Oma kokemukseni yläkoulun häiriköistä (veitsen heiluttelua, opettajan kyykyttämistä)
Oon tyttö ja tämän vuoden abi eli 18-vuotias, omista yläkouluajoista on siis vaan muutama vuosi.
Asun yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista ja koululla oli hyvä maine, mikä ei kertonut mitään siitä mitä siellä oikeasti tapahtui. Luokalla oli pari pelleä ja joka ikisellä tunnilla open kaikki energia meni niiden komentamiseen. Yksi kantoi pitkää linkkuveistä (10-15cm terä) aina koulussa. Kaikki sen tiesivät, opettajalle kerrottiin tuhat kertaa, kukaan ei puuttunut. Olin silloin kiusattu ja tuota veistä heiluteltiin auki muutaman sentin päässä naamastani useita kertoja. Kerran olimme katsomassa teatteriesitystä ja takit oli pakko jättää naulakkoon. Kun tulin takaisin, takissani oli koko takin halki selkeästi veitsellä tehty viilto. Kouluun ilmoitettiin, mutta ainoa vastaus oli että "ikävä juttu, mutta koska teatterissa on voinut olla muitakin niin ei ole koulun asia".
Kuten sanoin, opettajan kaikki energia meni näiden häiriköiden paimentamiseen ja tavalliset oppilaat kuten minä joutuivat opiskelemaan käytännössä itsenäisesti kaikki asiat, että pärjäsivät sitten kokeissa ja saivat hyvän päättötodistuksen millä jatkaa lukioon. Ironista kyllä, muiden koulujen opettajat (vanhempieni tuttavapiiriä) sanovat yleisesti, että siinä koulussa oli vaikeampi saada kiitettäviä kuin muissa kouluissa. Onneksi sain hyvän todistuksen ja olen nyt hyvässä lukiossa.
Ihan yleinen ilmiö on tämä yläkouluhelvetti. Siitä kärsivät opettajat ja ne hiljaiset, kiusatuksi joutuvat jotka haluaisivat panostaa numeroihinsa, kuten minä.
Kommentit (8)
Jos tämä oli jonkinlainen normi, niin miksi omassa koulussani ei ole mitään tuonkaltaista?
Kyseessä ihan tavallinen yläkoulu.
Milloin Suomessa älytään jakaa lapset jo ekasta luokasta alkaen tason mukaisiin luokkiin? Isommassa koulussa voisi olla kolme tasoa eli lahjakkaat, keskitaso ja ongelmatapaukset. Pienemmässä koulussa riittäisi varmasti kaksi tasoa. Suomessa tän koulu-uudistuksen myötä koulunkäynti on mennyt muutenkin yhdeksi lässytykseksi. Mä opetan mun lapsia kotona koulun lisäksi, kun siellä eivät tunnu tekevän mitään järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Milloin Suomessa älytään jakaa lapset jo ekasta luokasta alkaen tason mukaisiin luokkiin? Isommassa koulussa voisi olla kolme tasoa eli lahjakkaat, keskitaso ja ongelmatapaukset. Pienemmässä koulussa riittäisi varmasti kaksi tasoa. Suomessa tän koulu-uudistuksen myötä koulunkäynti on mennyt muutenkin yhdeksi lässytykseksi. Mä opetan mun lapsia kotona koulun lisäksi, kun siellä eivät tunnu tekevän mitään järkevää.
En tiedä toimisiko tasojärjestelmä, mutta ainakin häiriköille pitäisi perustaa oma ryhmä että ovat sitten muualla eivätkä häiriköimässä tavallisia oppilaita, jotka haluavat opiskella.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannatan tasojakoa muuten, mutta ongelmatapaukset voisivat jäädä kotiin
Vierailija kirjoitti:
Onpa harvinaisen typerä idea. Jos lapselle ja hänen vanhemmilleen jo ekalla luokalla sanotaan, että tämä lapsi kuuluu ongelmatapausten ryhmään, niin ongelmatapaushan hänestä hyvin todennäköisesti tulee.
Ap:n kertoma voisi olla omaa tarinaani. Kouluni oli pikkupaikkakunnan yläaste Kainuussa 80-luvun lopussa.
Tällaista se oli Rovaniemelläkin 80-luvulla. Surkeaa.
Lisäyksenä vielä, opettajalle vittuiltiin täysin armottomasti, huorittelu oli ihan perussettiä, vaahtosammutinten tarpeeton laukaisu tapahtui yläkouluaikanani varmaan 10 kertaa (automaattinen hälytys).