Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Flunssassa, milloin lääkäriin?

19.10.2016 |

Oloni on ollut pitkään jo hieman tukkoinen ja niistämässä on saanut olla, mutta ei mitään varsinaista flunssaa ennen tätä. Eilen sitten kipeyty kurkku nopsaa tosi kipeäksi, mitään peitteitä tms siellä ei kuitenkaan ole, ehkä hieman punoitusta. Toiselta puolelta kaulaa imusolmukkeet on hieman turvoksissa, mutta niin ne tekevät aina kun olen kipeänä. Nokka on ihan tukossa ja muutenkin vetämätön olo, tukkoisuuden, aivastelun ja kurkkukivun lisäksi hieman pahoinvointia eikä ruokahalua ole ollenkaan. Kuume ei ole ainakaan toistaiseksi vielä noussut, jospa vaikka selviäisin tuurilla vaan tämmöisellä "pienellä" lenssulla. Tämäkin tuntuu jo tarpeeksi kammottavalta..

Olen tosiaan viikoilla 29+4, ja pohdinkin että kuinka kipeä täytyy olla lähteäkseen lääkäriin olonsa kanssa? Mistä tietää onko kyseessä jotain sellaista mikä tarvitsisi antibioottihoitoa? En ole ollut vuosikausiin kipeänä, enkä oikein tiedosta koska olen kunnolla kipeä :D Sen olen lukenut, että kova kuume voisi olla vauvalle haitaksi, mutta sitä vaaraa ei ainakaan vielä näyttäis olevan. Kuumottelen esimerkiksi influenssaa, jos onnistunkin sen saamaan ennen kun rokotuksen ehdin käydä ottamassa. Minulla epäiltiin myös alkuraskauden aikaan sytomegalovirusta, jonka testit osottautuivat silloin negatiivisiksi, enkä ole myöskään kyseistä infektiota koskaan sairastanut. En ollut aikaisemmin tuosta kuullutkaan, mutta lääkärin epäilyjen jälkeen olen kuumotellut ja pelännyt että saan tuon jostain nyt raskausaikana. Ja tommoiset kurkku ja imusolmukeoireilut säikäyttää. :( Samaten nuo vatsaoireet ja pitkään kestänyt nuhailu nostattavat ajatuksia jostain pirun listeriastakin, ylihysteerinen kun täytyy välillä olla.

Hohhoijjaa, onko muita nuhastelijoita? Täällä syön jääkaappikylmiä runsaalla c-vitamiinimäärällä höystettyjä pilttejä ja napsin välillä mynthonia kurkkukipuuni..

Kommentit (6)

1/6 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulet lääkärin voivan tehdä flunssalle? Buranaa ja lepoa. Nuhasuihketta. Mene lääkäriin siinä vaiheessa, jos et pysty töihin ja työnantajalle ei sairaanhoitajan todistus kelpaa. 

Vierailija
2/6 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2677 kirjoitti:

Mitä luulet lääkärin voivan tehdä flunssalle? Buranaa ja lepoa. Nuhasuihketta. Mene lääkäriin siinä vaiheessa, jos et pysty töihin ja työnantajalle ei sairaanhoitajan todistus kelpaa. 

Saanko kysyä miks helvetissä täältä ei saa koskaan muuta kun vittuilevia vastauksia? Kyselinkin että MISSÄ VAIHEESSA lääkäriin on syytä mennä, esimerkiksi jos pitkittyy tai epäilee influenssaa? :D Ja buranaa ei saa raskausaikana ottaa, eikä käsittääkseni nenäsuihkettakaan suositella käytettäväksi.

Ai niin, nyt tajusin. Luit vain otsikon ja vastasit siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/6 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaisin neuvolaan ja kysyisin, kun olet raskaana.

Minä olin keväällä kolme viikkoa flunssassa. Ekan kerran kävin 6 päivän jälkeen, kun kuume oli ollut 39 päällä jo neljä päivää. Soitin ensin terveysneuvontaan, josta ohjasivat. Silloin otettiin hoitajalla CRP (14) ja neuvottiin käyttämään buranaa ja panadolia alentamaan kuumetta niinkuin olinkin käyttänyt. Sain silloin maanantaina ohjeen, että perjantaina uudestaan, jos jatkuu. Se kuume kävi tiistaina ja keskiviikkona alempana, mutta torstaiksi nousi uudestaan ja perjantaina CRP oli merkittävästi koholla (65). Sovittiin kuitenkin, että koska pystyin syömään ja juomaan ongelmitta, saan olla kotona, mutta hakeudun päivystykseen jos muutosta tapahtuu. Seuraavalla viikolla maanantaina oli hoitajan aika, CRP oli laskenut (en muista, vähän päälle 40) ja perjantaina lopulta lääkärinkin aika, jolloin CRP oli enää 11, lämpöä enää nimeksi.

Vierailija
4/6 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

lettheguiltgo kirjoitti:

Käyttäjä2677 kirjoitti:

Saanko kysyä miks helvetissä täältä ei saa koskaan muuta kun vittuilevia vastauksia? Kyselinkin että MISSÄ VAIHEESSA lääkäriin on syytä mennä, esimerkiksi jos pitkittyy tai epäilee influenssaa? :D Ja buranaa ei saa raskausaikana ottaa, eikä käsittääkseni nenäsuihkettakaan suositella käytettäväksi.

Ai niin, nyt tajusin. Luit vain otsikon ja vastasit siihen.

En ole tuo edellinen vastaaja, mutta aika myöhäisessä vaiheessa aloitustasi kerroit niinkin olennaisen asian kuin raskauden 😃 Faktat on kyllä syytä kertoa heti alussa.

Sinuna soittaisin neuvolaan.

Vierailija
5/6 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla olisi influenssa, tietäisit sen jo. Sen verran rajumpi on kuin pelkkä flunssa. Lisäksi flunssa on virus, siihen eivät auta antibiootit eikä siihen ole keksitty mitään lääkettä. Jos flunssa ei lähde yli kahdessa viikossa, voi lääkärissä käydä.

Vierailija
6/6 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssan takia ei tarvitse lääkäriin mennä. Se paranee levolla eikä siihen tarvita lääkärin määräystä.