Edullisia ruokia 2aik+2 teinille?
Yritetty saada ruokakulujen osalta budjettia pienemmäksi, vuosikausia mennyt joka la lähemmäs 200e tai hieman ylikin ruokakauppaan. Nyt vikat viikot summa pyörinyt 130-150e välillä. Olisko teillä vinkkejä ruokiin, puuripäivä 1x/vkossa on jo käytössä. Ja hernekeitto +muut keittoruoat viikottain niin että soppaa syödään sitten 2 päivällisellä.
Kommentit (17)
Munakkaat,uunijuurekset, peruna,jauheliharuuat,ruskea kastike,linssit
Kaikki sokerijogurtit, proteiinipatukat yms. välipalat veks, niihin menee helposti paljon rahaa. Ei maitoa ruokajuomaksi.Broiskun paistileike ei maksa paljon, sitä kun hauduttaa padassa kera liemen saa hyvää nyhtökanaa edullisesti. Ylipäätään pataruoat on jees, jättää kalliimmat ruhonosat kauppaan ja hauduttaa halvempaa lihaa pehmeäksi.
Ne sokerijogurtit mitä kärryymme eksyy on 3-4prk/vkossa 29s/kpl. Muuten käytämme maustamatonta kera erilaisten mehukeittojen tai itse tekemäni kiisselin. Mitä tarkoitat välipalat veks? pitäähän teineille välipalaa olla, mutta ei ole tapana ostella mitään yltiöhintaisia "herkkuja" tms.
ap
1 iso kaali, 400 g jauhelihaa, muutama desi siiriä ja ripaus suolaa ja pippuria. nuo isoon kattilaan ja keittää 1-2 h. Tulee koko viikoksi ruuat koko perheelle ja on terveellistä ja edullista.
Vierailija kirjoitti:
Ne sokerijogurtit mitä kärryymme eksyy on 3-4prk/vkossa 29s/kpl. Muuten käytämme maustamatonta kera erilaisten mehukeittojen tai itse tekemäni kiisselin. Mitä tarkoitat välipalat veks? pitäähän teineille välipalaa olla, mutta ei ole tapana ostella mitään yltiöhintaisia "herkkuja" tms.
ap
Voisitko vähän avata mihin se raha sitten menee? 200 euroa viikossa on julmettu summa.
Ostaa sesongin tuotteita on hyvä ohjenuora. Eikä väkisin avocadoa ja passionhedelmää kun reseptissä niin luki. Kaalet, juurekset,kurpitsat, isommat kappaleet lihaa, kokonaiset kanat, näin saa maukkaita liemiä itse ja syötävääkin enemmän. Samoin kokonaisia kaloja, perkaa itse ja ylimääräisistä saa keiteltyä hyvää kalafondia.
Marja-aika meni, mutta jos viitsi pakastaa, hillota tai mehuta niin onhan siinäkin. Kasvatusruukussa voi itse kasvattaa yrttejä ympärivuoden...
Hampurilaisiin voi tehdä itse sämpylät. Samoin pizzapohjat itse...
Tekee itse myslin ja ostaa vain isoissa purkeissa maustamatonta jugurttia.
Linssit, pavut, ohra, speltti, quinoa...
Oletko miettinyt itse sämpylöiden leipomista? Usein teinit kuitenkin vetää paljon leipää välipalana ja siten sillekin tulee hintaa ja niille päällysillekin. Tuoreet sämpylät taas eivät paljon päällisiä tarvitse, ovat todella halpoja ja nyt on niitä kivoja "taikina yli yön jääkaapissa-reseptejäkin niin ei tarvitse kukonlaulun aikaan mitään taikinoita väännellä.
Yleisesti paras neuvo on se että selvität mihin teidän perheessä se raha siellä kaupassa kuluu.
Vaihda Lidliin.
Ostatteko muuten kaupasta aina kaikki pesuaineet ym.?
Kannattaa ennemmin ostaa tarjouksesta kerralla esim. iso kasa suihkusaippuoita varastoon, ne tulee paljon halvemmaksi kuin yksittäin ostetut ja kenellä muka ei tulisi suihkusaippuat käytetyksi?
Juuresletut, juuresten hyödyntäminen muutenkin. Leipää saa edullisesti leipomoiden myymälöistä.
Esim. porsaan kasleria saa usein alle 4 e/kg, siitä saa hyvää nyhtöpossua mm. hampurilaisiin, pitaleipiin yms. Muikut ja silakat myös edullisia.
Aika vähän jos 4 henkeä syö kuukauden 520e. Vähän on myös se alkuperäinen 800
Se on vain 130-200 per henkilö kuukaudessa
Vierailija kirjoitti:
Ostaa sesongin tuotteita on hyvä ohjenuora. Eikä väkisin avocadoa ja passionhedelmää kun reseptissä niin luki. Kaalet, juurekset,kurpitsat, isommat kappaleet lihaa, kokonaiset kanat, näin saa maukkaita liemiä itse ja syötävääkin enemmän. Samoin kokonaisia kaloja, perkaa itse ja ylimääräisistä saa keiteltyä hyvää kalafondia.
Marja-aika meni, mutta jos viitsi pakastaa, hillota tai mehuta niin onhan siinäkin. Kasvatusruukussa voi itse kasvattaa yrttejä ympärivuoden...
Hampurilaisiin voi tehdä itse sämpylät. Samoin pizzapohjat itse...
Tekee itse myslin ja ostaa vain isoissa purkeissa maustamatonta jugurttia.
Linssit, pavut, ohra, speltti, quinoa...
Hyvä kommentti, aina KAUDEN ja TARJOUSTEN mukaisia ostoksia. Esim. nyt on ollut juustoa 3-4e/kg ! (voi myös pakastaa, niinkuin lähes kaikkea muutakin, juuston rakenne vähän murenee).
Perunaa, kaalia, porkkanaa, papuja, herneitä, riisiä (isoissa säkeissä),makaronia, jauhoja, puurohiutaleita, kananmunia ym. saa aina edullisesti. Hitaasti haudutetut keitot, pataruuat, laatikot, itse leivottu leipä todella hyvää! Etsi uusia reseptejä, käytä MAUSTEITA. Ruoka- ja janojuomana vettä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt itse sämpylöiden leipomista? Usein teinit kuitenkin vetää paljon leipää välipalana ja siten sillekin tulee hintaa ja niille päällysillekin. Tuoreet sämpylät taas eivät paljon päällisiä tarvitse, ovat todella halpoja ja nyt on niitä kivoja "taikina yli yön jääkaapissa-reseptejäkin niin ei tarvitse kukonlaulun aikaan mitään taikinoita väännellä.
Yleisesti paras neuvo on se että selvität mihin teidän perheessä se raha siellä kaupassa kuluu.
Leipominen on hauska ja hyvä harrastus teineillekin: esim. pataleipään ja sämpylöihin voi käyttää puuron- ja raasteiden jämiä, ryynejä, siemeniä ym. Ylijääneestä perunamuusista perunarieskoja! Kuivahtaneesta leivästä korppuja tai ruissipsejä!
Letut, pitsat, pitaleivän, pannukakun tai pannukakkurullan varmasti kaikki osaavat tehdä.
Ja puuron ei aina tarvitse olla mitään kaurapuuroa, paljon, paljon muitakin ryynejä on; kokeilkaa vaikka pitkään uunissa haudutettua ohra- tai riisipuuroa? (meillä vain kiehautetaan ja annetaan hautua yön yli kannen alla miedossa uuninlämmössä).
50€ per naama menee siis ruokiin viikossa, aika herroiksi olette eläneet. Saan viikossa kulumaan tuon verran jos käyn kerran ulkona syömässä ja muuten teen itse.
No pannaan nyt toiseenkin ketjuun resepti siitä mitä tein tänään, eli bolognesekastike: 400 g tarjousjautsia, tölkillinen säilöttyjä tomaatteja, 400 g juureksia (porkkanaa, selleriä ja sipulia/purjoa ainakin). Juureksista karkea raaste tai vielä mieluummin murumainen seos (onnistuu monitoimikoneellani), paista jauheliha, sekaan ne juurekset ja tomaatit, niitä voi vähän lastalla pieniä. Lisää pari dl vettä, turaus tomaattososetta, valkosipulimurskaa, mustapippuria, yrttejä (esim. oregani, basilika, timjami; tuore persilja olisi hyvää mutta säästöbudjetilla jäänee pois) liemikuutioita ja/tai suolaa. Makaronin kanssahan tuo yleensä syödään mutta kai muutakin voi kokeilla. Viidellä eurolla syö koko perhe.
Laitapa listaa mistä se 200e lasku on tähän asti koostunut.