Työhaastattelu, miten päästä kun pitäisi olla nykyisessä paikalla?
Olen todennäköisesti saamassa työhaastattelukutsun hakemaani paikkaan. Ongelma on vaan, että en tietenkään halua kertoa nykyisessä työssäni että olen menossa haastatteluun.
Haastattelu on toki päiväaikaan, enkä missään nimessä saa nykyisestä työstä edes palkatonta vapaapäivää. Olen ollut nykyisessä paikassa vasta reilun kuukauden, että ei ole mitään lomapäiviä tai pekkasiakaan kertynyt. Nykyinen työpaikka on todella nihkeä vapaapäivien kanssa, työkaverini (joka tuli samoihin aikoihin kun minä) tarvitsi vapaapäivän isoisänsä hautajaisia varten ja hänelle sanottiin että nämä tunnit pitää sitten tehdä sisään. Vaikka TES lukee että on palkallinen vapaapäivä, ei hänelle annettu edes palkatonta vapaapäivää ilman tuntien sisään tekemistä. Epäilen siis että en saa vapaapäivää ellen keksi jotain todella hyvää syytä, parempaa kun isovanhemman hautajaiset...
Mietin tietenkin sitten myös saikkupäivää. Mutta soittaako uusi, haettavana oleva työpaikka kuinka helposti (tai usein) nykyiselle työnantajalle? Jos soittaa ja selviää että minä olin saikkupäivänä työhaastattelussa niin pian mulla ei sitten ole kumpaakaan työtä.
Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (12)
Pyydät pari tunnin vapaata henkilökohtaisen menon vuoksi. Älä valehtele syystä. Pyri sopimaan haastattelu joko aamuun tai päivän päätteeksi.
No sovi se haastattelu ennen tai jälkeen työpäiväsi?
Sovi haastattelu aamu- tai iltapäivälle ja sano, että sulla on tärkeä henk.koht. meno esim lääkäri tai pankkiaika. Ja tee ne pari tuntia sisään etukäteen. Ei mikään työnantaja voi evätä vapaata.
Voin toki kysyä haastattelua ennen tai jälkeen työpäivän. Mutta molemmat työt on toimistoaikaa, ja välimatka mukaanlukien haastattelun pitäis alkaa joko n. 6:30 (että ehtii itse haastattelunkin pitää) tai alkaen 16:30. Kysyn toki, mutta epäilen ettei onnistu kun paikka on auki klo 8-16.
Pitää kysyä sitten pari tuntia vapaata oman menon takia, silläkin uhalla ettei sitä saa. Yleensä kaikki nää vapaapyynnöt pitää tehdä siellä paria viikkoa etukäteen.
- ap
Sanot että sulla on hammaslääkäri tms. Haastattelu tuskin kestää koko työpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Olen todennäköisesti saamassa työhaastattelukutsun hakemaani paikkaan. Ongelma on vaan, että en tietenkään halua kertoa nykyisessä työssäni että olen menossa haastatteluun.
Haastattelu on toki päiväaikaan, enkä missään nimessä saa nykyisestä työstä edes palkatonta vapaapäivää. Olen ollut nykyisessä paikassa vasta reilun kuukauden, että ei ole mitään lomapäiviä tai pekkasiakaan kertynyt. Nykyinen työpaikka on todella nihkeä vapaapäivien kanssa, työkaverini (joka tuli samoihin aikoihin kun minä) tarvitsi vapaapäivän isoisänsä hautajaisia varten ja hänelle sanottiin että nämä tunnit pitää sitten tehdä sisään. Vaikka TES lukee että on palkallinen vapaapäivä, ei hänelle annettu edes palkatonta vapaapäivää ilman tuntien sisään tekemistä. Epäilen siis että en saa vapaapäivää ellen keksi jotain todella hyvää syytä, parempaa kun isovanhemman hautajaiset...
Mietin tietenkin sitten myös saikkupäivää. Mutta soittaako uusi, haettavana oleva työpaikka kuinka helposti (tai usein) nykyiselle työnantajalle? Jos soittaa ja selviää että minä olin saikkupäivänä työhaastattelussa niin pian mulla ei sitten ole kumpaakaan työtä.
Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?
No kuule kerropa tämä sille haastattelevalle työnantajalle. Nykyisessä sitten voit pahoin ja lähdet kotiin toipumaan, eiks niin?
Onnea.
Puhu vain "pakollisesta henkilökohtaisesta menosta". Mielestäni sinun ei tarvitse kertoa tarkemmin. Miksi työnantajasi pitäisi tietää, tarvitsetko vapaata hammaslääkäriin vai ultraan?
Outoa olisi, jos haastattelutyöpaikalta soitettaisiin nykyiseen. Kai ne nyt sen verran tajuaa, että se olisi ihan suoraa sabotaasia. Näkevät papereistasikin, että vasta aloitit ja tuskin olet laittanut ketään suosittelijaksikaan tästä nykyisestä paikasta.
Itse sain asian hoidettua niin, että soitin aamulla töihin ja sanoin käyväni lääkärissä (päivystyksessä) ja tulevani heti tämän jälkeen töihin. Menin siis kuitenkin työhaastatteluun. Suureksi onnekseni sain uuden paikan. Enkä jäänyt edellisessä paikassa kiinni valkoisesta valheestani.
Ihan turha mennä haastatteluun, jos heti käy käry siitä, että olet olevinasi saikulla.
Eikö puhelinhaastattelu onnistu siten, että joko ennen työpäivän alkua tai sen jälkeen voit olla puhelimessa? Tai sitten eri ajankohta juuri sillä perusteella, että nykyisestä paikasta on todella vaikea olla poissa.
Soita pomolle ja sano kärsiväsi uitunmoisesta krapulasta.
Näin voit hyvin omintunnoin mennä työhaiatatteluun.
Mulla oli sama tilanne, olin juuri aloittanut uudessa paikassa ja tuli haastattelukutsu. Kerroin tilanteen rehellisesti rekrytoivalle ihmiselle ja sovittiin haastattelu virka-ajan ulkopuolelle.