Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen huomannut, että olen alkanut tuntemaan lastani kohtaan samanlaisia tunteita, mitä minä ilmeisesti olen omassa lapsuudessani joutunut kokemaan :/

Vierailija
15.10.2016 |

Isompi lapsi on nyt 4 v. Hän on välillä hankala ja takertuva, johon minä helposti reagoin kielteisesti ja lasta torjuvasti. Etenkin jos olen itse väsynyt. Ne tunteet kumpuaa jostain todella syvältä ja olen tajunnut että ne on varmaan samoja käytösmalleja, mitä olen omassa lapsuudessa kohdannut. Olen varmaan ns. lievästi välttelevästi kiintynyt. Olen paljon lukenut lasten kasvatuksesta, kiintymyssuhdemalleista jne ihan jo ammattini vuoksi, mutta myös puhtaasta kiinnostuksesta.

Kuopusta kohtaan en tunne vielä näitä kielteisiä tunteita samalla tapaa, enkä tuntenut esikoistakaan kohtaan tässä määrin kun hän oli pienempi. Päinvastoin tuntuu että esikoisen ollessa pieni jaksoin todella hyvin vastaanottaa niitä negatiivisia tunnetiloja jne. Nyt suusta on alkanut lipsahdella sammakoita kuten "olet jo iso, kyllä sun pitää osata itse" ja "älä nyt viitti vinkua tuolla tapaa, mene omaan huoneeseen vinkumaan". Siis samoja fraaseja mitä olen itsekkin lapsena kuullut, jos olen ollut huonolla tuulella tms.. Oma äitini aina luonnehtii minua sanoilla kiltti ja ahkera, mutta en koekkaan että kotona välttämättä olisin muuta saanut ollakkaan. Olin se kiltti tyttö aina.

Koen että omat lapseni ovat turvallisesti kiintyneitä:

" Turvallisesti kiintyneet lapset ovat tottuneet luottamaan äidin saatavilla oloon. He käyttävät äitiä tukikohtanaan tutkiessaan maailmaa. Lapsi voi tuoda ilmi kaikki tunteensa, kielteisetkin, ja saa turvaa ja hoivaa ollessaan pettyneitä ja vihaisia. Lapsi on elänyt ympäristössä, jossa vallitsee rytmi, säännönmukaisuus ja ennakoitavuus. Nuoruudessa nämä lapset kokevat läheisyyden helppona ja heillä on realistinen näkemys omista mahdollisuuksistaan. Toisaalta he voivat pettyä ihmissuhteissaan kun huomaavat, että muut eivät olekaan aina hyväntahtoisia."

Itse koen olevani (ja kuulemma suurin osa suomalaisista on! ) :

" Välttelevästi kiintynyt lapsi ei käytä äitiä turvapesänä eli ei hae läheisyyttä ja välttää tunneilmaisuja. Äiti reagoi lapsen tarpeisiin rankaisevalla tavalla, koska lapsen tarpeet muistuttavat häntä omista kipeistä asioista. Lapsi on tottelevainen, kiltti, mutta yksinäinen ja pakenee mielikuvitusmaailmaan. Lapsi kokee, että äitiin voi luottaa, mutta häneen ei voi vedota tunteilla. Lapsen ja vanhemman välillä on fyysinen ja emotionaalinen etäisyys. Nuoruudessa nämä lapset loistavat suorituksillaan ja älyllään, mutta heillä on vaikeus luoda intiimejä suhteita." http://elavatvedet.fi/

Sekava sepustus, anteeksi siitä. Mutta siis, pelkään että aiheutan lapsilleni jotain vaurioita psyykkeeseen, jos en opi käsittelemään näitä omia negatiivisia tunteitani rakentavalla tavalla. :( Mistä voisin hakea apua? Neuvolan terkka tuntuu jotenkin liian tutulta, en haluaisi siellä puhua. Mutta onko se ainut vaihtoehto? Rahaa yksityiseen terapiaan ei ole.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se taitaa meilläkin mennä. Ja niin se vaan menee varmaan kaikilla. Osa tunnistaa mitä siirtää eteenpäin ja osa ei.

Kiinnitä vain huomiota epäkohtiin ja tee muutosta jos koet ettet halua siirtää lapsuutesi hoivamallia eteenpäin.

Vierailija
2/6 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oma äiti siirsi muhun todella tehokkaasti omat lapsuuden traumansa. Tämä siitä huolimatta että äiti kävi pitkän terapian. Minusta kasvoi syvästi ahdistunut ylisuorittaja, juuri tuollainen välttelevästi kiintynyt.

Tullut tosi pessimistinen kuva elämästä. En uskalla itse hankkia lapsia kun siirtäisin vaan ongelmani heille.:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä merkki, kun tunnistat asian ja tunnet siitä huonoa omaatuntoa > sinun on silloin mahdollista muuttaa käytöstäsi. Mulla vähän sama juttu. :-/ Joitain asioita olen huomannut tekeväni, mistä ajattelin, että en koskaan tee/teen paremmin kuin vanhempani. :-( En tarkoita puolustella käytöstäni, mutta kai tää on inhimillistä? Ja juuri sitä, kun aina sanotaan, että kun tulee vanhemmaksi itse, alkaa ymmärtää paremmin omia vanhempiaan?

Vierailija
4/6 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule. Ei sitä kaikkea vinkumista KUKAAN jaksa. Jossain menee raja. Tuskin oot kauheen paha, kun lapsesi sentään sulle uskaltaa kiukutella ja märistä. Nih.

Vierailija
5/6 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen Elävät Vedet ry on kirkkokuntiin sitoutumaton kristillinen palvelujärjestö, jonka tarkoituksena on rohkaista seurakuntaa osallistumaan Kristuksen parantavaan työhön, jotta tunne-elämältään ja ihmissuhteissaan rikkinäiset uudistuisivat ja eheytyisivät. Uskomme evankeliumin muuttavaan voimaan ja kerromme tästä omakohtaisia kokemuksia.

Tämä on huolestuttavinta viestissäsi.

Vierailija
6/6 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäisenä koita saada univelka nukuttua pois, pitkäaikaisen väsymyksen kanssa sitä ei ole ihan oma itsensä. Olihan sekin jossain tutkimuksessa mainittu että itsemurhariski ja masennuksen mahdollisuus kohoaa väsymyksen takia, ja että olisi ennen lääkitysten ja terapioitten aloittamisia tärkeintä hoitaa uni ja ruokarytmi kuntoon.

Mutta moni haluaa sen oikotien ja/tai ei ole tarpeeksi vahva tajuamaan, että pitää oikeasti syödä ja nukkua kunnolla, koska se on liian yksinkertainen ratkaisu.

Tsemppiä sulle kuitenkin, ole vahva, sulla on valta tehdä teidän lasten tulevaisuudesta parempi kuin mitä sulla itsellä on ollu. Niin mekin aiomme. Ei ollut kummallakaan harrastuksia, isäni ryyppääminen vei pidemmän korren meillä ja miehen perheessä taas oltiin kylmäkiskoisia.