Korkeakouluhaku ahdistaa! Mihin kannattaa hakea?
Ensi keväänä olin ajatellut hakea yliopistoon, nyt olen töissä välivuotta viettämässä. Kaikki mielenkiintoisimmat aineet vaikuttavat huonoilta työllistymisen suhteen. Humanistinen, yhteiskuntatieteellinen...
Kannattaako mihinkään edes hakea? Tuntuu toivottomalta, haluaisin tehdä jotain mielenkiintoista työtä "isona" mutta työmarkkinoilla tuntuu olevan niin huono tilanne että vain huiput pärjää. Enkä ole mikään huippulahjakas tai huippusosiaalinen tai huippu-mitään.
Mulla on yo-todistuksessa kolme ällää ja kaksi E:tä ja lukion jälkeen olen ollut tilitoimistossa töissä palkanlaskennassa. En tykkää työstäni mutta pelkään että jos jätän työpaikan ja lähden opiskelemaan jotain kiinnostavampaa, edessä on loppuelämä kortistossa. Mutta jos jatkan tässä työssä, muumioidun pystyyn.
Masentaa niin pirusti. Tätäkö tää elämä nyt on? Halusin vaan avautua.
Kommentit (44)
Musta ei ole lääkikseen tai oikikseen :(
ap
AMK? Sosiaaliala? Hoitoala jos siihen tuntee kykenevänsä?
Sama homma. Pelkään sitä että kun lopetan työt ja alan lukea kokeisiin en pääsekään kouluun ja sitten en pääse töihin ja elämäni seisoo paikallaan vailla merkitystä.
Olen päättänyt kuitenkin hakea myös ihan sata varmoihin paikkoihin.
Ahdistaa ja pelottaa niin ettei yöllä saa unta mutta minkäs voi.. pakko päästä kouluun. Nyt olen lukiopohjalla töissä ja sitä en voi tehdä "ikuisesti".
Sanoit, että sua kiinnostaa yhteiskuntatieteet, miten ois valtiotieteet, kauppatieteet tai hallintotiede? Noista hallintotieteistä valitettavasti huono työllisyystilanne ja palkka tutkinnon kestoon ja vaativuuteen nähden. Kasvatustieteet? Tai sitten suosittelen liiketalouden opiskelua ARVOSTETUSSA ammattikorkeakoulussa, esim. Haaga-Helia. Sairaanhoitajat työllistyvät hyvin. Tässä mun vinkit :) Tsemppiä, ja toivon, että löydät oman alasi!
Jos liiketaloutta pitäisi lukea arvostetussa koulussa, niin miksi suosittelit Haaga-Heliaa?
Nro 4, mullakin hillittömät ahdistukset. Työttömyys ja väärien valintojen tekeminen pelottaa kamalasti.
Hyvin työllistävät hoito- ja sosiaalialat eivät sovi mulle yhtään.
Mitä nuo ajattelemasi satavarmat vaihtoehdot ovat?
ap
Hae sinne, mikä kiinnostaa. Yliopistossa menee kuitenkin se 5-7 vuotta, tällöin työllisyystilanne voi olla jo ihan toinen.
Arkkitehdit saavat parhaiten töitä hammaslääkärien, farmaseuttien ja lääkärien jälkeen. Pääsykokeissa kyllä merkkaa piirustustaito sen verran paljon, ettet ehdi kevääksi treenata, jos et valmiiksi ole jo hyvä.
http://www.akava.fi/files/12516/01_Tilastoja_korkeasti_koulutettujen_ty…
Kauppatieteelliseen, siellä voi erikoistua kansantalousiteteeseen ja ottaa yhteiskuntatieteellisestä sivuaineita. Ehkä voisit samalla jatkaa nykyisessä työssäsi ainakin osa-aikaisena ja kehittää taloushallinnon osaamistasi? Tulevaisuudessa monimutkaisten (= ei helposti automatisoitavissa) talousasioiden osaajille lienee kysyntää.
Yhteiskuntatieteellinen työllistää kyllä. Itse Opiskelen Tampereella neljättä vuotta yhteiskuntatutkimusta (aikaisemmin sosiaalitieteitä) ja harkkapaikkojakin on tarjolla oikein mukavasti. Oman alan töihinkin pääsi jo tokan vuoden keväällä, kesäisin oon tehnyt kokoaikaisena töitä samassa paikassa.
Pääsitkö tilitoimistoon suoraan lukiosta?
Vierailija kirjoitti:
Arkkitehdit saavat parhaiten töitä hammaslääkärien, farmaseuttien ja lääkärien jälkeen. Pääsykokeissa kyllä merkkaa piirustustaito sen verran paljon, ettet ehdi kevääksi treenata, jos et valmiiksi ole jo hyvä.
http://www.akava.fi/files/12516/01_Tilastoja_korkeasti_koulutettujen_ty…
Tuossa taulukossa on lukumäärät, prosentit on alempana. Siinä arkkitehdit ovat huonommassa tilanteessa, mutta kuitenkin ihan hyvässä.
Hae lukemaan tilastotiedettä. Itse pääaine saattaa olla joidenkin mielestä tylsähkö, mutta kyllä se kirjanpidon aina voittaa.
Helppo päästä sisään mutta harvat onnistuvat valmistumaan. Yleensä vaihdetaan alaa tai lähdetään töihin. Työtilanne on muuten parempi kuin lääkäreillä, sen takia ne sinne työelämään katoaa.
Sivuaineiksi on melkeinpä pakko ottaa tietojenkäsittelytiedettä ja matikkaa (suosittelen ottamaan ylimääräisiä mallintamisen ja optimoinnin kursseja). (Kansan)Taloustiede sivuaineena ei välttämättä ole myöskään ollenkaan hassumpi valinta. Ja jos se valtio-oppi (politologia) sinua niin kiinnosti, niin ei sekään ole sivuaineena täysin hukkaan heitettyä resurssia. Jonkinlaisia virkamiehiä kun tilastotieteilijöistä kovin usein tulee, niinkuin pitäisi jo ymmärtää oppialan englannin kielisestä nimestä statistics (juu, eli jonkinlainen väännös valtion tieteestä).
-lääkis ja oikis työllistää erittäin hyvin, amk puolella taas sosiaali-ja terveysala
-Kauppis on hyvä vaihtoehto tai tradenomi esim. Haaga-Heliassa
-Farmasia työllistää hyvin myös
Puheterapeuteilla on huippu työllisyystilanne ja hyvä palkka.
Entäs agronomin tutkinto (+MMM) jos luonnontieteet kiinnostavat? HY kouluttaa Viikissä. Hyvä työllistyminen, vaikka opiskelu melko rankkaa.
Itteäkin ahdistaa, vähän eri syistä. Kun on joku reilu puolisen tusinaa ammattia, eikä osaa mitenkään päättää mikä miellyttää eniten, joten ei sitten oikein osaa päättää mihin mennä opiskelemaan. Siis edes sen vertaa en ole osannut päättää, että pyrkisikö sitä ammattikorkeaan vai yliopistoon.
Varmaan omalla kohdalla johtuu siitä, että noiden aikaisempienkin koulujen kanssa on mennyt ihme temppuiluksi (peruskoulun jälkeen vanhemmat pakotti lukioon, lopetin nopeasti kun ei tuntunu yhtään omalta jutulta ja menin ammattistarttiin -> vuosi "hukkaan" -> menin amikseen, keskeytin ja menin takaisin -> ½ vuotta hukkaan -> valmistumisen jälkeen työttömyyttä, jossain välissä kirjoitin sitten ylioppilaaksi).
Haluan siis nyt valita sen opiskelupaikan ihan huolella, jotta ei vhingossakaan sitten siellä koulussa tule sellainen fiilis, että "v*ttu ois pitäny mennä opiskelemaan tota toista juttua".
Toivottavasti saan jotain tolkkua tähän touhuun tai sitten havahdun 5v vanhempana, työttömänä vetämässä viinaa pimeästä yksiöstä. Äh.
Minäkin suosittelen tilastotiedettä. Olisinpa lähtenyt lukemaan sitä! Sivuaineeksi voi ottaa sitten ihan mitä vain, mikä kiinnostaa, mutta ei työllistä. Jos nyt aloittaisin alusta, ottaisin tilastotieteen pääaineeksi ja käytännöllisen filosofian sivuaineeksi.
Ai niin, olen siis kasvatustieteestä valmistunut.
Numero 19
Lääkikseen.