Korkeakouluhaku ahdistaa! Mihin kannattaa hakea?
Ensi keväänä olin ajatellut hakea yliopistoon, nyt olen töissä välivuotta viettämässä. Kaikki mielenkiintoisimmat aineet vaikuttavat huonoilta työllistymisen suhteen. Humanistinen, yhteiskuntatieteellinen...
Kannattaako mihinkään edes hakea? Tuntuu toivottomalta, haluaisin tehdä jotain mielenkiintoista työtä "isona" mutta työmarkkinoilla tuntuu olevan niin huono tilanne että vain huiput pärjää. Enkä ole mikään huippulahjakas tai huippusosiaalinen tai huippu-mitään.
Mulla on yo-todistuksessa kolme ällää ja kaksi E:tä ja lukion jälkeen olen ollut tilitoimistossa töissä palkanlaskennassa. En tykkää työstäni mutta pelkään että jos jätän työpaikan ja lähden opiskelemaan jotain kiinnostavampaa, edessä on loppuelämä kortistossa. Mutta jos jatkan tässä työssä, muumioidun pystyyn.
Masentaa niin pirusti. Tätäkö tää elämä nyt on? Halusin vaan avautua.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Minä aion hakea oikeustieteelliseen ensi keväänä. Onko muita oikikseen hakevia? Lukiosta olen valmistunut 2013.
M22
Jos luet edellä olevan pitkän avautumiseni, niin siitä selviää, että minä mahdollisesti olen. Mitä mietteitä itselläsi on alan suhteen? Miten aiot valmistautua pääsykokeeseen?
Farmaseutti (farmasia) ja kasvatustieteen kandi eli lastentarhanope on sellaisa 3-4 vuoden tutkintoja, joilla työllistyykin. Eli tehdään vain kandi, joka on alempi korkeakoulututkinto. Siitä voi myöhemmin jatkaa maisteriin, jos haluaa, vaikka työn ohella. Maisteriohjelmat on suunniteltu siten, että onnistuu työn ohessa. Eli farmaseutti voi jatka proviisoriksi ja lastentarhanopesta luokanopeksi.
Puheterapeuteista on pulaa. Logopedia on silloin pääaine ja töihin voi päästä jo opintojen loppuvaiheessa (kandin jälkeen).
Erityispedagogiikan opinnot on opealalla kans aina hyödyllinen, koska erityisopettajista on pulaa sekä on muutenkin hyödyksi opettajan ammatissa, koska monissa luokissa myös erityisen tuen oppilaat on tavallisella luokalla.
Haet sinne mikä aidosti kiinnostaa. Työtä löytyy yllättävän hyvin , kunhan valitset yyvät sivuaineet. Itse opiskelen yhteiskuntapolitiikkaa, ja vanhemmat opiskelukaverit ovat työllistyneet todella hyvin. Palkat ei mitään huipputasoa ole eteenkään aluksi, mutta nousevat siitä tulevaisuuden myötä. Toki antaa myös oivan ponnistuslaudan vaikkapa eduskuntaan. Yllättävän pieni määrä on työttömänä, lähinnä siksi että haluavat vaihtaa alaa tai ovat muuten vaan haahuilijoita joille esim matkustelu menee työn edelle.
Humanistisessa työtilanne Suomessa on aika huono, mutta ulkomailta löytyy töitä. Jos sinulla on pitkäaikainen kiinnostus johonkin pääaineeseen, hae sinne. Suurimmalta osalta akateemisista puuttuu se tärkein eli intohimo ja palo omaan alaan. Kun sitä löytyy, löytyy töitä lähes varmasti tai jos ei löydy, sitä saa yllättävän hyvin järjestettyä itse.
Rohkeasti vaan ap!
Minä aion hakea oikeustieteelliseen ensi keväänä. Onko muita oikikseen hakevia? Lukiosta olen valmistunut 2013.
M22