Meillä on sisällä 21C ja palelen!!
Villasukat jalassa ja fleesetakki päällä. Ja mies näyttää mittaria, että ei voi olla kylmä, mutta kun on.
Kesällä meillä oli 26C ja nautin.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Nää "ihanaa kun on viileää"-kommentoijat eivät varmaankaan maksa 1200 euroa vuokraa kuussa?
Maksetaan omakotitalon sähkölasku.
No Suomessa se on vähän kylmänsorttinen sää. Oma geeniperimäni ei ole tähän sopeutunut, joten on tää vähän tuskaa varsinkin jossain julkisissa tiloissa. Oon miettinyt tosissani, että menen luennolle toppatakin kanssa, kun normaalit vaatteet eivät näemmä riitä. Aina saa palella, ajatuksenjuoksukin kärsii.
Huoneistolämpötilat säädetään 21 asteen peruslämpöön. Termostaateilla voi itse muuttaa tilannetta.
Ihan turha mätistä, +18-19,9 on lämmityskaudella vielä tyydyttävä, 20-21 astetta on hyvä. Laittakaa vaatteita päälle, jos liian "kylmä" +21 asteisessa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Nää "ihanaa kun on viileää"-kommentoijat eivät varmaankaan maksa 1200 euroa vuokraa kuussa?
Miten nämä liittyvät toisiinsa? Luuletko, että viileästä pitävät tekevät niin säästääkseen rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset ja sairaat tarvii yli 20 asteen sisälämpötilan. Tietysti jos kotona vain makaa niin voi palella.
Höpö höpö. Sopivin lämpötila on tutkimusten mukaan 20-22 astetta, sen alle mennessä ihmiset alkavat palella ja alle 18 asteen tulee jo terveydellisiä haittoja. Myös asunto/talo voi kärsiä kylmyydestä.
Mä meen kohta peiton alle nukkuun YKSIN. Muut löytää ittes jostain muualta kiitos. vaikka vaimokullan vierestä.
Paleletko myös kesäpäivänä ulkona 21 °C:ssa?
23-24 on mulle sopiva. Muuten palelen. Nenänpää kylmä ja sormet myös.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tämä vuokran määrä liittyy sisälämpötilaan?
Meidän taloyhtiössä on patteriverkosto säädetty niin, että lämpö on max. 22 pattereiden ollessa täysillä. Ihan ok, pysyy kustannukset kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Huoneistolämpötilat säädetään 21 asteen peruslämpöön. Termostaateilla voi itse muuttaa tilannetta.
No ei valitettavasti rivitaloissa ja kerrostaloissa aina voi. Kiertäbän veden lämpö on mikä on ja sen lämpimämmäksi ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset ja sairaat tarvii yli 20 asteen sisälämpötilan. Tietysti jos kotona vain makaa niin voi palella.
Höpö höpö. Sopivin lämpötila on tutkimusten mukaan 20-22 astetta, sen alle mennessä ihmiset alkavat palella ja alle 18 asteen tulee jo terveydellisiä haittoja. Myös asunto/talo voi kärsiä kylmyydestä.
Mitähän terveydellisiä haittoja alle 18 asteessa tulee? Entä rakennukselle? Parhaiten nukkuu 16 asteessa untuvapeitolla tai vielä paremmin makuupussissa ulkona vaikka 25 asteen pakkasella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän terveydellisiä haittoja alle 18 asteessa tulee? Entä rakennukselle? Parhaiten nukkuu 16 asteessa untuvapeitolla tai vielä paremmin makuupussissa ulkona vaikka 25 asteen pakkasella
http://laajasalonisannointi.fi/asumisohjeet/asumisopas/sisaeilman-laatu…
Alhaiset lämpötilat keräävät kosteutta - seurauksena voi olla mm. homeongelmia.
"Sosiaali- ja terveysministeriö on laatinut Asumisterveysohjeen, jonka noudattamista valvovat kuntien terveystarkastajat tai joissain kunnissa ympäristötarkastajat. Asumisterveysohjessa on määritelty hyväksi asuntojen sisälämpötilaksi 21 astetta. Terveydellinen haitta aiheutuu ohjeen mukaan, jos huonelämpötila laskee alle 18 asteen. Huoneilman lämpötila ei saa kohota yli 26 asteen, ellei lämpötilan kohoaminen johdu ulkoilman lämpimyydestä. Lämmityskaudella huoneilman lämpötilan ei tulisi ylittää 23-24 astetta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tämä vuokran määrä liittyy sisälämpötilaan?
No siis että itse en ainakaan riemuinnut eräässä asunnossa ja kehunut sisäilman viileyttä, kun pakkasella oli 16 astetta lämmintä sisällä ja vuokra tosiaan yli tonnin...
Mä en myöskään ymmärrä miksi on niin hemmetin kylmä vaikka mittari näyttää 21 joskus 22. Mutta eikö voikin olla niin että jossain huoneessa in paljon alhaisempi kun kylmälle tuntuu makuuhuoneessa. Muutin asunnosta mistä vieraat aina valittivat"kun teillä on niin kuuma että tulee hiki" ja voitte kuvitella että joku 21 on kylmä kun edellisessä oli varmaan jotain 23. Kerrostaloista siis kyse. Isännöisijän ohjeissa sanotaan et normi lämpötila on 19-21, just joo varmaan ei voi kylmyydestä valittaa jos tuo 21 on heille joku yläraja.
Minullekin 23 on ideaali. Jo 22 tuntuu viileältä, 21 kylmältä, saati alle. 25 taas alkaa olla jo vähän turhan lämmin.