Sanotko yleensä puhekielessä mä, minä, mie, miä vai jotain muuta?
Mitä muotoa minä-sanasta käytät puhekielessä arkielämässäsi yleensä?
Kommentit (18)
Mie tai mä ja olosuhteiden pakosta joskus min ja sin.
Mä. Eiköhän tä paikkakunnasta oo kii pitkälti kii? Paitsi että sanotaanko missään päin oikeesti yleensä "minä", ellet ole joku luuta perseessä elävä super tiukkis?
Mä. Vanhempien ihmisten kanssa usein minä. Ja jos sattuu olemaan minä itte-vaihde päällä. Eli joku ärsyttää ja pitää päteä niin Minä on käytössä.
Mä, minä tai mää. Riippuu seurasta ja asiayhteydestä.
Mää, mun, mutta ei kuitenkaan mua vaan minua. Minä, jos yhtään kiinnitän huomiota puheeseeni.
Minä, mä ja mie
Riippuu siitä, missä paikkakunnalla satun olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä. Eiköhän tä paikkakunnasta oo kii pitkälti kii? Paitsi että sanotaanko missään päin oikeesti yleensä "minä", ellet ole joku luuta perseessä elävä super tiukkis?
Sanon joko minä tai mä, kotona useimmiten sanon minä. Minä on ihan yhtä normaali puhesanana kuin muutkin. Kaikilla paikkakunnilla ei ole väännelmää ko. sanasta. Joillain paikkakunnilla väännelmä taas voi olla pelkkä puheen painotus tai rytmi puheessa.
Vältän yksikön ensimmäisen persoonan persoonapronominin sanomista, ja jätän sen pelkkään verbin taivutukseen. Olen lappeenrantalais-espoolainen ja Lappeenrannassa lipsahtelee "mie", Espoossa "mä"
Miä, mie tai mä. Riippuu tilanteesta. Harvemmin 'minä', joskus.
mää