Töihin Helsinkiin?
Sekä minulle, että miehelleni olisi töitä Helsingissä, asumme nyt keskellä Suomea.
Millainen paikka Helsinki on asua, onko muualta Helsinkiin päin muuttaneita kuulolla? Löytyykö vuokra-asunto helposti, mitä hinta luokkaa asunnot ovat?
Tutustuuko Helsigissä helposti muihin äiteihin, perheisiin, yleensä ihmisiin?
Mikä asuinalue on paras, mikä ihan hirveä??
Kiitos.
Kommentit (3)
Helsinki on oikein mukava paikka asua, tosin minä olen paluumuuttaja ja asun naapurikaupungissa, mutta enpä näiltä muualta Helsinkiin muuttaneilta ole myöskään pahaa sanaa kuullut. Vuokra-asuntoja on varmasti täällä tarjolla ja niiden hinnat selvinnee esim. etuovesta tai oikotieltä. Sitten kun katsastatte asuma-alueita, niin kannattaa miettiä, että mitkä on teidän kannalta järkeviä. Esimerkiksi minulla on 20 km työmatka, mutta kuljen sen normaalisti varttitunnissa. Jos kulkisin prikulleen saman matkan, mutta päinvastaiseen suuntaan eli asuisin siellä missä olen töissä ja päinvastoin, niin matkaan kuluisi varmaan kolminkertainen aika ja julkisilla varmaan kuusinkertainen. Kannattaa siis tutustua hyvin liikenneyhteyksiin, kun työpaikkojen sijainti on selvillä, sillä ainakaan minun arvomaailmassa lapsiperheessä ei ole järkeä viettää kolmea tuntia päivässä työmatkoihin. Helsingin lisäksi kannattaa toki tarkastaa mitkä ovat Vantaan ja Espoon puolen vuokra-asuntojen tilanteet teidän työpaikkojen kannalta järkevissä paikoissa. Jos nyt ihan härskisti kärjistää, niin Itä-Helsinki on huono ja Länsi-Helsinki hyvä ihmisten mielessä ja sama kuvio on nähtävissä kai Vantaallakin. Lisäksi Espoo on kauttaaltaan aika hyvänä pidetty, pari poikkeusta vaan. Usein kuitenkin ns. huonot alueet ovat saaneet maineensa joskus 60-70-lukujen taitteessa ja ne ovat kovasti rauhoittuneet eli niistä voi hyvinkin saada oikein kivan asuinpaikan itselleen ja vieläpä siedettävään hintaan. Sen sijaan minä välttäisin noita noin 15-vuotiaita asuma-alueita, joissa lapset ovat ehtineet tiettyyn ikään... Jos uskaltaudut kertomaan, että missäpäin teidän työpaikat tulevat olemaan, niin ehkä osaisimme arvioida järkeviä asuma-alueita paremmin. Sekin tietty vaikuttaa, että haluatteko kerrostaloon vai pientaloon vuokralle.
Pääkaupunkiseudulla tutustuu ihmisiin minusta tosi helposti, kaikki muu on ihan urbaania legendaa, mutta se on tietty omasta luonteestakin vähän kiinni. Minulla on itselläni varmaan 10 hyvää ystävää ja kaikki nämä ystävyyssuhteet on solmittu alle 10 vuotta sitten tapahtuneen paluumuuton jälkeen. Paljonhan täällä on muualtakin muuttaneita, mutta minun ystäviin on kyllä osunut aika paljon ns. " alkuperäisväestöäkin" . Ei muuta kuin tervetuloa!
kaupungeissa, joissa olen asunut. Yleensäkin ihmisiin tutustuu ihan siinä missä muuallakin...
Alueet ovat hyvin erilaisia. hyvä- ja pahamaineisen alueen väli saattaa olla 100 m. tai jopa alle. Noita alueita on niin paljon, että harva tietää ne kaikki. Riippuu paljon teistä paljonko haluatte satsata asumiseen (kallista), millä kuljette töihin ja viette lapset hoitoon, tarvitsetteko joukkoliikennepalveluja paljon jne ja ennenkaikkea missä päin kaupunkia työpaikkanne ovat. Jotkin kaupungin sisääntuloväylistä ovat aamuisin RUUHKAISIA. Länsiväylä ja mäkelänkatu ovat ainakin niitä katuja, joita vältän ruuhka-aikoihin.
Keskustaan/Kallioon jne en muuttaisi lasten kanssa. Varsinkin keskustassa myös ilmanlaatu usein välttävä, jopa huono. Päiväkoteihin on melkoiset jonot.
Harrastuksissa tutustuu helposti muihin ja mahdollisuuksiahan riittää. Paljon riippuu itsestä. Naapurituttavallisuutta ei harrasteta kuten maalla/pienissä kaupungeissa.
Asunto kyllä löytyy, kunhan on valmis maksamaan siitä. Voithan kysyä työnantajaltasi työsuhdeasuntomahdollisuutta.