gallup: millä "ei yleisesti hyväksytyillä" keinoilla olette saaneet lapsenne syömään?
Vanhemmilla on hyvä mielikuvitus mitä tulee lasten syömiseen. Eli listataan millaisia kyseenalaisia keinoja olette käyttäneet saadaksenne lapsenne syömään tai maistamaan uusia ruokia. Ja eihän moralisoida toisten vastauksia.
Meillä lapsi saa toisinaan joka toisen lusikallisen vanukasta ja joka toisen ruokaa. Tällä keinolla uppoaa melkein mikä ruoka vain.
Kommentit (9)
Piilottamalla, taitaa olla aika klassinen. Mutta pojalla vaan hemmetin tarkka makuaisti, onneksi osa on sitten kelvannut.
On se kyllä, kun toinen lapsi on sylkenyt kaiken pois ja toinen on halunnut maistaa kaikkea mitä sattuu vaan näkemään. Sitten kun vielä alkaa huutaa, kun tarjoaa jotain terveellistä, niin tulee lasun pelko ja neuvolassa kauhistellaan alhaista painoa. Kun ei toiminut se, että syö kyllä jos tulee nälkä. Ei syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Kuopukselle näytetään aika usein Pasin ja Kielen valtakuntaa. On joskus niin kauheassa myräkässä, että ei malta rauhoittua ja istua paikalleen. Pasi Tonttu auttaa.
Niin, ja en ole pientä lasta pakottanut maistamaan mitään. Isommalla lapsella on sääntö, että maistetaan, mutta ei tarvitse tykätä. Ovat maistaneet omaan tahtiinsa ja yleensä halunneet maistaa.
Meilläkään ei toimi tuo syö kun tulee nälkä. Ei syö niin ei syö. Lisäks on hyvin valikoiva ruuan suhteen. Ahistavaa!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meilläkään ei toimi tuo syö kun tulee nälkä. Ei syö niin ei syö. Lisäks on hyvin valikoiva ruuan suhteen. Ahistavaa!
Ap
Ymmärrän, että se ahdistaa, mutta valikoivuus on lapsen ominaisuus, eikä sitä saa pois, vaikka haluaisikin. Kannattaa yrittää muistaa se ruokailutilanteessa, vanhemman stressi vain pahentaa tilannetta. Mulla on aika hyvin syövät lapset, mutta varsinkin kuopuksen kanssa välillä pelottaa, että saakohan se nyt tarpeeksi ruokaa. Meillä on niitä pussissa olevia hedelmäsoseita, ne maistuu, ja annan usein niitä lapselle, kun ruokaa ei vain mene kuin ihan pieni määrä. Ja sitä Pasi Tonttua näytetään myös, jotta vastustelu unohtuu!
Meillä ei ollut koskaan ongelma se, ettei erilaiset ruuat olisi maistuneet. Vaan se, että lapsen mielestä syöminen oli tylsää ja välttämätön paha, ei olisi millään viitsinyt syödä. Minä en pakottanut istumaan pöydässä, vaan joka lusikallisen jälkeen lapsi sai juosta kierroksen keittiön ympäri. Jossain vaiheessa tehtiin myös niin, että lapsi katseli omia lapsuuskuviaan tietokoneella ja minä lapoin ruokaa suuhun.
Ja ihan on tullut monipuolisesti syövä nuori neiti tästä meidän tytöstä, syö niitäkin ruokia joista en itse piittaa (esim. sienet).
Ruuan voi valmistaa niin, että se on hyvän makuista. Ei tarvitse pelleillä syömisillä.
Kuopukselle näytetään aika usein Pasin ja Kielen valtakuntaa. On joskus niin kauheassa myräkässä, että ei malta rauhoittua ja istua paikalleen. Pasi Tonttu auttaa.