Voiko rabies tarttua oksennuksesta? D:
Olin koirani kanssa ulkona kerrostalon pihalla ja oven lähellä olevan mattotelineen alla oli jotain harmaata. Koira oli siitä kiinnostunut joten otin sen käteeni. Se olikin harmaa kasa oksennuksen jal liman sekaista karvaa!
Täällä ei ole kissoja vapaana mutta narussa ulkoilutetaan kyllä. Lisäksi taloyhtiössä on pari muutakin koiraa. Minulle tietysti tuli mieleen, että jos se onkin ketun oksennus koska niitäkin on lähistöllä näkynyt. Voiko mahdollinen vesikauhu tarttua minuun kun menin siihen koskemaan? D: (kädessäni ei ole haavoja ja pesin kädet heti sisällä)
Koira on sentään rokotettu....
Kommentit (18)
kyllä jos olette samalla yhdynnässä koiran kanssa :) vastasiko tämä kysymykseenne?
Onko kellään oikeaa tietoa?
Yritin jo googlailla mutta en löytänyt kuin, että syljestä tarttuu. No sitäkin on varmaan oksennuksessa...
Voi tarttua. Mutta lepakkoko siinä oli syöty vai mikä?
En tiedä, ei nyt varmaan lepakko sentään... oksennus oli aika pieni ja karva harmaata... Ehkä hiiri :D
Ja voi kyllä, luin sen lepakkouutisen ja siitä tämä tulikin mieleen. :D
Suomessa ei taida olla tällä hetkellä muuta rabiesta kuin tuo lepakoiden. Tietystikään itärajalla ei koskaan voi olla varma. Ja epämääräisten koiranpentujen tuonti lisää riskiä.
Varmaan täytyy olla aika tuoretta oksennusta, tuskin tuokaan pöpö kauan hengissä selviää ilman kantajaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei taida olla tällä hetkellä muuta rabiesta kuin tuo lepakoiden. Tietystikään itärajalla ei koskaan voi olla varma. Ja epämääräisten koiranpentujen tuonti lisää riskiä.
''
Asun Pirkanmaalla. Tässä taloyhtiössä on ollut samat tutut koirat jo vuosia ja omanikin on suomalaiselta kasvattajalta.
Vierailija kirjoitti:
Pöllön oksennus?
Miten mulla on käsitys, että pöllön oksennus on kuiva eikä limainen? Saatan toki olla väärässä, korjatkaa!
Otit muuten vaan käteesi oksennuksen näköistä paskaa ulkona? Taidat olla Markus Pöyhönen.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan täytyy olla aika tuoretta oksennusta, tuskin tuokaan pöpö kauan hengissä selviää ilman kantajaa.
Näin minäkin ajattelin mutta riittääkö tuoreeksi oksennukseksi, että se on yhä märkää? Luultavasti siinä on joku käynyt eilen myöhään yrjöämässä koska illalla pimeässä koira oli kiinnostunut telineestä myös. Tosin Se syö siitä alta aina jäniksenpapanoita koska täällä on cityrusakoita paljon. :D
Vierailija kirjoitti:
Otit muuten vaan käteesi oksennuksen näköistä paskaa ulkona? Taidat olla Markus Pöyhönen.
lähinnä ajattelin, ettei siellä ole mitään koiranvihaajien nameja. Ja ei, en anna koiran tehdä tarpeita pihaan, ettei nyt lähdetä niille raiteille. :)
Nanao kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöllön oksennus?
Miten mulla on käsitys, että pöllön oksennus on kuiva eikä limainen? Saatan toki olla väärässä, korjatkaa!
Minulla taas on käsitys ettei kukaan suosiolla ota limaista oksennusta käteensä. Siksi ehdotin pöllöä. Mutta tosiaan tuskin se on ollut minkään lentämättömän nisäkkään rabiesoksennus. Jos olisi, niin tartunta riski on olemassa. Jos epäilet rabiesta, niin erittäin tärkeää on saada se riskilähde pois sieltä. Eli toimeen nyt. Rokotukseen, hoitoon ja ilmoitus taloyhtiölle, että joku siivoaa sen taudinlähteen sieltä HETI pois.
Luultavasti nauraisivat minulle ja sanoisivat että siivoa itse. Oksennus oli n. 5cm halkaisijaltaan oleva karvapallero. Otin sen käteen ja viskasin helvettiin kun tajusin, että se oli limainen. Hetken päästä aloin sitten miettiä näitä rabies-juttuja. Mutta sitä mietin, että pitäisikö tässä soittaa jonnekin lääkärille ja kysyä mielipidettä....
help?