Seerumiseula
Mitä mieltä olette seerumiseulasta ja siihen osallistumisesta? Minulla oli tänään 1. neuvola ja siellä tarjottiin mahdollisuutta seulaan. Kunnassani ei tarjota np-ultraa vaan vain 1 ultra noin 14 rv:lla. Ilmeisesti tämän seula korvaa np-ultran?
Terveisin Tellervo1 8+4
Kommentit (6)
Seerum-seulan sensitiv. Down Syndr. poissulkemiseksi on 80-90%. Eli suhteellisen korkea kuitenkin.
Höperö rv 30+3
Eli siis kyse on seulasta, joka tehdään aikaisintaan rv 15. Jos seulan arvot ovat koholla, tarjotaan ilmeisesti jatkotutkimuksia eli lapsivesinäytteen otto. Minkälaisia kokemuksia teillä on tästä. Onko punktio kuinka kivulias?
Tellervo1
Ei, kyse ei ole np-ultrasta. Esitteessä kerrotaan näin: " Tamperelaiset äidit käyvät seulontalähete mukanaan TAYS:n poliklinikkalaboratoriossa antamassa näytteen sovittuna päivänä, joka on ultraäänitutkimuksen perusteella ajoitettu 15+ - 16+6 raskausviikolle" . Eli ensin käydään ultrassa noin 14 rv:lla ja sen jälkeen voi osallistua seulaan. Verinäytteen tutkiminen kestää viikon. Jostain kuitenkin luin, että alle 30 vuotiailla seulonnan tarkkuus on jotain 30 % luokkaa, joten vaikuttaa aika pieneltä...
En osaa sanoa tuosta seerumiseulasta sitten mitään jos se tehdään noin myöhään..
Mutta lapsivesipunktiossa olin ja ei se varsinaisesti sattunut. Tuntui oudolle ja inhottavalle... Kuin olisi pistetty neulalla onttoon jalkapalloon reikä: Ensin ottaa vastaan mutta sitten antaa periksi (kun neula pääsee kokonaan läpi).. Ei se kestä kuin muutaman sekunnin...
Itsellänikin oli eilen ensimmäinen neuvola (toinen raskaus kylläkin jo menossa) ja samat ohjeistukset sain mukaani.
Sain myös mielestäni hyvän selvityksen terkkarilta siitä mitä hyötyjä seulasta on. Seulalla voidaan löytää joitain harvinaisia, mutta vaikeita kehityshäiriöitä ja lisäksi sillä voidaan löytää sellaisiakin kromosomipoikkeavuuksia joilla ei ole tulevan lapsen elämän laatuun juurikaan merkitystä. Itse seulassa todetaan siis kohonnut riski ja sen jälkeen pääsee lisäselvityksiin (lapsivesipunktioon ja rakenneultraan ym. erityistarkkailuihin), jotta se varsinainen poikkeavuus löytyy tai todetaan ettei sitä ole.
Np-ultraan verrattuna terkkari piti tätä monipuolisempana ja sinänsä yhtä luotettavana. Kumpaankin liittyy virhemahdollisuus. Itse päätin saamani selvityksen perusteella mennä seulaan, vaikka ensin olin pitänyt sitä vähän turhana. Ekassa raskaudessakin siinä kävin ja sain silloin normaalituloksen, eikä lisätutkimuksia tarvittu. Ja lapsikin syntyi aivan terveenä :)
Mulle tehtiin se ja meillä siihen yhdistetään NP-ultra. Seerumiseula ei varsinaisesti korvaa NP-ultraa.
Seerumiseulassa katsotaan verestä raskaushormonipitoisuuksia jotka voivat olla koholla kromosomipoikkeavuuden tai monisikiöraskauden takia.
Korjatkaa jos olen väärässä!
Mulla oli arvot koholla ja menin lapsivesipunktioon, ei löydetty poikkeavuuksia. Kyseessä oli kaksosraskaus joista toinen meni kesken rv9 eli pian näytteen ottamisen jälkeen. Kaksosraskaus siis nosti arvoja.
Luotettavaa tietoa ei seerumilla saa, ei vaikka siihen yhdistäisi NP-ultran mutta itse menisin uudestaan.