyaikaa ja menneitä vuosikymmeniä, mikä olisi sinun mielestäsi ihanteellisin vuosikymmen syntyä? 40-luku, 60-luku, 90-luku?
Kommentit (25)
Ehkäpä 2000 luvulla. Elintaso parempi kuin koskaan, inhimillinen lapsuus. Mahdollisuuksia enemmän kuin koskaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 40-50 välillä. Liki jatkuvan nousukauden ja työllisyyden ja omaisuuden kerryttämisen aika. Pienelläkin koulutuksella työ loppuiäksi. Nyt jo (maksettuihin eläkemaksuihin verrattuna jättimäisellä) eläkkeellä joten ei tarvitse välittää nykyhömpötyksistä, esim. työttömyydestä. Mökit ja talot ja muut on maksettu ajat sitten. Silti riittävän nuori että voi viuhtoa pitkin maailmaan toteuttamassa itseään.
Tämä on outo myytti. Työttömyyttä oli ennenkin. Esim -70 luvulla ja -90-luvulla jopa 20%. Työttömyyskorvausta ei pahemmin saanut.
Nyt työttömyys on alle 8%
Niinpä. 70-luvulla töitä haettiin Ruotsista ja tuo 90-luvun työttömyys ja lama olivat todella ankeita. Itse aloittelin työuraani 90-luvun puolivälissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 40-50 välillä. Liki jatkuvan nousukauden ja työllisyyden ja omaisuuden kerryttämisen aika. Pienelläkin koulutuksella työ loppuiäksi. Nyt jo (maksettuihin eläkemaksuihin verrattuna jättimäisellä) eläkkeellä joten ei tarvitse välittää nykyhömpötyksistä, esim. työttömyydestä. Mökit ja talot ja muut on maksettu ajat sitten. Silti riittävän nuori että voi viuhtoa pitkin maailmaan toteuttamassa itseään.
Tämä on outo myytti. Työttömyyttä oli ennenkin. Esim -70 luvulla ja -90-luvulla jopa 20%. Työttömyyskorvausta ei pahemmin saanut.
Nyt työttömyys on alle 8%Niinpä. 70-luvulla töitä haettiin Ruotsista ja tuo 90-luvun työttömyys ja lama olivat todella ankeita. Itse aloittelin työuraani 90-luvun puolivälissä.
Sama täällä. Valmistuin sairaanhoitajaksi -91. Edes hoitajilla ei ollut töitä. Monille kävi huonosti, kun lainat oli suuret. Korot kovat. Moni oli taannut lainoja.
-70 luvulla oli myös vaikea tilanne monilla
Ja kaikkiaan nuo suurten ikäluokkien edustajat on eläneet työteliään ja köyhän elämän
Mun vanhemmat on syntyneet 50 -luvun alussa ja monesti sanoneet, että vaikka lapsuus oli ankea, niin nuoruudesta eteen päin kaikki oli tosi hyvin. Töitä oli ja rahaa tuli, 80- luvulla molemmat vanhemmat teki kahta työtä, koska työpaikkoja oli silloin paljon. Molemmilla oli päivätyö ja iltaisin äiti siivosi koululla ja isä toimi ravintolan portsarina tuuriluontoisesti. 90-luvun lama ei meitä kurittanut, molemmat sai olla päivätöissä, mutta kakkostöistä joutuivat luopumaan. Nyt ovat molemmat jo eläkkeellä. Heillä on ollut hyvä elämä ja elintaso vain noussut nousemistaan.
Itse en tule koskaan pääsemään samalle tasolle. Taistelen pätkätyöhelvetissä ja elän kädestä suuhun. Elämäni rikkain aika sijoittuis sinne 80-90 -luvuille, sen jälkeen alkoi huonontua ja loppua ei näy.
Nyt työttömyys on alle 8%