Mitä "oikeat" lääkärit ajattelee hammas- ja eläinlääkäreistä?
Pitääkö paikkansa että niitä katsotaan vähän alaspäin?
Kommentit (30)
No en tiedä mitä lääkärit ajattelevat hammaslääkäreistä mutta olen kyllä kuullut mitä hammaslääkäri ajattelee yleislääkäristä joka on yrittänyt hoitaa hammasperäistä tulehdusta ja antaa potilaalle itsehoito-ohjeita.
Joo, ei ihan osunut kohdilleen. Sen vertaa yleislääkärillä ei ollut älliä että olisi passittanut potilaan hammaslääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä mitä lääkärit ajattelevat hammaslääkäreistä mutta olen kyllä kuullut mitä hammaslääkäri ajattelee yleislääkäristä joka on yrittänyt hoitaa hammasperäistä tulehdusta ja antaa potilaalle itsehoito-ohjeita.
Joo, ei ihan osunut kohdilleen. Sen vertaa yleislääkärillä ei ollut älliä että olisi passittanut potilaan hammaslääkäriin.
Tässäkin varmaan kyse siitä, että potilas ei ole saanut aikaa hammaslääkäriin, tai sitten hänellä ei ole varaa mennä hammaslääkäriin. Ei ne muuten hammasasioissa yleislääkärillä käy.
Jos joku katsoo alaspäin niin kertoo kyllä tästä ihmisestä enemmän. Se mikä on arvokkainta riippuu ihan kriteereistä ja mitä itse arvostaa. Jos pitää arvossa lääkäreitä niin voi eläinlääketiede tuntua alhasemmalta. Jokaisessa on hyvät ja huonot puolensa ja ne vaikeat asiat.
Kertoo yleensä aikalailla ihmisen mustavalkoisesta ajattelutavasta jos lähtee arvostelemaan. Ei ne sairaalatkaan ilman siivojia pyöri. Hammaslääkäreillä on omat haasteensa ja voivat tehdä huomattavasti enemmän käsillään. Kirurgeja on myös. Jos verrattaan tk-lääkäriä kuuntelemassa perusvaivoja ja hammaslääkäriä joka toimii suussa joka on siis vaarallisen lähellä aivoja. Ientulehdukdsien ja sydänongelmien yhteyksiä on myös tutkittu. Toki jos ajattelee vaan jotain perus hampaiden puhdistusta tai paikkausta niin voi mielikuva olla helppo. Itse en ainakaan osaisi.
Ihmisille on aika luontaista tuntea olonsa muita paremmeksi ja on lääkäreitä, joilla on jumaluuskompleksi. Faktahan on se, että kello tarvii kaikki osat toimiakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei ihan osunut kohdilleen. Sen vertaa yleislääkärillä ei ollut älliä että olisi passittanut potilaan hammaslääkäriin.Tässäkin varmaan kyse siitä, että potilas ei ole saanut aikaa hammaslääkäriin, tai sitten hänellä ei ole varaa mennä hammaslääkäriin. Ei ne muuten hammasasioissa yleislääkärillä käy.
Väärin. Kyse oli hammasperäisen leikkauksen jälkitilasta. Tulehdus ei oireillut paikallisesti vaan levisi muualle. Tämä on potilaalle usein kyseenalaista, tämä diagnosointi, mikä johtuu mistäkin, mutta yleislääkärille ilmeisen helppo juttu. Pitäisi ymmärtää milloin ei ymmärrä. No, potilas meni hammaslääkäriin ja jäi eloon.
Mun mies pon kirurgi. Hänen siskonsa on hammaslääkäri, joten arvostaa myös sitäkin ammattia. On myös puhunut että olisiko sittenkin pitänyt opiskella eläinlääkäriksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa tuntemani lääkäri olisi halunnut eläinlääkikseen, mutta ei päässyt...
Eläinlääkikseen on kyllä ainakin nykyään huomattavasti helpompi päästä kuin normilääkikseen. Eläinlääkis on usein hammaslääkiksen kanssa samaa vaikeustasoa, vuodesta riippuen vähän vaihtelee, onko eläinlääkikseen vai hammaslääkikseen helpompi päästä. Näihin kaikkiinhan on siis sama pääsykoe, joten pisterajojen vertailu on helppoa :)
Ja suurin osa lääkäreistä arvostaa kyllä eläinlääkäreitä ja hammaslääkäreitä. Itse asiassa lääkiksessä usein sanotaan, että hammaslääkärit ovat myös lääkäreitä - erikoistuvat vain suoraan suun alueelle. Hammas- ja yleislääkiksessä kaksi ensimmäistä opiskeluvuottahan ovat pitkälti samat ja kaikissa lääkiksissä denttarit ja medisiinarit ovat prekliinisen vaiheen yhdessä ja käyvät samat kurssit. Ainakin meillä Turun lääkiksessä denttarit käyvät n. 2,5 vuoden ajan juuri samat kurssit kuin medisiinarit, minkä lisäksi heillä on vielä aika paljon omia kurssejaan, joten hampaalla opiskelu vaikuttaa itse asiassa haastavammalta ainakin preklinikassa!
t. Turun lääkiksessä yleisellä
Itse asiassa pisteiden vertailu ei ole helppoa. Pääsykoe on sama, mutta kukin yksikkö arvostelee itse hakijansa. Raakapisteet skaalataan valintakoepisteiksi niin, että paras saa 72 pistettä. Lisäksi todistuspisteitä annetaan eri tiedekunnissa ja yliopistoissa eri tavalla, joten yhteispistekiintiötä ei myöskään pysty vertaamaan. Prosenteista voi jotain päätellä. Vuonna 2015 Helsingin yliopistossa pääsykokeeseen osallistuneista pääsi lääketieteelliseen sisään 13%, eläinlääketieteelliseen 14% ja hammaslääketieteelliseen 22%. Joten hammaslääkikseen pääsee kyllä helpommalla sisään, mutta eläin- ja ihmislääkiksen välillä ei ole suurta eroa sisäänpääsyprosenttien valossa.
No mulla on yksi kaveri, joka haki ensin pari kertaa eläinlääkikseen. Ei päässyt ja vaihtoi haun normilääkikseen Kuopioon. Ei napannut sekään ja viimeisimpänä haki Kuopion hammaspuolelle, jonne pääsi. Ihmettelen tätä suuresti, koska hän on todella eläinrakas ja pienestä pitäen on puhunut haluavansa eläinlääkäriksi ja hammaslääkäri on ehkä viimeinen ammatti jossa hänet näkisin. Ja vähän aina hymähtelen kun hän uusille ihmisille saattaa hirveästi selitellä, että kyllä hän alunperinkin halusi hammaslääkäriksi. En siis itse hammaslääkäreitä yhtään väheksy mutta toivon, että kaverini ei ole hakeutunut sinne vain sen takia, että sinne oli helpompi päästä kuin eläin- tai normipuolelle.
Hammaslääkäreitä arvostetaan mutta eläinlääkäreitä pidetään puunhalaaja hippien ystävinä.
Jo sanoi että eläinlääkäreille se eläinpotilaan kuolema ei olis niin iso juttu. Mutta tilastollisesti eläinlääkärit ainskin briteissä tekevät eniten itsemurhia. On mietitty syyksi että alalle hakeutuu erityisen eläinrakkaita ihmisiä jotka sitten läjinnä joutuvat viemään piikille niitä elukoita ja siksi tuö rankkaa.
Käsittääkseni aika moni plastiikkakirurgi hoitaa myös "tavallisia" potilaita, palovammoja ja epämuodostumia. Samoin plastiikkakirurgian alueella tehtävä työ hyödyntää niitä tavallisia ihmisiä, tulee uutta tekniikkaa ja menetelmiä.