Kertokaapa te asiasta enemmän tietävät; virkamiestuttu kertoi "faktana", että Suomessa yksinhuoltajat saavat ihan liikaa rahaa.
Onko tosiaan näin? Mitä tukia yksinhuoltaja sitten saa niin paljon, ettei kannata töihin mennä tai että kannattaa ryhtyä yksinhuoltajaksi? Oletetaan, että olisi vaikka 2 alaikäistä lasta huollettavana.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Ainoa yksinhuoltajille korvamerkitty tuki on lapsilisän yksinhuoltajakorotus, 40 euroa kuussa. Muuten tuet ovat samat kuin muillakin ja riippuvat siis perheen tuloista. Jos joku harkitsee lasten isän jättämistä elatustuen vuoksi, kertoo tämä minusta vain siitä, miten mies käyttää tai oikeastaan on käyttämättä rahaa perheen elatukseen vanhempien ollessa parisuhteessa. Jos muutama satanen elatus- ja asumistukea on houkuttelevampi vaihtoehto kuin toinen aikuinen maksamassa perheen yhteisiä kuluja, on jotain tämän toisen vanhemman rahankäytössä pielessä.
Elatustuet ja asumistuet voi olla yhteensä vaikka 1500€ eli ei ihan muutama satanen.
Vierailija kirjoitti:
9 lapsen somaliyksinhuoltajan kaikkiin tukiin tarvitaan 20 keskituloisen palkansaajan kaikki verotulot.
Hieno homma. Ja tota porukkaa jotkut haluaa tänne vielä lisää!!
Vierailija kirjoitti:
Siis täällä jengi valittaa ettei 1400e netto riitä mihinkään? Eli alle 2,1-2,2k bruttopalkalla ei ainakaan ole mitään järkeä lähteä töihin koska silloin tulee maksettavaksi vielä päivähoitomaksu(t) jos lapset ovat sen ikäisiä eikä tulot välttämättä nouse kauhean paljoa kun asumistukikin saattaa laskea.
Näitä summia kun katselee niin ei ihme ettei työnteko kannata.
Niin, no Suomessa ei palkat ole tarkoitettu koko perheen elättämiseen, niillä pärjää juuri ja juuri yksi ihminen, kaksi ihmistä voi elättää jopa lapsia. Jos asumiseen menee 700-1000€ niin ei tietenkään elä useampi henki jollain 1400€. Yksi aikuinen elää hyvinkin, vaatteitakaan ei tarvi paljon ostella kuten lapsille joilla vaatteet jää joka vuosi pieneksi, kengistä puhumattakaan ja tietysti vuokra olisi ainakin 200-300 pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä olen tätä asiaa laskenut moneen kertaan ja tähän olen päätynyt:
bruttotuloni 2700€
lapsilisät 300€ (vuoden päästä 150€)
elatusmaksut mieheltä 400€
asumistukea en tuloillani saa enkä mitään muutakaan tukea. Yksinhuoltajan mahtava lisäni olisi siis 97€!!
Jos taas jäisin työttömäksi, tilanne muuttuisi (mutta olisi silti sama riippumatta siitä olisinko yksinhuoltaja vai en):
bruttotuloni: 1600€
lapsilisät: 300€ (yksinhuoltajakorotus 97€)
Elatusmaksut: 600€ (nämä siis lasten isältä, ei yhteiskunnalta!)
Asumistuki: 149€
Yksinhuoltajuuteni vuoksi saisin yhteiskunnalta tuon 97€ ja asumistukeahan saavat muutkin pienituloiset kuin yksinhuoltajat, mutta jos viranhaltija sen haluaisi mukaan laskea niin rikastuisin 247€ yksinhuoltajana olettaen että asuisin vuokralla. Että ollos hyvä virkasetä! Samoilla linjoilla olen, että tukia maksetaan liikaa asujille, ei nimenomaan yksinhuoltajille.
k
Niin ja työttömänä maksaisit reilusti enemmän veroja tuloihin suhteutettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa yksinhuoltajille korvamerkitty tuki on lapsilisän yksinhuoltajakorotus, 40 euroa kuussa. Muuten tuet ovat samat kuin muillakin ja riippuvat siis perheen tuloista. Jos joku harkitsee lasten isän jättämistä elatustuen vuoksi, kertoo tämä minusta vain siitä, miten mies käyttää tai oikeastaan on käyttämättä rahaa perheen elatukseen vanhempien ollessa parisuhteessa. Jos muutama satanen elatus- ja asumistukea on houkuttelevampi vaihtoehto kuin toinen aikuinen maksamassa perheen yhteisiä kuluja, on jotain tämän toisen vanhemman rahankäytössä pielessä.
Elatustuet ja asumistuet voi olla yhteensä vaikka 1500€ eli ei ihan muutama satanen.
No sitten on elatustukea maksava vanhempi tosi rikas, eli on varaa maksaakin, tai sitten lapsia on jo suurperheen verran, ja kuluttavatkin enemmän.
Sain 1:n lapsen yksinhuoltajana kotihoidontukea yms. käteen noin 1150€/kk, vuokran ollessa noin 600€ ja vero% 22.
Ottakaa myös huomioon, että jos olet työtön yh ja saat toimeentulotukea, niin lapsilisät lasketaan tuloiksi, ja otetaan laskelmissa huomioon, eli miinustetaan. Työssä oleva yh saa ne tililleen.
Ei mitään tukia makseta yksinhuoltajuuden perusteella, vaan kaikille kansalaisille ne maksetaan tulotason mukaan, oli parisuhteessa tai ei, oli mies tai nainen.
Ainoa on lapsilisä, joka on tulonsiirto ja maksetaan tulotasosta riippumatta ja siinä yh-korotus on muutaman kympin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen elatustuki? En ole sellaisesta kuulutkaan.
Meillä mies halusi maksaa elatusmaksua 350€/kk per lapsi ja vastaavan summan kulutti kuukaudessa lapseen, kun vielä asuimme yhdessä.
Mitään tukia emme saa. Ainoa on yh-lapsilisä korotus, joka on tulonsiirto ja sen saa kaikki tulitasosta riippumatta.
Jos tarkoitat elatustuella elatusmaksua, niin Suomessa molemmat vanhemmat, myös etävanhempi on lapsen elatusvelvollinen, jotka määrääntyvät tulojen mukaan.
Mä saan n45€ korotettua lapsilisää ja parisataa asumistukea. Huimaa!! Pienipalkkaisessa työssä olen. Mikä yhteiskunnan syöpäläinen 😟
Yksi mun mielestä liikaa rahaa tässä maassa saava ryhmä ovat nimenomaan nuo VIRKAMIEHET, jotka siis istuu jopa tuntien mittaisilla kahvitauoillaan, työt hoidetaan laiskasti kun ei ole minkäänlaista tulosvastuuta ja saldoa kerätään hengaamalla työpaikalla ja pyörimällä facebookissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen aikoinani saanut vain yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään. Päivähoitomaksut jouduin täydet maksamaan vaikka ei palkka kovin suuri ollut. Asumistukea sain vähän, alta satasen.
Mulla sama. Asumistukea sain 150e ja päivähoitomaksu oli yli 200e, en muista sitä enää tarkkaan.
Pisti vain miettimään, että Kela katsoi tuloni sen verran pieneksi, että sain asumistukea, mutta kunnan mielestä tuloni olivat tarpeeksi suuret melkein täyteen päivähoitomaksuun.
On nää surullisia harhaluuloja. Meillä tuet sen maksimin 1100€ ja asuminen päälle, 2 teinipoikaa syö kyllä niin ettei tuosta jää kuin 500€ muihin menoihin, bussilippuihin, lääkkeisiin, vaatteisiin ja laskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen elatustuki? En ole sellaisesta kuulutkaan.
Meillä mies halusi maksaa elatusmaksua 350€/kk per lapsi ja vastaavan summan kulutti kuukaudessa lapseen, kun vielä asuimme yhdessä.
Mitään tukia emme saa. Ainoa on yh-lapsilisä korotus, joka on tulonsiirto ja sen saa kaikki tulitasosta riippumatta.Jos tarkoitat elatustuella elatusmaksua, niin Suomessa molemmat vanhemmat, myös etävanhempi on lapsen elatusvelvollinen, jotka määrääntyvät tulojen mukaan.
Elatustuki on Kelan maksama etuus, joka korvaa elatusavun tilanteessa, jossa toinen vanhempi ei joko kykene maksamaan elatusapua tai esimerkiksi isyyttä ei ole vahvistettu.
Sain yksinhuoltajana lapsilisän yh-korotuksen, en yhtään mitään muita sellaisia tukia, joita vain yksinhuoltajat saisivat.
Saan lapsilisän niinkuin muutkin. Ainoa yh-tuki on lapsilisän yh-korotus, kahdesta lapsesta sata euroa. En saa asumistukia tai muutakaan. Maksan itse lainani ja elätän lapseni. Voit kertoa tutullesi että on tosi kovaa kasvattaa lapset yhden ihmisen palkalla. Tukea saan hieman alle 100e. Sillä käydään kaupassa kerran tai kaks, ostetaan muutama lukiokirja tai HALVAT kengät kummallekin lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Tässä työttömän yksinhuoltajan (yksi kouluikäinen lapsi) kuukausitulot nettona:
- työttömyystuki 600e/kk
- asumistuki 400e/kk
-lapsilisä 144,30e/kk
-elatusmaksu 300e/kk
yht. 1444,30e/kk
Tuosta puolet menee vuokraan. Eli ei ole hääviä. Töihin menisin, jos töitä olisi. Voin kyllä vaihtaa paikkaa sellaisen kanssa, jonka mielestä tällainen elämä on tavoittelemisen arvoista.
Minun mielestä on oikein, että tuilla juuri ja juuri pärjää, eihän muuten kukaan halua palata työelämään. En ymmärrä miksi kovin monella se käsitys, että tuilla pitää saada samanlainen elintaso kuin työssäkäyvillä. Tottakai elämässä on jaksoja kun ollaan työttömänä, äiteyslomalla yms., mutta lähtökohtaisesti nämä ovat väliaikaistä ja tuet ovat näitä varten. Hyvä, että systeemi olemassa. Mielestäni toimii oikein hyvin, olin itsekin muutaman kuukauden työttömänä eikä minulla ollut lainkaan hätää. Tukien määrä on riittävä, on mielestäni enemmän tukien saajissa kiinni miten raha saa riittämään. PS. olin todella pöyristynyt kun sain tietää saavani tukia 75€ enemmän työttömänä kuin kun opiskelijana. Ihan hyvin meillä tukien laita.
Ei tietenkään pidä tukia saada samaa määrää kun työssäkäyvien tulot, mutta puppua on tuollainen että niillä tuolla herroiksi eläisi ja että niitä saisi liikaa. Kyllä siinä on tekeminen, että 1+2 elättää sillä n. 1120 eurolla mikä on tukien maksimimäärä ilman asumista.
97€ että sellainen yletön yh-tuki lapsilisiin.
Itseäni ihmetyttää aina, että kun tukia verrataan palkkaan, lasketaan mukaan myös lapsilisä ja elatusmaksu. Nämä nyt kuitenkin tulevat palkakin päälle, riippumatta palkan suuruudesta, joten niitä joko ei pitäisi ottaa mukaan vertailuun tai sitten niitä ei saa unohtaa laskea työssäkäyvän yksinhuoltajan tuloiksi. En ole yh, mutta ihmettelen silti tätä.