Joulun vietto ulkomailla?
Oletteko koskaan viettäneet joulua ja joulun pyhiä ulkomailla?
Jos, niin missä?
Tuliko ikävä kotijoulua?
Itsellä on tänä vuonna mahdollisesti ensimmäinen ei-Suomi-joulu tiedossa, ja siksi kyselen :)
Kommentit (3)
Meillä on nykyisen miesystäväni kanssa molemmilla lapsia, mutta joulut on sattuneet lapsettomiksi. Joten ollaan vietetty aikuisten joulua ulkomailla.
Ja täytyy sanoa, että tuntui ihan joululta siellä pienessä norjalaisessa kylässä, jossa paikallinen majoituslaitos järjesti joulujuhlan. Sai ihan laulaa joululaulujakin! Eikä ketään tainnut haitata, että me osattiin sanat vaan suomeksi :)
Viime joulu oltiin lasten kanssa (tai isojahan nuo jo ovat) ja joulu oli sellainen pidempi kotonahengailuajanjakso. Odotan taas innolla tulevaa joulunaikaa, tällä kertaa menemme Keski-Eurooppaan.
Odotan myös sitä aikaa, että lapset ovat aikuisia ja perustavat omaa perhettä, että saa taas jouluun sitä lasten silmien tuiketta. Mutta siihen on vielä aikaa.
Yleensä yritän etsiä sellaisen paikan, jossa joulua ei vietetä. Olen ollut mm. Afrikassa eri maissa, Karibialla, nyt lähden kaakkois-Aasiaan. En välitä joulunvietosta ja yritän pysyä siitä mahdollisimman kaukana.
Mä olen viettänyt USA:ssa, Kanadassa, Ranskassa, Ruotsissa ja Briteissä, mutta olen myös asunut pitkään ulkomailla joten osa noista on kuitenkin ollut "kotijouluja"
Koti-ikävä on vaivannut joskus mutta ei mitenkään hauttaavasti, lähinnä sellaista haikeutta. Mutta jos ulkomaille lähtee vain jouluksi eikä asu siellä pysyvämmin niin tuskinpa sitä ehtii ikävöidä kamalasti.