Tajutkaa: Ajatusviiva on PITKÄ
- TUO ON yhdysmerkki, tavuviiva
– — NUO OVAT ajatusviivoja.
Kommentit (24)
Voi ei. Mutta näin se vaan on. Tavutusviivat ovat yhteiskuntamme keskiö...
Tämä on tärkeä asia, mutta "yllätys" niin se menee ihan harakoille ja hakoteille. Seuraillaan.
_______________________________________________________________________________________________
Riittääkö?
Tämä ajatus- ja väliviivan ero on juuri yksi esimerkki huonosta ohjeesta kielitoimistolta. Tuota eroa eivät kaikki edes näe.
No ku en tiedä miten sen saisi näppärästi näppäimistöllä tehtyä.
Minun näppiksessäni on vain tämä - ja tämä _. Jälkimmäinen on alleviivaus.
Kännykällä on aika mahdoton laittaa ajatusviiva tekstiin ajatusviiva tai ehkei sittenkään.
Ajatusviiva on PITKÄ
-Nyt katkes ajatus kesken.
Saati sitten että kun word ohjelmisto ja hp näppis tuntee vain yhden viivan, jonka se sitten itse muuttaa sopivaksi. Esim -- muuttuu word ohjelmassa tosi pitkäksi viivaksi, ja -muuttuu semipitkäksi viivaksi.. Ja kännykällä kirjoittaen ei viivaa voi määritellä.
Millä tuollaisen semipitkän viivan saa esim. alt-koodein? Pitkän — saa alt 0151 ja tavisviivan näppikseltä, mutta mikä tuon semipitkän funktio on?
Mä en ole ainakaan aiemmin saanut tehtyä tänne ajatusviivaa. Kokeillaan, näkyykö nyt – -. Ensin siis ajatusviiva, sitten yhdysmerkki. Suomessa on käytössä ajatusviivana n-viiva, eli n-kirjaimen pituinen viiva. Pidempi viiva (en osaa tehdä sitä tällä näppiksellä) on m-viiva, jota ei käytetä suomen kielessä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ainakaan aiemmin saanut tehtyä tänne ajatusviivaa. Kokeillaan, näkyykö nyt – -. Ensin siis ajatusviiva, sitten yhdysmerkki. Suomessa on käytössä ajatusviivana n-viiva, eli n-kirjaimen pituinen viiva. Pidempi viiva (en osaa tehdä sitä tällä näppiksellä) on m-viiva, jota ei käytetä suomen kielessä.
No niin, nykyään näköjään onnistuu ajatusviivan tekeminen palstalle. Mutta siis tuossa viestissä vastaus kysymykseen viivojen funktiosta.
Vierailija kirjoitti:
Hei kiitos paljon selvityksestä! Eli tuo — ei ole käytössä, ilmankos näyttääkin vähän oudolta omaan silmään. M-viiva, mielenkiintoista. Mistä sen n-viivan siis saa, osaatko sanoa?
Hyvä päivä, tänäänkin opin uutta. :)
Vierailija kirjoitti:
Millä tuollaisen semipitkän viivan saa esim. alt-koodein? Pitkän — saa alt 0151 ja tavisviivan näppikseltä, mutta mikä tuon semipitkän funktio on?
Alt 0150
Jos ajatusviivan saisi aikaan korkeintaan kahta näppäintä painamalla, käyttäisin ajatusviivaa siellä, mihin se kuuluu. Word-teksteihini jaksan sen kyllä hakea kauempaakin, mutta täällä keskustelupalstoilla oikein kirjoittaminen on lähinnä helmiä sioille eikä maksa vaivaa.
Mistä sen ajatusviivan siis saa tällaisella kannettavalla tietokoneella kirjoittaessaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kiitos paljon selvityksestä! Eli tuo — ei ole käytössä, ilmankos näyttääkin vähän oudolta omaan silmään. M-viiva, mielenkiintoista. Mistä sen n-viivan siis saa, osaatko sanoa?
Se riippuu ihan käyttöjärjestelmästä! Ainakin Windowsilla saa numeronäppäimistön koodeilla (en tiedä niitä) ja wordiin voi tehdä itse jonkun asetuksen. Mulla on käyttöjärjestelmänä OSX ja tässä se tulee painamalla alt ja -. Tässä ketjussa varmasti joku osaa neuvoa sen oikean tavan sun käyttöjärjestelmällesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu ihan käyttöjärjestelmästä! Ainakin Windowsilla saa numeronäppäimistön koodeilla (en tiedä niitä) ja wordiin voi tehdä itse jonkun asetuksen. Mulla on käyttöjärjestelmänä OSX ja tässä se tulee painamalla alt ja -. Tässä ketjussa varmasti joku osaa neuvoa sen oikean tavan sun käyttöjärjestelmällesi!
Totta, ja kiitti, sain oikean koodin, se alt 0150. :)
Kerro vielä käyttöyhteys eli milloin tulee lyhyt tai pitkä? Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Kerro vielä käyttöyhteys eli milloin tulee lyhyt tai pitkä? Kiitos!
Yhdysmerkki: http://www.kielijelppi.fi/tyokalupakin-termit/yhdysmerkki
Ajatusviiva: http://www.kielijelppi.fi/tyokalupakin-termit/ajatusviiva
(Huom.! Ohje ajatusviivan käytöstä löytyy erillisestä linkistä.)
isäs on