Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaapa te asiasta enemmän tietävät; virkamiestuttu kertoi "faktana", että Suomessa yksinhuoltajat saavat ihan liikaa rahaa.

Vierailija
19.10.2016 |

Onko tosiaan näin? Mitä tukia yksinhuoltaja sitten saa niin paljon, ettei kannata töihin mennä tai että kannattaa ryhtyä yksinhuoltajaksi? Oletetaan, että olisi vaikka 2 alaikäistä lasta huollettavana.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos oletetaan, että lapsia on 3-4 niin ihan keskimääräisille ansioille pääsee kun otetaan huomioon, että vuokra ja kaikki muutkin kulut maksetaan. Sen lisäksi mitään päivähoitomaksuja ei ole ja se on tuohon päälle jo.

Vierailija
2/69 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin työtön yhden lapsen yksinhuoltaja sain 940e ansiosidonnaista, 350e asumistukea, 150 lapsilisiä ja kotihoidontukea jotain 260e jos muistan oikein sekä elatusmaksuja 200e. Joo voin myöntää, ettei mulla mitään hätää ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainoa "yh-tuki" on lapsilisän korotus. Muuten tuet ovat täsmälleen samat kuin muillakin.

Vierailija
4/69 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin perustuu kuvitelma yksinhuoltajatuista? Ainoa yksinhuoltajien tuki on tosiaan lapsilisän pieni yh-korotus. Yksinhuoltajaperheissä on muita lapsiperheitä selvästi suurempi köyhyysriski. Köyhistä lapsista hyvin suuri osa on yksinhuoltajaperheiden lapsia.

Vierailija
5/69 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapslisät yksinhuoltajakorotuksella n 40 € lisää per lapsi. Elatusapu lapsen isän tulojen mukaan tai valtion minimi n.150€ per lapsi. Työmarkkinatukeen joku pieni korotus. Asumistuen saa yhtälailla lapsetonkin. Että aika "huikeat" tuet joo. Itse en saanu työttömänäkään toimeentulotukea lapslisän ja elatustuen takia. Tietysti mitä useampi lapsi, sen suuremmat tuet.

Vierailija
6/69 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä työttömän yksinhuoltajan (yksi kouluikäinen lapsi) kuukausitulot nettona:

- työttömyystuki 600e/kk

- asumistuki 400e/kk

-lapsilisä 144,30e/kk

-elatusmaksu 300e/kk

yht. 1444,30e/kk

Tuosta puolet menee vuokraan. Eli ei ole hääviä. Töihin menisin, jos töitä olisi. Voin kyllä vaihtaa paikkaa sellaisen kanssa, jonka mielestä tällainen elämä on tavoittelemisen arvoista.

Vierailija
7/69 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikoinani saanut vain yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään. Päivähoitomaksut jouduin täydet maksamaan vaikka ei palkka kovin suuri ollut. Asumistukea sain vähän, alta satasen.

Vierailija
8/69 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin työtön yhden lapsen yksinhuoltaja sain 940e ansiosidonnaista, 350e asumistukea, 150 lapsilisiä ja kotihoidontukea jotain 260e jos muistan oikein sekä elatusmaksuja 200e. Joo voin myöntää, ettei mulla mitään hätää ollut.

Elarithan ei taida minimissä olla tuota, kotihoidontukeahan ei luonnollisestikaan isommille lapsille saa, ja jos asut omistusasunnossa niin asumistuet ovat naurettavat pari kymppiä eikä sossun tukia tipu.

Mutta veikkaan että ansiosidonnaisilla ei kannata töihin mennä kun tulee katkoja päivärahan saantiin ja siitä leikataan niin ettei tosiaan kannata ottaa riskiä ettei ole mistä ruokkia lapsia ja maksaa asuntolainaa.

Vierailija
9/69 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 lapsen somaliyksinhuoltajan kaikkiin tukiin tarvitaan 20 keskituloisen palkansaajan kaikki verotulot.

Vierailija
10/69 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa yksinhuoltajille korvamerkitty tuki on lapsilisän yksinhuoltajakorotus, 40 euroa kuussa. Muuten tuet ovat samat kuin muillakin ja riippuvat siis perheen tuloista. Jos joku harkitsee lasten isän jättämistä elatustuen vuoksi, kertoo tämä minusta vain siitä, miten mies käyttää tai oikeastaan on käyttämättä rahaa perheen elatukseen vanhempien ollessa parisuhteessa. Jos muutama satanen elatus- ja asumistukea on houkuttelevampi vaihtoehto kuin toinen aikuinen maksamassa perheen yhteisiä kuluja, on jotain tämän toisen vanhemman rahankäytössä pielessä.

Vierailija
11/69 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapslisät yksinhuoltajakorotuksella n 40 € lisää per lapsi. Elatusapu lapsen isän tulojen mukaan tai valtion minimi n.150€ per lapsi. Työmarkkinatukeen joku pieni korotus. Asumistuen saa yhtälailla lapsetonkin. Että aika "huikeat" tuet joo. Itse en saanu työttömänäkään toimeentulotukea lapslisän ja elatustuen takia. Tietysti mitä useampi lapsi, sen suuremmat tuet.

Tuon korotuksen työmarkkinatukeen saa vaikka olisi avio/avoliitossakin. Eli yksinhuoltajuus ei siihen vaikuta.

Vierailija
12/69 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lapsilisät ja niihin päälle yksinhuoltajakorotukset. En muita yhteiskunnan tukia. 

Vierailija
13/69 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se sosku maksa lisäksi sähkölaskut, terv. hoitokulut, mahdolliset lääkkeet, kotivakuutukset jne jne....

Vierailija
14/69 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- työttömyystuki 600e/kk

- asumistuki 400e/kk

-lapsilisä 144,30e/kk

-elatusmaksu 300e/kk

yht. 1444,30e/kk

Tuosta puolet menee vuokraan. Eli ei ole hääviä. Töihin menisin, jos töitä olisi. Voin kyllä vaihtaa paikkaa sellaisen kanssa, jonka mielestä tällainen elämä on tavoittelemisen arvoista.

Onko sinulla vuokra yli 1000e? Et tulisi pärjämään töissä ollessakaan sitten, jos on noin iso vuokra. Minulla on vuokra 700e ja maksan itse 170e ja loput saan asumistukena. Työmarkkinatuella olen ja kaksi lasta.

Vierailija
15/69 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutko, ap, työttömistä yksinhuoltajista? Työssäkäyvänä yksinhuoltajana en saa muita tukia kuin lapsilisän yksinhuoltajakorotuksen ja elatustukea. Elatustuki (150 e) ei kyllä kata lapsen kuluja suhteessa siihen, että perheessä olisi toinen asuntolainan lyhennykset, vastikkeeseen, vesimaksuun, sähköön, vakuutuksiin, auton huoltoon, lehtitilauksiin, lasten vaatteisiin ja harrastuksiin ym. osallistuva aikuinen.

Vierailija
16/69 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- työttömyystuki 600e/kk

- asumistuki 400e/kk

-lapsilisä 144,30e/kk

-elatusmaksu 300e/kk

yht. 1444,30e/kk

Onko sinulla vuokra yli 1000e? Et tulisi pärjämään töissä ollessakaan sitten, jos on noin iso vuokra. Minulla on vuokra 700e ja maksan itse 170e ja loput saan asumistukena. Työmarkkinatuella olen ja kaksi lasta.

Millä laskukaavalla puolet 1400 eurosta on tuhat euroa? Sehän on juuri 700 e niin kuin sinullakin.

Vierailija
17/69 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tulot seuraavat:

800e työkyvytömyyseläke

300e lapsilisät

400e asumistuki

300e elatusmaksut

1800e ja siitä maksetaan asuminen ja kaikki. En tado pärjätä vaikkanuuasti koitamme elellä.

Vierailija
18/69 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain lapsilisät ja niihin päälle yksinhuoltajakorotukset. En muita yhteiskunnan tukia. 

Näin minäkin, en ole ikinä saanut edes asumistukea. Itselläni on rahaa enemmän kuin pariskunnilla keskimäärin.

Ap virkamiestuttusi on puhunut palturia. Myös toimeentulotuessa on yh:ta yhtä paljon kuin 2 vanhemman lapsiperheitä. Eniten sossun tukia saavat sinkut lapsettomat miehet, sinkut lapsettomat naiset ja lapsettomat pariskunnat.

Vierailija
19/69 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden lapsen yh

Työttömyyskorvaus 640e

lapsilisät 300e

elatustuki 300e

asumistuki 600e

Yhteensä: 1840e 

Vuokraan menee 900e ja itse maksan myös sähköt, lääkkeet yms. Toimeentulotukea en saa.

Mielelläni menen töihin heti kun löytyy töitä. Asumistukea kuitenkin saa ihan hyvin töissä ollessakin. Viimeksi kun bruttopalkka oli 1500e, sain asumistukea 500e.

Vierailija
20/69 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttotuloni 2000e josta käteen jää1590e.

Vuokra on 850e + sähkö ja vesi, tähän saan asumistukea 423e

Lapsista saan korotetun lapsilisän eli 300e

Elatusmaksuja mieheltä 350e

Saisimme asumistukea 590e jos tulot olisi tasan samat ja meitä asuisi tässä 2 aikuista + 2 lasta. Tai jos miehellä olisi 1000e kk-tulot, saisimme asumistukea 334e.   Lapsista saan vai tuon vajaan 100 e yksinhuoltajakorotuksen lapsilisiin. Eli miten niin yksinhuoltajana saan enemmän kuin muut?

Kyllä minä sanon, että yhteiskunnan ongelma on asumistuet jotka nostaa vuokria, ei me yksinhuoltajat! Tulkaa vaan virkamiehet kokeilemaan yksinhuoltajuutta miten mukavaa se on,