Seuraavat 6kk taas pimeää ja sisällä istumista
Kommentit (40)
Ei mun elämään vaan vaikuta vuodenaika tippaakaan. Paljon on elämässä tapahtunut hienoja asioita talvellakin! Ja aina voi matkustaa tai jopa muuttaa ulkomaille jos ärsyttää!
Vain 2,5 kuukautta enaa, sitten tammi- ja helmikuu Aasiaan nauttimaan auringosta.
Tehtiin sama viime talvena, suosittelen. :)
Kyllä täytyy olla elämässä yleisesti jokin vikana jos vaan kesällä on onnellinen. Rakastan kesää ylikaiken, silti olen mm. Saanut molemmat lapseni talvella, mennyt naimisiin syksyllä, löytänyt elämäni rakkauden talvella, kokenut tähänastisen elämäni hurjimmat bilekaudet syksyllä (mahtavat muistot), saanut todella tärkeitä ystäviä hyytävänä talvena keskellä tylsää kouluarkea ja mitäs vielä..niin paljon mahtavia asioita tapahtunut syksyn/talven pimeydessä että ihan lämmöllä lähden tähänkin talveen. Kyllä se on elämä ihan muista asioista kiinni kuin vuodenajoista.
Meillä varattu matka marraskuulle ja helmikuulle. Helposti se talvi menee kun käy vähän välissä auringon lämmössä. Suosittelen sullekin Ap :)
Tiedoksesi, että 6 kuukauden päästä tästä on päivä jo huomattavasti, tuntikausia pidempi, kuin mitä se on tänään, itse asiassa päivä on tätä päivää pidempi jo 5 kuukauden päästä tästä päivästä.
Katsopa päivän pituus Helsingistä nyt ja ennuste eteenpäin (maksimissaan 6 kuukautta) ihan itse vaikka tästä:
http://www.gaisma.com/en/location/helsinki.html
+6 months 03:43 longer
Utsjoella ero on vielä selkeämpi:
http://www.gaisma.com/en/location/utsjoki.html
+6 months 05:55 longer
Tää syksy on kyllä säiden puolesta voittanut menneen kesän 1000-0. Aivan upeita syyssäitä ollut ja luonto kauneimmillaan! Upean näköistä! Muuten olen kyllä ihan kesäihmisiä...
Kiva etten ole ainut joka kokee noin :) Kohta täytyy harkita ulkomaille muuttoa, vuosi vuodelta pimenevät syksyt tuntuvat pahemmalta. Olen kaamosmasentuja ja mulla on myös kroonisia sairauksia, jotka säännönmukaisesti on paremmalla tolalla kun on aurinkoa ja lämpöä. Eipä auta kuin turvautua pilleripurkkiin ja kirkasvalolaitteeseen. Aurinkomatkoihin ei ole varaa.
Te kaamos-ulisijat olette rasittavia 😂
Päivän lyhenemisvauhti hidastuu jo päivä päivältä, kunnes saavuttaa joulukuun 21. päivänä nollakohtansa ja päivä alkaa silloin kiihtyvällä vauhdilla pidentymään. Enää vähän yli pari kuukautta siis enää päivän pidentymiseen, ennen joulua se alkaa jo. Miten nautinnollinen ajatus, että sen jälkeen päivä pitenee 13-24 tuntia riippuen siitä, missä päin Suomea asuu. :)
Mua harmittaa niiden puolesta, jotka 10kk vuodesta odottaa kesää. Opetelkaa nauttimaan eri vuodenajoista! Suomi on uskomattoman kaunis syksyllä, talvella, keväällä ja kesällä. Itse nautin joka vuodenajasta joten ei harmita jos se kesä kestääkin vain viikon enkä olisi silloin edes lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Kiva etten ole ainut joka kokee noin :) Kohta täytyy harkita ulkomaille muuttoa, vuosi vuodelta pimenevät syksyt tuntuvat pahemmalta. Olen kaamosmasentuja ja mulla on myös kroonisia sairauksia, jotka säännönmukaisesti on paremmalla tolalla kun on aurinkoa ja lämpöä. Eipä auta kuin turvautua pilleripurkkiin ja kirkasvalolaitteeseen. Aurinkomatkoihin ei ole varaa.
Jospa kiinnittäisit huomiota ravintoon. Voi auttaa paremmin kuin pillerit ja valolaite.
Kuten jo edellä on mainittukin, Syksy on ihanaa aikaa! Kynttilöistä ei nauti lainkaan kesällä. Tähdetkään eivät näy kesällä. En kärsi yhtään edes pimeimpänä aikana vuodesta. En laske kuukausia ja viikkoja, että alkaisi kevät ja kesä taas. Elän hetkessä. Sadepäivät ovat ihania, sekä sisällä että sadevarustein ulkona.
En ole mikään yltiö-postitiivari mutta olen aina lapsillenikin kehunut kaikkia vuodenaikoja ääneen. On varmasti tarttunut kun ei ole koskaan ollut ongelmaa saada niitä ulos, kaikilla keleillä.
Minä tykkään! Mun vaaleat silmät on todella herkät valolle ja muutenkin rakastan pimeää kun voi sitten sytytellä kynttilöitä ja muita tunnelmavaloja.
Meillä on kiireinen talvikausi; kausiliput Radion Sinfoniaorkesterin konsertteihin, kolme teatterilippua jo varattu, monta ravintolailtaa ja pari brunssia sovittu. Marraskuussa odottaa viikon loma Puerto de la Cruzissa ja helmikuun eka päivä lennetään 10 päiväksi Madeiralle . Sitten onkin pian päivä jo pidentynyt niin, että voidaan aloittaa mökkikausi maaliskuun alkupuolella. Ja ainahan voi piipahtaa viikonloppulomilla.
Vierailija kirjoitti:
Päivän lyhenemisvauhti hidastuu jo päivä päivältä, kunnes saavuttaa joulukuun 21. päivänä nollakohtansa ja päivä alkaa silloin kiihtyvällä vauhdilla pidentymään. Enää vähän yli pari kuukautta siis enää päivän pidentymiseen, ennen joulua se alkaa jo. Miten nautinnollinen ajatus, että sen jälkeen päivä pitenee 13-24 tuntia riippuen siitä, missä päin Suomea asuu. :)
Enää 364 päivää siihen, että on 10.10!
Ihanaa.. Toisilla tulee kaamosmasennus, mulla kesäisin valomasennus. Onkohan kenelläkääm muulla sama juttu? Syksyllä kun pimenee oikein tunnen voimistuvani. Näin kirjoitettuna kuulostaa kyllä ihan naurettavalta, mutta en siis pelleile. Kohtalotovereita?
Komppaan ap:tä mä niin vihaan syksyä ja talvea. Keväällä jo vähän helpottaa. Asuimmekin vuoden tuilla (vuorotteluvapaa) ulkomailla ja se on tehnyt talvista ensistäkin vaikeampia. Heti muutettaisiin jos olisi töitä tai rahaa niin ulkomaille, mutta meitä pidättää täällä molemmilla hyväpalkkaiset työt ja 3 lasta. Yksi heistä jo täysikäinen, ja toinenkin lukiolainen, joten ei voi heitä oikein uudelleen irtiottaa "oravanpyörästä" kesken opintojen. Nyt siis vain kärvistellään ja toivotaan että tilaisuus tulisi.
Kaamos kirjoitti:
Osta KIRKASVALOLAMPPU :D tai varaa etelän matka!
6 kuukauden etelänmatka tulee aika kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Pari kuukautta ulkomailla, niin nopeasti se talvi taas vierähtää. Ap ja muut "Suomi paska maa"-valittajat, mikä pidättelee täällä? Onko sosiaaliturva liian hyvä?
Ainakin minua pidättelee se kun ansiotyö on täällä eikä ole sellaista ammattia ja osaamista joilla saisi vastaavan työpaikan siedettävän ilmaston maista.
Samaa vähän epäilen.