Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhuksen päivän pääateria 200 grammaa nakkimössöä

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sillä 40 sentillä pippuripihviä saa.

Vierailija
2/35 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL:n suosituksen mukainen annoskoko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo. Mun mielestä tuo näyttää ihan tavalliselta nakkiperunasoselaatikolta. On muuten hyvää. Miksei sitä salaattia ja jälkkäriä kuvattu?

Vierailija
4/35 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta annos on ihan ok. Annoksen kun lämmittää niin varmasti hyvää. Lisäksi salaatti ja jälkkäri.

Vierailija
5/35 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisiä, pastaa , perunaa, lihaa

Edelleen vastaamatta miksi vastaanottokeskuksess paremmat pöperöt

http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2015/10/29/riisia-pastaa-perunoita-pa…

Vierailija
6/35 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärrä kitinää. Samaa "moskaa" suomessa syö kasvavat päiväkoti ja kouluikäiset lapset. Samoin sairaaloissa ja sen työpaikkaruokalassa syödään ihan samaa. Eineksiä. Siitä vain alalle ja tekemään halvemmalla ja parempaa.

Jos omaisia noin järkyttää, niin tekevät itse tai ostavat saarioista kaupasta. Rupee kyllästyttämään tää someitku kaikesta. Kaikki asiat on niin hirveän kamalia.. huoh!

Vierailija
7/35 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tytär ei ota isäänsä luokseen asumaan?

Vierailija
8/35 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun appiukko ei saattanut syödä ateriapalvelun ruokia ja en ihmettele kun niitä katsoin. Se salaatti oli pienessä muovikipossa ja siinä saattoi olla esim. muutama nahistunut kurkkuviipale ja pari vetistä tomaatinlohkoa tai pari salaatinlehteä ja pari viipaletta suolakurkkua. Jälkiruoka oli tosiaan melkein aina kiisseliä, marjoja en siinä nähnyt koskaan, jotain esanssikiisseliä se oli. Pääruoka oli sellaista, ettei siitä osannut sanoa mitä se on. Yleensä oli pari valkoista kovaa perunaa ja jotain kastiketta, ruskeaa, kellertävää tai punertavaa ja seassa jotain, kai se lihaa tai kanaa oli. Joskus perunan tilalta oli muusia. No, sellaista on laitosruoka. Apen ruoka oli kyllä paljon kalliimpaa, en muista hintaa enää, mutta sillä hinnalla sai lounaspaikasta ihan hyvän ruoka-annoksen  salaatin, leivän ja maidon kera + jälkiruuan. Miten ne pystyy lounaspaikoissa tekemään parempaa ja ravitsevampaa ruokaa samaan hintaan? Niin no eihän sitä tietenkään kuljeteta kotiin, ehkä se on juuri se kynnyskysymys.

Vierailija
9/35 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin mukavalta varmaan tuntuu laitoskeittiössä valmistaa "pöyristyttävää moskaa".

Vierailija
10/35 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksi omaiset eivät huolehdi, että vanhus saa muutakin ruokaa kuin tuon lounaan, eihän kenenkään ihmisen ole tarkoitus yhdellä aterialla elää. Ja jos tuo on yksi päivän 4-5:stä ateriasta, niin sillähän pärjää aivan hyvin. Lisäksi monet vanhukset ovat pieniruokaisia, eli tuostakin määrästä voi jäädä yli. 

Vierailija
11/35 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai kukin osaa lukea uutisen? Miksi kaikesta vauhkotaan täällä. Ihan hyvä ruoka on.

Vierailija
12/35 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupasta saa parempia eineksiä kuin nuo ateriapalvelujen moskat, ostakaa ennemmin niitä. Ja entä kauppojen tiskiltä ostettavat ruuat, ovat parempia ja eivät edes kalliimpia. Lounaspaikoista voi myös ostaa ruokaa ja viedä vanhukselle kotiin. Näin meillä tehdään ja lisäksi vielä viedään itsetehtyä kotiruokaa, varsinkin viikonloppuina. Meidän mummo ainakin tykkää, ateriapalvelun ruuat tahtoi homehtua jääkaappiin, kun eivät maistuneet miltään ja olivat mummon mielestä outoja, hän kun tykkää ihan perinteisistä ruuista; lihakeittoa, karjalanpaistia, hernekeittoa, kaalilaatikkoa, kalakeittoa, silakkapihvejä, riisipuuroa ja luumukiisseliä jne.

Vierailija
13/35 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen sukupolvi vanhuksia, jotka haluavat maksaa tuollaisesta annoksesta. Kun suuret ikäluokat alkavat tarvita ateriapalveluita, uusille parempaa ruokaa valmistaville yrityksille syntyy kysyntää. 

Vierailija
14/35 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tytär ehtii kuvata ja raportoida tuosta ruuasta, niin ihan varmasti voisi käydä itse kaupasta ostamassa viikon tarjoukset ja vanhuksen eläkkeestä ne halvalla maksaa. Ja yksi kotiinkuljetus riittäisi. Säilyvät jääkaapissa pitkään, eli ei tarvita edes pakastinta. Samoin voisi omasta kotiruuastaan ottaa isälleen osuuden ja pienen maksun noista tarvikkeista.

Eikä paljon aikaa vie, jos isälleen käy ruuan lämmittämässä vaikka iltaisin töistä tultua. Joku muu hoitaa aamun ja päivän ruuat, pelkällä lämmityksellä.

Tarjouksista euron päiviltä saa jo koko eineslaatikkoarsenaalin viikoiksi (pakkaseen). Ja hinta alkaa olla  ihan naurettavan halpa.

Olen ollut kotiavustajana ja satuin huomaamaan, että on todella rikkaita vanhuksia, joiden pankkitileillä lojuu isot rahat ja omaisuutta löytyy. Silti pitäisi saada kaikki palvelut, kuten ennen kaikkea SIIVOUS, ilmaiseksi (palvelutaloissa ollut jatkuvaa riitaa, kun lapset eivät ymmärrä miksi vanhemmilta lopetettiin etuus eli siivous) tai kituhintaan. Valittaa kyllä osataan ihan jokaiselle syyttömällekin, olet sitten jalkahoitaja tai ikkunanpesijä. Kun se on se tuleva perintö mikä pistää kiekumaan, ja mitä vahdtaan.

Vierailija
15/35 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhus pystyy vielä itse lämmittämään ruuan, hommatkaa hänelle sellainen ateria-automaatti. Siihen saa just sitä ruokaa mitä itse sinne haluaa tilata. Mutta sekään ei ole päivän ainoa ateria, vaan sen lisäksi tulee syödä vähintään aamiainen, välipala ja iltapala. Ja tämä ei käy (pitkälle kehittyneelle) muistisairaalle vanhukselle, koska he unohtavat syödä ja he eivät välttämättä enää tunne myöskään nälkää.

Vierailija
16/35 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä siinä sanottiin,että isä pystyy itse lämmittämään ruuat ja hoitaa syömisensä.Siis voisi tehdä useamman päivän ruuan,vaikka kahta lajia,tai kolmea,jääkaappiin.Isä voisi sieltäitse lämmittää.

Vierailija
17/35 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

THL:n suosituksen mukainen annoskoko.

Huom. Laitosruoka-annoksen koko. Laitosruokailussa tulee ateria useamman kerran päivässä. Vanhusten ruokien pitäisi olla energiatiheämpää ja kaloripitoisempaa koska todella moni vanhus on hidas syömään ja tuntee olonsa kylläiseksi jo ennen kuin on annoksen syönyt loppuun.Sitten paino putoaa ja krempat lisääntyy ja lopputulos on kaikkien tiedossa.

Se THL:n suositus on sellaisenaan vessastavedättävä ja sopii lähinnä sille mielikuvituskeskimääräisvanhukselle jota ei  oikeasti edes ole olemassa. Laitosruoka voi täyttä suositukset, mutta ihmistä se ei ravitse. Yksinäinen vanhus ei  tee 5 pientä ateriaa päivässä eikä syö erikseen lounasta ja päivällistä. En kehtaisi tarjota tuota äidilleni.

Vierailija
18/35 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helvetin mukavalta varmaan tuntuu laitoskeittiössä valmistaa "pöyristyttävää moskaa".

Ei omatunto antanut jatkaa enää laitoskeittiössä kun näki ne raaka-aineet. NIin paljon hävetti että oli vaihdettava alaa.

19/35 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voisi tosiaan ostaa valmiita eineksiä? Maksaa pari euroa purkki. Lisänä voisi olla valmis salaattipussi ja joku valmis jälkkäri.

Halvemmaksi tulisi jokatapauksessa, jos hinnasta kiikastaa.

Vierailija
20/35 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se annos oli 250 g eikä 200 g. Minun anoppini ei ainakaan jaksaisi syödä kuin puolet tuosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi