Anoreksiasta toipuva 14v suostuu syömään aamuisin vain banaanijugurtin, riittääkö?
Pitäisikö pakottaa syömään enemmän? Koulussa syö vähän ruokaa ja salaattia. Iltapäivällä sitten hedelmää ja leipää ja illallisen.
Kommentit (24)
Ei ole riittävästi ruokaa. Nälkiintyneenä aivot eivät toimi, ja anorektinen ajattelu ei vaihdu terveen ihmisen ajatteluun. Teinisi pitäisi syödä ainakin 3000 kaloria päivässä, jotta keho korjaisi nälkiintymistä aiheutuneet vauriot. Kun ruokamäärät lisääntyvät, lisääntyvät myös positiivinen ajattelu ja myönteinen ajattelu omaa kehoa kohtaan.
Teini tarvitsee nyt tukeanne. Älkää pakottako, älkää mitätöikö tai haukkuko. Tukekaa ja antakaa teinin miettiä. Suosittelen lukemaan ballerinan päiväkirja- blogia: sitä kirjoittaa anoreksiasta paraneva aikuinen, sairastanut siis yli kymmenen vuotta. Uusimmassa postauksessa kertoo anoreksian aiheuttamista vaivoista ja vaaroista, ja pidemmälle blogia selaamalla löytyy sopivasta ruokamäärästä tietoa.
Tsemppiä tytöllenne!
En tiiä, itse olin hyvin hoikka tuossaiässä ja vielä nykyäänkin on jäänyt traumat aamupaloista, pakko syödä että jaksaa ja lässyn lää... Mutta kun mikään ei uppoa aamulla eikä paha ruoka milloinkaan. Mitäs jos ostaisit jonku take away jutun mukaan minkä vois syödä sitten kun maistuu? Siis vaikka smoothieta.
Syökö hän omasta mielestään tarpeeksi? Onko anoreksi oikeasti todettu pätevällä lääkärillä? Eikä niin, että koulun sata kiloa painava terveydenhoitoja on nyt päättänyt että kaikki bmi alle 20 ovat anorektisia...
Kyllä ne mua ainakin väitti aina anorektiseksi, onneksi isäni oli viisaampi ja luotti siihen,että syö kun on nälkä (ja lisäsi taskurahaa) eikä aiheutettu mitään traumoja siitä sitten :)
Meilläkin muksut syö usein vain jugurtin aamiaiseksi ja ei tulisi mieleenkään pakottaa syömään enemmän. Ovat terveitä.
Itse en ole koskaan syönyt aamiaista ja nykyään juon vain aamukahvin ja olen läski.
Juu vanhemman vika koko sairaus kun pakottaa olemaan kuolematta.