Ottaisitko vastaan työn, jossa sukupuolesi vaikuttaisi kohteluusi?
Tuosta koulukeskustelusta tuli mieleen. Olin erään kaupungin puistopuolella kesätöissä vuosia sitten. Siellä kaikille miespuolisille työntekijöille annettiin lehtipuhaltimet ja naisille haravat. Pätevyys ja palkka samat. Suostuisitko?
Kommentit (13)
Tuo kertoo kyllä esimiehestä enemmän kuin tarpeeksi. Kyseiseltä tyypiltä saisi aivan varmasti kuittailua koko kesän, jos nainen kysyisi lehtipuhallinta.
Vähän ohi aiheen, mutta olin amisaikana työssäoppimassa eräässä autokorjaamossa. "Ohjaajani" oli sitä mieltä ettei mun kannata koskea mihinkään, katso vaan ja keittele tyttö vaikka kahvia. Otti älyttömästi päähän, että melkein valmiina autoasentajana en muka pystynyt edes öljyjä vaihtamaan. Asiasta käytiin muutama keskustelu ja kun ohjaaja ei edelleenkään antanut mun tehdä mitään (millä olisin tehnyt edes näytön siinä paikassa, jollen saanut koskea mihinkään?) vaihdoin harjoittelupaikkaa.
Minä ottaisin työn ja lehtipuhaltimen. Ei sen pärisevän hiustenkuivaajan kanniskelussa penistä tarvita.
Osaan myös nostaa metelin tarvittaessa ja tunnen riittävästi lakipykäliä.
Lentohenkilökunnan pukeutuminen ainakin matkustajapuolella on sukupuolisidonnaista, naispilottia en ole nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Lentohenkilökunnan pukeutuminen ainakin matkustajapuolella on sukupuolisidonnaista, naispilottia en ole nähnytkään.
kyllä naispilottejakin on, mun mielestä Finskilläkin nykyään. Ja viimeeksi kun sinivalkoisilla siivillä lensin (ja itseasiassa sitä edelliselläkin kerralla) kabiinihenkilökunnalla oli kaikilla housut jalassa. Niin se maailma vaan muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt naisilla useinkin virkapuvun housuja, mutta miehillä en vielä hameita. Ja ensimmäisen kerran olin naispuolisen lentäjän kyydissä matkustaessani Länsi-Saksasta Suomeen.
No eikö se, että pojat saavat koulussa pelata jäkistä ja tytöt tanssia tamburiinin tahdissa, ole vähän kuin verrannollinen noihin lehtipuhaltimiin ja haravoihin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kertoo kyllä esimiehestä enemmän kuin tarpeeksi. Kyseiseltä tyypiltä saisi aivan varmasti kuittailua koko kesän, jos nainen kysyisi lehtipuhallinta.
Ehkä se löisi eteen tilaston, jossa todistettaisiin, että miehet keräävät puhaltimella päivässä 10 000 kg lehtiä ja naiset haravalla vain 100 kg, ja näin ollen puhaltimet kuuluvat miehille.
En tuossa asetelmassa. Jos se vaikuttaisi positiivisesti, esim. positiivisena huomiona sukupuoleni takia, niin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä naispilottejakin on, mun mielestä Finskilläkin nykyään. Ja viimeeksi kun sinivalkoisilla siivillä lensin (ja itseasiassa sitä edelliselläkin kerralla) kabiinihenkilökunnalla oli kaikilla housut jalassa. Niin se maailma vaan muuttuu.
Naispilotteja toki on vaikka en ole niitä nähnytkään, että millaisissa rytkyissä työskentelevät. Finnairilla ei tulisi mieleenkään enää matkustaa.
Inhoan lehtipuhaltimen ääntä. Voisin siis hyvin tyytyä haravaan, jos minulta ei edellytettäisi yhtä suuren alueen haravoimista kuin mitä lehtipuhaltimella työskentelevät saavat hoidettua. Palkkaa toki pitäisi saada yhtä paljon.
Rahakysymys tuo olisi kohdallani ensisijaisesti. Jos joku haluaa, että kirjoitan käsin siinä missä joku toinen (ihan samaa työtä) koneella, niin kyllä sopii. Kukaan ei vaan saa vaatia minulta yhtä tehokasta työskentelyä eikä maksaa vähempää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan lehtipuhaltimen ääntä. Voisin siis hyvin tyytyä haravaan, jos minulta ei edellytettäisi yhtä suuren alueen haravoimista kuin mitä lehtipuhaltimella työskentelevät saavat hoidettua. Palkkaa toki pitäisi saada yhtä paljon.
Rahakysymys tuo olisi kohdallani ensisijaisesti. Jos joku haluaa, että kirjoitan käsin siinä missä joku toinen (ihan samaa työtä) koneella, niin kyllä sopii. Kukaan ei vaan saa vaatia minulta yhtä tehokasta työskentelyä eikä maksaa vähempää palkkaa.
On se ergonomiakysymyskin. Haravointi on toispuoleista, mekaanista, fyysisesti kuluttavaa työtä.
Eikö tämä nyt kiinnosta ketään?