Onko opettajan vika jos lapsi ei vaan tajua?
Kyseessä siis kolmannella oleva tyttö joka ei millään opi kymmenjärjestelmää. Kaikki kertotaulut ja laskutoimitukset jossa 10 pitäisi ylittää tai alittaa ovat aivan hepreaa. Olen pyytänyt opettajalta tukea tytölle ja ymmärtääkseni sitä on jossain muodossa tarjottukin. Nyt jäin miettimään, eikö mitään ole enempää tehtävissä?! Vaadinko lisää toimenpiteitä vai onko tyttö vain onneton tapaus?! Minä en ainakaan kotikonstein saa tyttöäni oppimasn. Sen olen jo huomannut.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa joku matikan aineenope opettamaan. Jos sekään ei auta niin sitten koululla asiaa eteenpäin. Luokanopet ei välttis ole itsekään matikkaneroja eivätkä osaa matikkaa opettaa.
Mieluummin erityisopettaja. Turha tapella koulun kanssa, kun voi palkata yksityisopettajan
Miksi pitäisi olla erityisope kun emme edes tiedä onko vika oppilaassa vai opetuksessa? Matikan ope on matikan opettamisen ammattilainen.
On ihan eri asia opettaa murtolukuja, potensseja ja funktioita lapselle, joka tietää miten numerot toimii, kuin opettaa ne numerot. Matikanopella on koulutus ja kokemusta ensiksimainitusta, jälkimmäinen on luokanopen ja erityisopen heiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla erityisope kun emme edes tiedä onko vika oppilaassa vai opetuksessa? Matikan ope on matikan opettamisen ammattilainen.
Miksi ajatella sitä kautta, että jommassakummassa on vikaa? Etenkin lapsi, onko se jotenkin viallinen, jos ei jotain opi?
Likikään kaikilla matematiikan opettajilla ei ole kovin hyvää kykyä asettua sellaisen oppilaan asemaan, jolle oppiminen on vaikeaa. Pätee kyllä oikeastaan minkä tahansa aineen opettajiin. Toisaalta erityisopettaja ei välttämättä ole kovin syvällisesti tajunnut, mistä kymmenjärjestelmässä oikeastaan on kysymys, vaikka mekaaninen laskeminen sujuukin. Ei voi etukäteen päätellä, kumpi olisi parempi.
Emmehän me tiedä onko se ongelma lapsessa vai opetuksessa ja siksi lähtisin etsimään ratkaisua matikan ammattilaisen kautta. Aineenopet saa koulutuksen kyllä opettaa sitä omaa ainettaan kaikenlaisille oppilaille.
Itse olen kahden lapsen kanssa törmännyt siihen että huono opetus matikassa ja kielissä ole motenkään harvinaista alakoulussa. Luokanope on yleisope, joten hönen taitonsa yksittäisissä aineissa voi olla suorastaan surkea.
Aineenopettaja toki virallisesti saa koulutuksen tuohon, mutta eipä se oppi välttämättä koulussa realisoidu. Kyllä minulla ainakin aikoinaan oli aineenopettajia, jotka lähinnä vain tuskailivat kun on niin tyhmiä oppilaita, kaipasivat takaisin aikaan kun oli oppikoulut erikseen, jne.
Ja sitten monelta opettajalta puuttuu kärsivällisyys kuunnella oppilasta. Luullaan että asia menee sillä perille, että sitä tarpeeksi monta kertaa selittää. Ei anneta oppilaalle aikaa ajatella asiaa kaikessa rauhassa. Ja kun oppilas on alkanut uskoa olevansa tyhmä, ei hän uskalla paljon enää suutaan avata, ainakaan myöntää ettei tajua. Ensimmäinen tehtävä onkin oppilaan itseluottamuksen palautus.
(Olen muuten itsekin opettaja, mutta ammatillisella puolella.)
Vierailija kirjoitti:
Erityisopetus! Vaadi päästä erkalle, siellä on parempaa opetusta näihin tilanteisiin ja aikaa henkilökohtaiseen opastukseen...
Muuten vastaisin, että vikaa on ja ei opettajassa. Kaikkihan periaatteessa oppii kaiken, mutta kysymys on vaan ajasta ja resursseista. Luokassa mennään semmoiseen perustahtiin, kaikkia ei voida odottaa. Opettaja etsii kultaisen keskitien, ei voi venyä mahdottomiin yhden takia.
Ihanko tosi? Jotkut ei vain opi. Ihmisissä on eroja. Jos IQ on likimain 70 niin monet yläasteen peruslaskutkin on erittäin haastavia.
Miten voi olla vaikea tajuta sitä, että tukitoimenpiteistä huolimatta koulussa kaikki lapset eivät tule osaamaan kaikkia asioita edes tyydyttävästi?! Opettaja eikä vanhempi ei voi parantaa esim.autismin kirjon häiriöitä ja lukivaikeutta. Niitä voidaan ottaa huomioon lukuisin tavoin, mutta oppilas ei silti pysy ikätasonsa mukana normaalissa opetussuunnitelmassa kaikissa oppiaineissa. Nykyisen ideologian mukaan arvioinnin muuttuminen sanalliseksi, itsearviointi, toiminnallisuus jne. muuttaisivat koulua kaikille paremmin sopivaksi mutta ei se niin ole. Koulu vaatii oppilaalta entistä enemmän vastuuta ja itseohjautuvuutta samalla, mikä on osalle täysin utopistinen asia. Oman taitotason ja tietotason realistinen tajuaminen on kaikille ihmisille tultava vastaan jossain vaiheessa. Itse olin ja olen surkea käsitöissä ja piirtämisessä. Mitä sitten? Muut vahvuudet auttoivat koulun läpi. Tärkeimpiä taitoja ovat matematiikan ja äidinkielen osa-alueet, joten matemaattisiin vaikeuksiin pitäisi puuttua lapsesi kohdalla jämäkästi mahdollisimman pian erityisopettajan tai tukiopetuksen avulla.
Noh... meidän lapsen opettaja ei saanut opetettua pojallemme allekkain laskua. Opetin sen itse 10 minuutissa.
Olen itse ruotsin aineenope. Väittäisin että olen kyllä pätevin opettamaan sitä ruotsia. Kuten matikan ope matikkaa. Ja kyllä aineenopetkin opetetaan opettamaan kaikenlaisia oppilaita... itse olen antanut paljon tukiopetusta lukivaikeuksista kärsiville ja adhd-pojille. Jälkimmäisillä ruotsi mennyt koulussa täysin yli hilseen. Olen opettanut myös luki-adhd-aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa joku matikan aineenope opettamaan. Jos sekään ei auta niin sitten koululla asiaa eteenpäin. Luokanopet ei välttis ole itsekään matikkaneroja eivätkä osaa matikkaa opettaa.
Mieluummin erityisopettaja. Turha tapella koulun kanssa, kun voi palkata yksityisopettajan
No vittu eihän kolmannella luokalla kuitenkaan mitään rakettitiedettä lasketa :D Erityisopet ehkä jopa koulunkäynnin avustajat on tuota varten ettei opettajan aika mene yhteen hitaammin oppivaan kun luokassa voi olla vaikka 20 muuta huomioitavaa.
Kymmenjärjestelmä itse asiassa noin ajatuksellisesti on melkoista rakettitiedettä. Tai ei se kymmenen siinä, vaan yleensä idea, että voi olla lukujärjestelmä jossa on kantaluku (oli se sitten kaksi tai seitsemän tai vaikka kymmenen). Yksi suuria oivalluksia ihmiskunnan historiassa. Eihän sitä tunteneet insinööritaidostaan tunnetut roomalaiset, eikä kreikkalaiset geometrikot.
Jos opettaja ei tajua, että kymmenjärjestelmässä on jotakin ihmeellistä, hän tuskin osaa asettua sellaisen oppilaan asemaan, jolle se sitä on. Ja luultavasti opettaja ei itse ole juurta jaksaen oivaltanut, kuinka syvä on ajattelutavan muutos esim. roomalaisesta lukujärjestelmästä kymmenjärjestelmään.
Itsestäänselvyydet ovat kaikkein vaikempia huomata, ja siksi myös kaikkein vaikeimpia opettaa.
Kai teidän pitää laskea kotona legopalikoilla tai rahalla tms.
Eli siis niin että kymmenen legon torni on se kymppi ja ykköset ykkösiä tai rahalla niin että on nippu kympin seteleitä ja euron kolikoita jne.
Jos et ite
Eiks kertotaulu opeteta jo tokalla? Lapsi ei siis vieläkään osaa sitä? Mä oon ollu siinä kösityksessä että ne opetellaan ulkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vittu eihän kolmannella luokalla kuitenkaan mitään rakettitiedettä lasketa :D Erityisopet ehkä jopa koulunkäynnin avustajat on tuota varten ettei opettajan aika mene yhteen hitaammin oppivaan kun luokassa voi olla vaikka 20 muuta huomioitavaa.
Kymmenjärjestelmä itse asiassa noin ajatuksellisesti on melkoista rakettitiedettä. Tai ei se kymmenen siinä, vaan yleensä idea, että voi olla lukujärjestelmä jossa on kantaluku (oli se sitten kaksi tai seitsemän tai vaikka kymmenen). Yksi suuria oivalluksia ihmiskunnan historiassa. Eihän sitä tunteneet insinööritaidostaan tunnetut roomalaiset, eikä kreikkalaiset geometrikot.
Jos opettaja ei tajua, että kymmenjärjestelmässä on jotakin ihmeellistä, hän tuskin osaa asettua sellaisen oppilaan asemaan, jolle se sitä on. Ja luultavasti opettaja ei itse ole juurta jaksaen oivaltanut, kuinka syvä on ajattelutavan muutos esim. roomalaisesta lukujärjestelmästä kymmenjärjestelmään.
Itsestäänselvyydet ovat kaikkein vaikempia huomata, ja siksi myös kaikkein vaikeimpia opettaa.
Jankutijankuti, vai mitä ;) Nyt ollaan vielä kolmannella luokalla.
Vierailija kirjoitti:
Muuten vastaisin, että vikaa on ja ei opettajassa. Kaikkihan periaatteessa oppii kaiken, mutta kysymys on vaan ajasta ja resursseista. Luokassa mennään semmoiseen perustahtiin, kaikkia ei voida odottaa. Opettaja etsii kultaisen keskitien, ei voi venyä mahdottomiin yhden takia.
Tässä ei nyt ole mitään, mikä pitäisi paikkansa. Valitettavasti erilaiset oppimis- ja keskittymisvaikeudet voivat aiheuttaa sen, etteivät kaikki todellakaan opi kaikkea. Ei vaikka kuinka asioita käsittelisi erilaisilla tavoilla ja antaisi aikaa. Erityisopetuksessa lasta voidaan tukea ehkä tarkemmin hänen oppimisvaikeutensa kanssa, muttei sielläkään ihmeitä tehdä. Opettajan ei kuitenkaan pitäisi etsiä mitään kultaista keskitietä vaan eriyttää opetustaan.
Ap, lapsen itsetunnon tukemisen kannalta olisi hyvä selvittää, onko oppimisvaikeuden taustalla jokin tietty syy. Koulupsykologin tutkimuksiin pääsee jos myös opettaja niitä suosittelee. On paljon helpompaa auttaa lasta eteenpäin kun oppimisvaikeuden syy on tiedossa. Ilman tutkimuksiakin lapselle voi kertoa, ettei kaikkien tarvitse osata kaikkea, riittää kun yrittää parhaansa.
Laajennan ongelmatiikkaa:oppimisvaikeudet tulevat kasvamaan vielä entisestään ja syitä on monia. Yksi on keskustelun ja havainnoinnin puute vanhemman ja lapsen välillä. Vauvasta asti lapsi oppii havainnoimalla ja aikuisen tehtävä on sanoittaa sitä, kun lapsi ei vielä osaa puhua. Myös lukukäsitteitä voidaan oppia lukuisin tavoin ihan arkielämässä. Kauppareissuilla hintoja ja rahoja laskemalla, laskemalla eläimiä eläintarhassa tai autoja automatkalla. Keakustelun puute tulee tuhoamaan monen lapsen koulutien!!! Hömppäviihde ja pelaaminen näivettävät ihmiset zombieiksi,jotka eivät osaa alkeellisiakaan taitoja ja tietoja. Aivot kutistuvat ja näivettyvät. Päättelykyky vaativimmissa tietotasoissa käy mahdottomaksi.
Täysin samaa mieltä!