Mitä ajattelet ihmisestä, joka on sairastanut psykoottisen masennuksen?
Kuulin vähän aikaa sitten tuttuni sairastaneen psykoottisen masennuksen, en tiedä miten reagoisin asiaan tai suhtautuisin häneen.
Kommentit (54)
Psykoottisessa masennuksessa realiteettitestaus alittuu, en tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa. Ap
Psykoottinen masennus on luonnollisesti sitä että (yleensä vaikea) masennus saa psykoottisia piirteitä eli todellisuudentaju heikkenee tai häiriintyy ja aistit pettävät jonkin verran (näkö-, kuulo-, tuntoharhat yms.).
AP:n kysymykseen: miksi sinun pitäisi suhtautua asiaan jotenkin tietyllä tavalla? miksi sinun tulisi muuttaa nykyistä suhtautumistasi mihinkään suuntaan?
Mutsi sanoi, et viisaus ja hulluus käyvät käsi kädes. Onneks mä olen tyhmä.
Avokki on sairastanut psykoottisen masennuksen nuorempana, ennen kuin olemme tavanneet.
En minä siitä mitään ajattele. Ihana mies ja onneksi selvisi hyvin hankalasta elämänvaiheesta.
Ajattelen että siinä ihminen joka ei ihan helpolla ole päässyt.
Olen itse VAIN sairastanut vaikea asteista masennusta pari kymmentä vuotta ilman psykooseja, ja en edes pysty kuvittelemaan mitä olisi tästä vielä pahempi masennus.
Mie olen todella utelias, kunnianhimoinen,ylpeä, ahne ja joka asiassa kilpailen.
Mie en ymmärrä mitään sairauksista yms.järkevistä asioista.
Suhtaudu ihan normaalisti. Hän on selvinnyt hengissä vakavasta sairaudesta. On saattanut näkemykset elämästä vähän muuttua siinä niin kuin yleensä ihmisillä kriisissä. Todellisuudentajun järkkyminen on tietynlainen rajakokemus. Kuuntele jos hän haluaa jutella siitä, mutta ei hän muuten ole sen kummempi kuin ennenkään. Ei hullu eikä vaarallinen, jos sitä pelkäät.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vaikean ja psykoottisen masennuksen ero? Minä olin suljetulla osastolla hetken ja kuulin pari kertaa tuon sanan psykoottinen masennus
Psykoottinen masennus on oikeaa masennusta ja vakava sairaus. Muut "masennukset" ovat lähinnä laiskuutta ja verukkeita tekemättömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vaikean ja psykoottisen masennuksen ero? Minä olin suljetulla osastolla hetken ja kuulin pari kertaa tuon sanan psykoottinen masennus
Psykoottinen masennus on oikeaa masennusta ja vakava sairaus. Muut "masennukset" ovat lähinnä laiskuutta ja verukkeita tekemättömyyteen.
Kuinkas yleistä tuollainen tekomasennus sitten on?
Sinä olet varmasti erittäin hyvä asiantuntija sanomaan, kerta julkeat tuollaista mennä lohkomaan turvastasi.
Joku lähde sitten olisi syytä laittaa väittämillesi.
Eikai vakavasti otettava asiantuntija lähde mututuntumalta heittelemään paskaa, näin vakavalla asialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiallisen ja totuudellisen viestin kirjoittaminen on vaikeaa. Muut "viestit" ovat lähinnä älyllistä laiskuutta ja tarkoitettu toisten ihmisten loukkaamiseen.
Miehen siskolla on ollut kaksi jaksoa, jossa on sairastanut psykoottista masennusta. Itse sekoitin oireet skitsofreniaan, koska hänen mukaansa hänestä kirjoitettiin lehdissä ja telkkariohjelmat oli hänelle suunnattu, pankkitiliä sörkittiin ja metsissäkin oli kameroita, jotka vahtivat häntä. Käly sai asiantuntevaa apua. Oli n. vuoden aika vahvasti lääkittynä eikä ollut oma itsensä, vaikka psykoosi hellittikin. Nykyään on taas ihan työkuntoinen, vaikka psykoosinestolääkkeitä syökin lopun ikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet varmasti erittäin hyvä asiantuntija sanomaan, kerta julkeat tuollaista mennä lohkomaan turvastasi.
Eikai vakavasti otettava asiantuntija lähde mututuntumalta heittelemään paskaa, näin vakavalla asialla.
On sen yleistä oltava, jos oikeasti masentunut ei jaksa edes sängystä nousta ja 500 000 suomalaista syö masennuslääkkeitä. Ei puoli miljoonaa ihmistä sängyn pohjalla makaa. Tuskin niin monelle ketään kävisi kaupassakaan, vaan kuolisivat nälkään tms.
Mitä ajattelet ihmisestä joka on sairastunut syöpään, reumaan, keliaakiaan, psoriin, kehkokuumeeseen? En tietenkään mitään sen kummempaa kuin että hyvin valitettavaa. Miksi ajattelisin muulla tavalla apn kuvaamassa tapauksessa...?
Erosin miehestä joka sairastui psykoottiseen masennukseen, eikä kuulma edes ekaa kertaa. Sen verran helvettiä oli elämä tuolloin, että enpä tahdo toistamiseen sitä kokea.
Ei ikinä enää.
Vierailija kirjoitti:
Erosin miehestä joka sairastui psykoottiseen masennukseen, eikä kuulma edes ekaa kertaa. Sen verran helvettiä oli elämä tuolloin, että enpä tahdo toistamiseen sitä kokea.
Ei ikinä enää.
Kiitos rehellisestä vastauksesta loputtoman "eiminullaolekokemustamuttasuvaitsenkaikkeajakaikkiapuheentasollavaillamitäänkäsitystämistääneikämikäänvaikutamihinkään"
Vierailija kirjoitti:
Psykoottinen masennus on luonnollisesti sitä että (yleensä vaikea) masennus saa psykoottisia piirteitä eli todellisuudentaju heikkenee tai häiriintyy ja aistit pettävät jonkin verran (näkö-, kuulo-, tuntoharhat yms.).
AP:n kysymykseen: miksi sinun pitäisi suhtautua asiaan jotenkin tietyllä tavalla? miksi sinun tulisi muuttaa nykyistä suhtautumistasi mihinkään suuntaan?
En jaksa sunnuntaina miettiä, mutta tässähän se sanottu. Sama ihminen kuin ennen, toivottavasti jotain oppineena kohta toisin ettei toistu. Älä hylkää ystävääsi, se olisi vähän hassua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sen yleistä oltava, jos oikeasti masentunut ei jaksa edes sängystä nousta ja 500 000 suomalaista syö masennuslääkkeitä. Ei puoli miljoonaa ihmistä sängyn pohjalla makaa. Tuskin niin monelle ketään kävisi kaupassakaan, vaan kuolisivat nälkään tms.
Terve, tässä eräs puolesta miljoonasta! ILMAN lääkitystä en välillä pääse sängystä ylös toistuvan vaikean masennuksen vuoksi. Kuolemanajatukset pyörivät mielessä ja hengittäminenkin on vaikeaa. MUTTA oikealla hoidolla, juurikin lääkityksellä, psykoterapialla ja muulla itsestä huolehtimisella olen taas ollut vuosia oireeton ja työkykyinen. Ennaltaehkäisevästi tulen syömään lääkkeitä vaikka loppuelämäni.